Így muzsikált a top100 hazai médiavállalat

Így muzsikált a top100 hazai médiavállalat
2015-ben a top100 médiavállalat – televíziós, rádiós, online, print- mozi- és köztéri médiumokat üzemeltető magyarországi vállalatok - éves nettó árbevétele (terjesztés, reklám stb.) összesen közel 256 milliárd forint volt. 2015-ben stagnálás-közelire (1%) csökkent az össznövekedés - állapítja meg a Whitereport.hu mediabrowsere (WR).

A felmérésről:
A Whitereport.hu mediabrowser (WR) nemzetközi szinten is egyedülálló cross-médiás, független médiumadatbázis, amely kereskedelmi, pénzügyi és tulajdonosi információkat tesz könnyen kereshető elérhetővé digitális platformokon a fragmantált médiapiacra vonatkozólag, jellemzően publikus forrásokból. A mediabrowserben több mint 11 ezer hazai tartalom - televízió, rádió, nyomtatott és internetes sajtó, mozik -, valamint közterületi reklámeszközök adatai kereshetők 2900 település, 1000+ tematika, 6700+ médiaszolgáltató, pénzügyi adatok stb. szempontok szerint. A Magyarországon működő 1150 médiavállalat (médiaszolgáltató) közül gyorsjelentésünk a top 100 médiavállalatra vonatkozó főbb tényeket foglalja össze piaci és hatósági döntéshozók részére a legfrissebb, 2015-ös adatok elemzése révén.

A Whitereport mediabrowsert a New Orleansi Collision startup-konferencia a legígéretesebb adatinnovációk, a bécsi Pioneers pedig a legígéretesebb top 500 startup közé választotta 2016-ban, megalapozva ezzel a nemzetközi piacra lépést.

Vezetői összefoglaló

A Whitereport mediabrowser tényadatai szerint:
- A 2015-ben top100 médiavállalat – televíziós, rádiós, online, print- mozi- és köztéri médiumokat üzemeltető magyarországi vállalatok - éves nettó árbevétele (terjesztés, reklám stb. együttesének) összesen közel 256 milliárd forint volt.
- 2015-ben stagnálás-közelire csökkent az össznövekedése 2015-ben: a WR-index 101, azaz 1% növekedés volt.
- A 101-es WR-index mögötti dinamika szerint pár nagy (jellemzően nem piaci/szakmai tulajdonosi hátterű) médiavállalat nagy árbevételcsökkenését sok (56) médiavállalat kismértékű növekedése kompenzálta enyhén.
- 2015-ben a top100-ba bekerülés alsó határa 275 millió forint éves nettó árbevétel volt (2014-ben: 271 millió forint).
- 2015-ben több mint 200 új magyar nyelvű tartalomszolgáltatás indult (lapok, siteok, tévék, rádiók).
- A top100 alsó határát az újonnan induló médiavállalatok közül kettőnek sikerült jelentős mértékben átlépnie az alsó határt.
- A top 100-ból 29 médiavállalat volt veszteséges 2015-ben (üzemi eredmény alapján), ami a válság utáni számhoz képest jó adat, de a 2014-esnél rosszabb.
- A kismértékű összárbevétel-növekedést mellett csökkenő üzemieredmény-totált ért el a top 100 médiavállalat: 2015-ben 3 milliárd forinttal volt kevesebb a top100 médiavállalat üzemieredmény-totálja mint 2014-ben.
- A top100-nál 28 médiavállalat esetében elérhető publikus reklámadó-adatok alapján a Whitereport mediabrowser összesen 2 milliárd forint befizetett reklámadót mutat 2015-re.

A Gyorsjelentés módszertana

A WR Financial Gyorsjelentés 2013 óta jelenik meg.
A legfrissebb, azaz ezúttal a 2015-ös pénzügyi beszámolók 2016. május végét követő feldolgozásából készült gyorsjelentésben a 2015-ös top100 összárbevételű médiavállalat főbb pénzügyi adatainak 2014-15-ös alakulását követjük nyomon publikus tényadatok segítségével. A top 100 médiavállalat árbevétele az elmúlt évek adatai szerint a teljes piacot alkotó több mint 1000 médiavállalat több mint 90%-át jelenti.

