Így kérj árajánlatot probléma nélkül egy budapesti nyomdában!

Így kérj árajánlatot probléma nélkül egy budapesti nyomdában!
Nehézségeket okoz nyomdai árajánlatot kérned? Mutatjuk, milyen szempontokat kell megadnod, így egy vidéki vagy budapesti nyomda esetében sem lesz problémád!

Voltál már úgy, hogy egy rakat brosúrát vagy szórólapot kellett legyártatnod, de azt se tudtad hogyan állj neki és szinte minden kínai volt a témában? Sőt már az árajánlatkérés is zökkenőkkel teli, hosszadalmas procedúra volt, pont amiatt, mert nem állt elég információ a rendelkezésedre? Pedig pontos és korrekt árajánlatot csak akkor tud adni a nyomda, ha minden részlet a birtokában van: ehhez viszont együttes munkára van szükség. Az egyeztetés során egy-egy apró félreértés vagy hiba a teljes nyomdai anyagot tönkreteheti, oda a pénz és a rengeteg idő is kárba megy.

A legelső és legfontosabb lépés, hogy pontosan add meg mit is szeretnél nyomtattatni: például plakát, brosúra, szórólap, öntapadós matrica, esetleg egy vászontáska a szóban forgó dolog? Mindegyikhez nagyon hasonló, de kicsit más információkra lesz szükség, ezért is különösen nehéz általánosan összeszedni a tudnivalókat a nyomdai árajánlatkérés során. Most azonban a Dekortár szakértőinek segítségével megnézzük, mik azok az alap információk, amelyeket ismerned kell és át kell gondolnod mielőtt leadsz egy árajánlat-igénylést egy nyomdának: ezek ismeretében egy gördülékeny és problémamentes rendelésre számíthatsz.

Mennyiség: darabszám és oldalszám
Mindenképp meg kell határozni a pontos darabszámot: az árat jelentősen befolyásolja a mennyiség, hiszen általában minél többet rendelünk, annál olcsóbb lesz a darabár. Amikor az árajánlatot kéred, érdemes különböző mennyiségek árának is utánakérdezned. A rendeléskor - ha a pénztárcád is engedi - mindig kicsit többet kérj, mint amire eredetileg szükséged van, így biztosan nem futsz ki a keretből a későbbiekben, és elkerülheted azt, hogy pár darabot extra drágán kelljen nyomtattatnod.

A darabszám mellett az oldalszámokról is kell gondolkoznod: a nyomdák íveket használnak. Az ív mérete lehet 4, 8 vagy 16 oldal is. Ez azt jelenti, hogy a nyomtatandó anyagod oldalainak a száma mindig néggyel osztható kell legyen. Sose felejtsd el a fedőlapot és a hátlapot!

Méret: szabvány és egyedi lehetőségek
A méret szintén befolyásolja az árat, emellett a pontos és megfelelő méret hiányában teljes mértékben félrecsúszhat a design nyomtatása: nem mindegy, hogy A2 vagy A5 méretű lesz a végeredmény. Fontos tudni, hogy szabványméretekkel is dolgozhatsz. Ez lesz az egyszerűbb és valószínűleg olcsóbb út is: nem kell felesleges papírhulladékkal számolnod, amelynek az árát bizony ráteszik a végösszegre.

Amennyiben pedig egyedi méretekkel dolgozol, mindig milliméterre pontosan add meg a szélességet és a hosszúságot is. Egy egyedi formájú és méretű anyag esetében előfordulhat, hogy különleges hajtogatást igényel. Épp ezért a szabványtól eltérő típusú designoknál mindig kérdezz utána, hogy az adott nyomdánál vállalják-e a kivágást vagy a hajtogatást.

Papír: anyag és típus
A nyomtatás előtt meg kell határozni a pontos papírfajtát is annak függvényében, hogy mi lesz a nyomtatott anyag felhasználásának a célja: ekkor a típust és a papír súlyát kell egyértelműen megadnunk. Egy szórólap számára egy olcsóbb minőségű papír is megfelel, de egy plakátnak már nagyobb súlyú papír ajánlott.

● A legtipikusabb papír a 80g-os ofszet papír: ez az általános fénymásolópapír, amit leginkább újságoknál, könyveknél alkalmaznak.

