Így tévézünk 2020-ban

Így tévézünk 2020-ban
Néhány év múlva már őskövületnek számít majd a távirányító. Az interneten lógó okostévéket másképp használjuk majd. megállítjuk a talkshowt, mert elálmosodunk, akkor például az ágyban vagy másnak munkába tartva nézhetjük tovább. Akár okostelefonon, akár táblagépen, de akár a benti gépünkön is, hiszen a felhőből bálhonnan elérhetjük majd a tévés tartalmakat.

Képfogyasztási forradalmat készítenek elő a technológiai változások. Képzeljük el, hogy 2020-ban odaülünk a tévé elé és csak annyit mondunk: "tévé: kínálj valami vicceset ma estére". Hangunkat a készülék felismeri, akár az Apple Siri virtuális asszisztense.

Ezután egy okos keresőszoftvert elindítva, a kérést távoli netes szerverre küldi a lapostévénk.

A számítási felhőben lefuttatva a keresést a tévékészülék tucatnyi vígjátékot, vicces standup comedy-t, vagy régi kabarét kínál fel, figyelemmel akár arra is, hogy az elmúlt években a neten milyen vicces tartalmakra kerestünk rá, vagy amióta használjuk a kütyüt, milyen napszakban, milyen szórakozásra vágyunk.

A készülék még visszakérdez: most induljon el a lejátszás, vagy negyed óra múlva, ha a megsült a pizza az okos netre kötött sütőben, esetleg fél óra múlva, ha a gyerekszobában lekapcsolt az okos villany, mert elaludt a csemete.

Ezt a döbbenetes víziót egy nagy, hálózati megoldásszállító cég, a Cisco vázolta fel pár hónapja. Guillaume de Saint Marc, a globális nagyvállalat videotechnológiáért felelős vezetője mindezt Telepresence rendszeren jelentte be a régiós újságíróknak. Képe és hangja a virtuális bejelentéskor Franciaországból érkezik és a kapcsolásban virtuálisan jelen vannak Cisco-s vezetők Amerika keleti és nyugati partjáról és újságírók a régió több országából.

A jövő okostévéjén viszont nem csak emberek cseveghetnek. Intelligens e-asszisztensek is válthatják a remek ügyfélszolgálatokat, call centereket. A gépi asszisztens a tévén filmeket, műsorokat is ajánl: tudja melyiket szerettük közülük, azt hányadik epizódig követtük, illetve akik nagyon hasonló dolgokat kedveltek, mint mi, őnekik mi jött be, mit értékeltek ötcsillagosra. Akár egy felokosított webáruház (például az Amazon.com és követői) könyv, film vagy zeneajánló rendszerénél.

Vége tehát a „végigkapcsolgatom a csatornákat és leragadok végül valaminél, ami érdekes” kornak. Vége annak, hogy harmadszor kell megnézni egy ismert filmet, csakis azért, mert miden adón marhaságok mennek… Helyette filmenként, műsoronként, sávonként is fizethetünk a kábelszolgáltásért. Ha pedig így lesz, akkor a szolgáltatóknak alaposan át kell majd gondolniuk az üzleti modelleket.

VISZLÁT CSATORNACSOMAGOK?

Biztosat egyelőre senki sem tud, de a bevezetőben említett példa tovább fokozható. Ha az ajánlott kabaré, vagy vicces sorozat alatt elalszunk, vagy kinyomjuk a tévét, a készülék felajánlja, hogy az ágyban, vagy másnap munkába menet a táblagépünkön, okostelefonunkon akarjuk-e tovább nézni azt, esetleg a hálószobai, konyhai készüléken, vagy a munkahelyen, amőbázás közben indítjuk el újra. Éppen onnan ahol abbahagytuk.

Fizetni pedig tehát feltehetően nem 50-60 csatornás csomagokért fogunk, hanem alapdíjat és használatarányos díjat is választhatunk, akár egy mobilszolgáltatónál. Már amennyiben a kábelcégek is beállnak a sorba, és engednek a felhasználóbarát technológiának. A leírt kényelem ugyanis már akár ma is elérhető, csupán a szolgáltatók döntésén, illetve a sávszélességen múlik ennek a bevezetése. (Azaz a kábeles cégeknek is egyre inkább az internetkapcsolaton kell megkeressék a nyereséget, ha hosszabb távon nyeregben akarnak maradni.)

Csírájában most is megvan az új technológia, hiszen a nagy szereplők okosabb vevőegységein (különösen az IP alapúakon) bármikor megállítható a tévéadás. Az okos, digitális műsorújság pedig csatornát vált, ha beállítjuk a programban keresve, hogy este 9-től kapcsoljon át a HBO-ra, mert ott kezdődik komédiasorozat. Ám csak előfutára a fent említett intelligens kábeltévének.