Jelentésünk a 2016. július 7.-ig elérhető adatok dolgozza fel. A top100 médiavállalat nem tartalmazza a közmédiumok üzemeltetőit, a HBO Holding Zrt.-t (domináns exportárbevételük okán); a Viasat Hungária Szolgáltató Zrt. és pár kisebb cég esetében pedig a hiányzó adatnál a tavalyi évet használtuk az összehasonlíthatóság érdekében. Sok esetben vállalatcsoporton belüli átalakulások voltak, ezért az összehasonlítást a 2015-ös top100 médiavállalatra vizsgáltuk.

A médiavállalatok összárbevételét terjesztési és/vagy reklám- és/vagy egyéb árbevételek együttesen adják. Gyorsjelentésünkben a médiacégek árbevételi struktúrájával és elemzésével nem foglalkozunk. Amennyiben a cégenkénti tételes és összesített adatok, vagy a tulajdonosi és portfólióváltozások részletesebben érdeklik, a Whitereport.hu mediabrowser adatai egyedi igényre készülő exceles adattáblák, vagy adatbáziselőfizetés révén megvásárolhatók.

2015-ben a magyarországi médiapiacon több mint 6.700 szervezet (cégek, önkormányzatok, alapítványok, egyházak stb.) több mint 11.000 klasszikus médiumot (televíziót, rádiót, nyomtatott lapot, site-ot, mozit vagy köztéri reklámtáblát) üzemeltett a cross-médiás Whitereport.hu mediabrowser (WR) adatai szerint.
Ebből 1.150 tekinthető médiavállalatnak, melyekből a top 100 árbevételű teszi ki a teljes médiapiac összárbevételének több mint 90%-át.

És akkor jöjjön a teljes anyag:

A Whitereport.hu mediabrowser 2015-ös Gyorsjelentése

Kismértékű összpiaci árbevétel-növekedés: a 2015/14-es WR-index 101

Whitereport.hu mediabrowser-adatok alapján a top 100 médiavállalat összárbevétele 2015-ben közel 256 milliárd forint volt (áfa nélkül), tartalmazva a terjesztésből, reklámból és egyéb tevékenységből származó összes árbevételt.
Ez az előző évi közel 253 milliárd forinthoz képest 1% növekedést jelent, azaz a WR-index 101.
Összárbevétel és változása (WR-index) a top 100 médiavállalatnál


- A 2015-ös növekmény 3 milliárd forint (+áfa), ami jelentősen kisebb mértékű növekedés a 2014/13-as növekedéshez, 9 milliárdhoz képest.
- A médiavállalati toplista jelentős változásokat mutatott 2015-ben az előző évhez képest – lásd a következő ábrát.
- A 101-es WR-index mögötti dinamika: kevés nagy csökkenést sok kis növekedés kompenzált 2015-ben

- Az átlagosan 1%-os árbevételnövekedés nem egyenletes a top 100 médiavállalatnál: a szórás -50%-tól +110%-ig terjed.
- A médiavállalatok kétharmadának kismértékű növekedése kompenzálta a csökkenő egyharmad árbevételesését.


- A legnagyobb árbevételcsökkentést elszenvedő 10 médiacég összesen 11 milliárd forintot estek egy év alatt, jelentős részük nem piaci/szakmai tulajdonosi hátterű.



- A top 10 legnagyobb arányú növekedést felmutató médiavállalat összesen 10 milliárd forintos árbevétel-növekedést mutatott 2015-ben az előző évhez képest, közülük elsősorban két cég jelentette forintértékben a növekedés 70%-át (e mögött azonban átszervezések is állnak).
- A maradék 46 bővülő árbevételű médiavállalat közt jelentősen megoszlik a növekedés, ezek mögött organikus növekedés, átszervezések, felvásárlás is meghúzódhat, egyedi hatásokkal.

