2014 buzzwordje: a Startupper Barbie

2014 buzzwordje: a Startupper Barbie
Nem látszik, hogy csillapodna a startup őrület. Itthon és a világ más tájain 2014-ben trendi lett startupot alapítani.

A Mattel vállalkozó Barbie-ja döbbentett rá, hogy tényleg mindenki startup vállalkozó szeretne lenni. Miért is tartja magát ilyen makacsul ez az őrület, miközben a valóságban nem feltétlenül a startupok a sikertörténetek írói?

Ha csak a hazai történéseket nézzük, idén felvásárolták az IND-t, a Distinctiont, illetve nagyobb befektetést kapott a Balabit és a Prezi. Ezek közül talán a Prezi nevezhető még startupnak, miközben a hazai exportban a szoftver- és szolgáltatásexport 2014-ben elérte a 300 milliárd forintot.  

Ezt a számot érdemes végiggondolni, hiszen azt mutatja, hogy igencsak jól teljesít a válaságok, meg mindenféle egyéb hátráltató tényezők ellenére a szektor. Az eredmény főleg egyébként a kisvállalkozásoknak köszönhető, az informatikai kis és közép vállalkozásoknak. A startup világ még jórészt nem teljesít ilyen jól.

Nagyon úgy tűnik, hogy egy kicsi segítséggel ez a teljesítmény néhány éven belül akár megduplázható is lenne - legalábbis ezt mondta az IVSZ elnöke a napokban.  

A startup világ csak egy kicsi szelete ennek a fejlődésnek, viszont talán pont azért mert igen látványos, a jéghegy csúcsaként fontos szerepet kap a népszerűsítésben.

Persze ott van még számos kihasználatlan kapacitás, mint a jelenleg inaktív munkavállalók bevonása az informatikai szektorba, a megváltozott munkaképességűek informatikai képzésének megvalósítása, a tehetséges fiatalok vállakozói otivációinak erősítése.

Az igazi változás bennünk történhet, nem kívülről érkezik. Senki sem lesz attól startupper Barbie, mert egy pályázaton 3 millió forintot nyer. A változást a korszellem hozza el, s ez viszont megállíthatatlan.