Ráadásul a jövő tévéjének kis webkamerája nem csak a Skype videohívásokra lesz jó. Egyúttal arcról felismeri azt is, ki, kik ülnek előtte, és más műsort ajánl a nagyinak, mást a 12 év alatti unokának. Ugyanígy az időpontra is figyel a program: reggel nem felejti el a hírek felajánlását, kora délután a szappanoperákat, a szokott időben a híradót kínálja, este és hétvégén a kedvenc sportesemények közvetítési időpontjára figyelmeztet.

EXTRÉMEN CÉLZOTT TÉVÉREKLÁMOK

A hirdetésektől megszabadulhatunk? Nem, ez nagy tévedés. Inkább jóval célzottabbak lesznek a reklámok. Nem csak a tévénk, de egyúttal a szolgáltató, s a vele szerződött hirdető is pontosan tudja, hogy a reklámkínálatból melyeiket, kinek kell levetíteni. De a 30 másodperces spotoknak is vége – állítják a Cisco jövőkutatói. Szerintük sokkal dinamikusabb és személyesebb lesz a reklám: hódítanak majd a termékelhelyezések, az egyedi akciók. Akár a saját bankunk, telefonszolgáltatónk egyéni ajánlatai is eljuthatnak hozzánk tévézés közben, amely létező banki, telefonos szokásaink alapján kínál díjcsomag váltást.

A technológia készen áll. Ashton Kutcher, színész, producer és technológiai befektető a CNBC-nek azt jövendölte: "sokkalta jobb analízist szállítanak majd a tévészolgáltatók a fogyasztóikról, pontosan tudni fogják kik ők, miért ülnek éppen a tévé előtt, mit néztek azelőtt, és mit fognak nézni a következő percekben, órákban".

Összefoglalva tehát:  A tévézés jövője

- Mesterséges intelligencia a tévékben, amely ismeri és állandóan tanulja minden családtag ízlését (abból amit korábban nézett vagy a neten keresett, vásárolt). Emellett percre pontosan ismeri a napirendet és azt is mikor, mit szokás nézni.

- Kamerájával a tévé felismeri az előtte ülők arcát, kézmzdulatokkal vagy hangvezérléssel irányítható. Táblagép szolgál távirányítóként, amelynek nagy képernyőjén az akár az ágyból is nézhetjük tovább a filmet, a talkshow-t, a sporteseményt.

- Az adás bármikor és egyúttal bárhol megszakítható, folytatható.

- Elképesztő, több százmilliárd órányi tévés tartalom egyszerre lesz elérhető a YouTube, a Netflix, a Hulu és a hasonló szolgáltatók kínálatában, az online videotékákban. A mai csatornakínálat részben megszűnik, illetve a YouTube-hoz hasonló felületté alakul. (Nagyobb tévés cégek honlapja, archívuma már ma is ezt idézi fel.)

- Megváltozik a nagy tévétársaságok, kábelszolgáltatók üzleti modellje is. Csatornacsomagok helyett egyre inkább idő és tartalom alapú számlázásra térnek át. Pénzt csak a prémium tartalmakért tudnak majd szedni.

- A reklám sokkal célzottabb lesz, kiszorulhatnak az általános, mindenkinek szóló 10-30 másodperces reklámspotok. Helyette akár film közben felugró, igencsak személyre szabott ajánlatokat kaphatunk. Kivéve persze, ha teljes árat fizetünk a filmért.

- Egy tehetségkutató műsorban vagy valóságshow-ban nem kell SMS-ben szavazni, elég egy gombnyomás a távirányítón, pontosabban egy érintés a táblagép-távirányítón, vagy egy hangos „Igen!”, esetleg egy látványos kézmozdulat, amit a tévé kamerája érzékel és szavazattá alakít.

- Az extra sávszélességű internetre kötött tévék, elképesztő képminőséggel: OLED technológiával és ultra HD (4k) felbontással bírnak majd.

A televíziózás jövőjéről, "Átváltozás előtt" címmel rendezzük meg a MediaPlatform nevű, kiállítással egybekötött konferenciát 2013. szeptember 23-24-én. www.mediaplatform.hu



Halaska Gábor

Dr. Halaska Gábor Figyelő hetilap rovatszerkesztője, startup szakértő diplomáit az Államigazgatási Főiskolán és az ELTE Jogi Karán szerezte. A kilencvenes évek eleje óta dolgozik újságíróként. ...