Médiavállalati mozgások: felvásárlások, átszervezések, új belépők – a top100 alsó küszöbe 275 millió Ft-os árbevétel

Felvásárlások, átszervezések következtében az elemzendő médiavállalatok köre is részben megváltozott 2015-ben (ennek elemzése túlmutat a gyorsjelentés keretein).

2015-ben a Whitereport mediabrowser adatai szerint több mint 200 új magyar nyelvű tartalomszolgáltatás indult.

- 126 új printlap (pl. 99 plusz egy vicc extra, Bors Extra, Business Next, Lokál, Áfa módszertani szemle, Fitt Veszprém stb.),

- 98 új online tartalom (pl. Ripost, Faktor, Tenyek, Wmn,  Mukorommagazin,  stb.),

- 14 új televíziócsatorna, az M4 Sporttól helyi tévékig (csak magyar nyelvűt számolva) és

- 4 új rádiós médiaszolgáltatás indult.

A top 100 médiavállalat közé kerüléshez 2015-ben 275 millió forintos árbevétel kellett, ami kismértékben nőtt a 2014-es alsó határhoz, 271 millió Ft-hoz képest.
2015-ben induló médiavállalatok is bekerültek az árbevétel szerint top100-ba, pl. a Lokált kiadó Modern Media Group Zrt. és a Ripost Média Kft.

A legnagyobb médiavállalat, az M-RTL Zrt. összárbevétele a top100 alsó határának 100-szorosa, 27 milliárd Ft volt.

Szegmensadatok

Az árbevételi szerinti top100 médiavállalat 55 sajtó&online, 16 televízió, 11 outdoorcég 9 online médiavállalat, 5 rádió- és 4 mozicég.

A top10 médiavállalatot televíziótársaságok, lapkiadók és egy mozivállalat alkotja. A legnagyobb online médiaszolgáltatók csupán a 15. pozíciótól kapnak helyet, 5 milliárd Ft-os nagyságrend alatti árbevétellel maximum a középmezőnyben találhatók (sőt, többségükben a mikrovállalatok közt).

2015-ös kihívások: szabályozási változások és csökkenő profitabilitás

2015-ben több külső hatás is érte a médiapiacot (ezek hatására itt nem térünk ki). A 2014-ben bevezetett és 2015-ben módosított reklámadó után 2015-ben a „bónusztörvény”4 jelentett új kihívást a reklám- és médiapiac szereplőinek, strukturális változásokat eredményezve a hirdető-médiaügynökség-saleshouse-médiaszolgáltató értékláncában.
Továbbra is jelentős a veszteséges médiacégek száma: míg 2013-ban a top 100-ban 31 cég zárta az évet mínuszos üzemi eredménnyel (az adózott eredményarányok is hasonlóak), addig 2014-ben a veszteséges médiavállalatok száma 22, 2015-ben pedig 29 volt.
A 2015-ös árbevétel szerinti top 100 médiavállalat összesített üzemi eredményét illetően a Whitereport mediabrowser tényadatai több mint 3 milliárd forint csökkenést mutatnak a 2014-es adathoz képest.

A profitabilitáscsökkenés a reklámadó miatt prognosztizálható volt, az egyes médiavállalatokra való hatása azonban nagyon egyedi, tekintettel arra, hogy a médiavállalatoknál a bevételi arányok igen nagy szórást mutatnak - a televíziós, print és mozivállalatoknak sok esetben jelentős a terjesztési bevétele a reklámbevételhez képest. A reklámadó tehát a reklámbevétel-alapú szegmenseket érintette legérzékenyebben: az országos földi kereskedelmi televíziók, a hazai online tartalomszolgáltatók, a rádiók és köztéri reklámcégek körét.

A Whitereport mediabrowser a top100 médiavállalatból 28 esetében aggregált publikus adatot a 2015-ben kifizetett reklámadó-összegre vonatkozóan, ez összesen nagyságrendileg 2 milliárd forintot tett ki.

Nem feltétlenül a szabályozási változásoknak köszönhető, de tény, hogya Whitereport mediabrowser adatai szerint 9%-kal nőtt a saleshouse-forgalom aránya 2015-ben, ez azonban még mindig a reklámköltések kisebb hányadát teszi csak ki.