● A műnyomó papír lehet matt vagy fényes, ez főleg egyéni ízlés kérdése, hogy ki melyiken látja viszont szívesebben a nyomtatott anyagát. Ami biztos, hogy olvashatóság szempontjából a matt jobb eredményt fog hozni.

● Öntapadós papírt is kérhetsz, ez főleg matricák és címkék esetében jó megoldás. Fontos, hogy amennyiben nem tudod milyen papírfajtára lesz szükséged, kérdezz bátran a szakértőktől. Ha nem online adod le a rendelésed, akkor a legtöbb nyomdában meg is tapinthatod a különbségeket a papírok között. Tipp, hogy legalább egyszer menj és nézegesd végig az anyagmintákat, utána a későbbiekben már jóval könnyebb lesz megadnod, hogy pontosan mit is szeretnél.


Színek: tudd, mennyi színt használtál!
Az ajánlat kérésekor mindenképp határozd meg, hogy fekete-fehér vagy színes nyomtatást szeretnél majd. A színes nyomtatás árát a színek száma fogja befolyásolni: nem mindegy mennyi és milyen színeket kell kikeverni a nyomtatáshoz.

A nyomdaipar általában CMYK színtérben dolgozik: cián, magenta, sárga és fekete alapszínek keverésével kapjuk meg a végeredményt. A nyomtatás előtt azt is tisztáznod kell, hogy a papír mindkét oldalára szeretnél nyomtatni vagy sem, ennek megfelelően kell megadnod a színek használatát. Például a 4+1 jelölést használod, ha a papír egyik oldalához mind a négy szín kell, viszont a másik csak egyszínű. Ha mindkét oldala teljesen színes, akkor pedig a 4+4 jelölést kell megadnod. Ugyanígy működik az 1, 2 vagy 3 szín felhasználásakor a jelölési módszer.

Formátum: pontosan add meg a részleteket!
A legtöbbször az átküldött design formátumán csúszik el a dolog: a vektoros fájlok vagy a PDF lesz a leginkább baráti megoldás. Minden esetben tegyél kifutót a végleges designra. Ez azt jelenti, hogy a design valós széleire minimum 3 mm-t hagyj rá, hogy a nyomtatáskor és a vágáskor ne sérüljön a végtermék. A grafikusod biztosan képben lesz ezzel, azonban mielőtt átküldöd a nyomdának, csekkold le, van-e egy plusz keret az anyagon.

Ha már nyomtatásra kész a munka, akkor az ajánlatkéréskor rögtön csatold is: a nyomdának könnyebb dolga lesz az ár megadásakor, sőt tudnak segíteni a fenti paraméterek meghatározásában is. Amennyiben még nincs kész a teljes design, akkor írd le a nyomdának, milyen szoftverrel és annak melyik verziójával kész a mű. A megosztási módnak is utánakérdezhetsz: például csatolmányként, esetleg egy Drive-linkként várják, de azt se felejtsd el megkérdezni, hogy mikorra várható az elkészült anyag. Amennyiben neked sürgős a nyomtatott anyag elkészülte, mindenképpen jelezd ezt is.

Mindegy, hogy budapesti nyomdáról vagy vidékiről van szó!

Egy vidéki és egy budapesti nyomda között nincs különösebb különbség, ha árajánlatot szeretnél kérni. A folyamat ugyanaz, épp ezért ugyanolyan adatokat kell megadnod lokációtól függetlenül. Amiben eltérést tapasztalhatsz egy vidéki nyomda esetében, az a plusz házhozszállítási költség - van, ahol ezt a fővárosban is felszámolják -, de ez inkább cégfüggő.

Tehát az árajánlatkéréskor add meg a darabszámot, a pontos méreteket, a papírfajtát, a színek számát és kérdezz utána a megfelelő formátumnak. De a legfontosabb, hogy írd meg a nyomtatási határidőt: ez befolyásolja az árat és ehhez igazodva tudja megmondani a nyomda, hogy képesek-e teljesíteni a kérésedet. Utolsó apró információként pedig küldd át az elérhetőségeidet, így könnyebb lesz a kommunikáció is. Ha valamit esetleg nem tudsz, akkor mindig bátran kérdezz és kérj segítséget a nyomdától!

Szerző: Michelberger Hanna, a Dekortár szakértője

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!