Vándor Attila: hódít a programmatic

Vándor Attila: hódít a programmatic
Milyen változásokat hoz a piacra a programmatic? Kell-e tartania tőle a médiaügynökségeknek, és hogyan fogadták a HOPPex megjelenését? Hogyan befolyásolja a hirdetési tarifákat egy ilyen rendszer? E témákról is beszélgetett a 24.hu Vándor Attilával, a HOPPex ügyvezetőjével.

- Miért előnyös a HOPPex a hirdetőknek és a kiadóknak?

- A hirdetőknek azért, mert akár egyetlen hirdetést is tudnak vásárolni. Nincs hosszú hetekig tartó e-mailezés, rövidül a hirdetés elhelyezés. Másrészt lehetőség van a hirdetések különböző szempontú (földrajzi, viselkedésalapú stb.) targetálására, ami növeli a hatékonyságot, a konverziót.

- Mondjon egy példát!

- Tegyük fel, hogy egy kisebb magyar webshop a termékeit szeretné hirdetni hazai online újságokban. Jó eséllyel ez a webshop a Google és/vagy a Facebook hirdetési termékeit vette igénybe eddig. Mostantól viszont választhatja a HOPPex-szet is, ahol prémium kiadók felületein vásárolhat minimum büdzsé nélkül. Természetesen a rendszer márkázási (branding) célokra is használható, erre is alkalmas, hiszen a leglátogatottabb prémium online lapok nyitóoldalán is megjelenhet a hirdetés.

- A nagy hirdetők vásárlásaira mennyiben lesz hatással a rendszer?

- A nagy hirdetők ugyanúgy a meglévő médiaügynökségeikkel fognak dolgozni. Annyi változás lesz, hogy a médiavásárlásaik egy részét az ügynökségek a programozott vásárláson keresztül fogják bonyolítani.

- Vannak olyan vélemények, hogy veszélyben vannak az ügynökségek a programmatic terjedése miatt, mivel egyes cégek közvetlenül, az ügynökségeket kikerülve kezdtek el hirdetni. Ön mit gondol erről, érinti-e ez a magyar ügynökségeket?

- Magyarországon, illetve a fejlődő kis és közepes piacokon általában nincs meg az a szakértelem a hirdetőknél, hogy önmaguk egyedül programmatic tevékenységet folytassanak, kikerülve az ügynökségeket. Ehhez nem áll rendelkezésükre a szükséges emberi erőforrás, nincs hozzá know-how-juk, illetve nincs meg hozzá a technológiai hátterük sem. Így idehaza az ügynökségek nincsenek veszélyben. Magyarországon és úgy általában is úgy néznek ki ezek a programmaticos vásárlások, hogy valahol egy csoportban tömörül valamiféle tudás és hozzá technológia – ezt hívják egyébként trading desknek – és ezek általában egy ügynökség oldalán találhatók meg. Magyarországon a legaktívabb szereplői a programmatic piacnak ezek az agency trading deskek, illetve a retargeter cégek, akik a hirdetők adatait kihasználva céloznak pontosabban. Ne érezze tehát magát egyetlen ügynökség sem veszélyben a programmatic miatt! -

- Mit szóltak a HOPPex-hez a hazai médiaügynökségek?

- Tudják, hogy efelé megy a piac Nyugaton. Van, aki képes alkalmazkodni, van, aki azt gondolja, hogy még gyerekcipőben jár, és majd ha tömegesen elterjedt, akkor elkezdi. Magyarországon szerintem a nagy ügynökségek helyén kezelik a kérdést. Nincs pánik, hogy elveszítik a munkát, a megrendeléseket. Sőt, néhány esetben az anyavállalat már azt is előírja nekik, hogy a büdzsé hány százalékát kell programozott módon teljesíteniük. Egyébként a legnagyobb bevétel sokszor a külföldön élő felhasználókból származik, mivel elképzelhető egy olyan helyzet, hogy a magyar ajkú látogató felmegy a 24.hu-ra New Yorkból.

További részletek itt:

http://24.hu/media/2016/03/31/magyarorszagot-is-meghoditja-a-programmatic-interju-vandor-attilaval-a-hoppex-ugyvezeto-igazgatojaval/