Változások és válaszlépések: valóban más a jövő ügynöksége?

Változások és válaszlépések: valóban más a jövő ügynöksége?
A negyedik ipari forradalom korszakát éljük, amely nemcsak azzal jár, hogy a technológia mindent behálóz és a digitális fejlődés meghatározza a teljes gazdasági fejlődést, de a világgazdaság, és ezzel az egyes cégek, így a kommunikációs ügynökségek és azok megbízóinak működése is teljes paradigmaváltáson megy át. Mindez az elmúlt években egy olyan hullámot indított el, amely elősegíti, hogy mi az ügynökségek oldaláról a kihívások elbagatellizálása helyett nyissunk az újra, rugaszkodjunk el a hagyományos keretektől, és gondoljuk át az ügyféllel való viszonyunkat. Szolgalelkűség helyett partnerség, random ötletek helyett adatvezéreltség, és persze rugalmasság. Ezek a fő irányok, amelyek ma meghatározzák az ügynökségi munkánkat. Sőt, a The Cave digitális ügynökségünk még ennél is tovább megy, legyél te is részese a diskurzusunknak! Hampuk Richárd (CEO, Person Group) cikke a digitalhungary.hu-n.

Amikor Magyarországon a hazai trendeket tanulmányozzuk, akkor érdemes kicsit kitekinteni és szétnézni, hogy globálisan milyen változásokon megy keresztül a piac. Én szeretek mindig eggyel hátrébb lépni, megnézni a külföldi trendeket és ezáltal előrelátni, hogy mi várható itthon. Mindez segít abban, hogy felkészüljek a lehetséges lépésekre. Néhány éve a kaliforniai RPA ügynökség a Cannes Lions Fesztiválon mutatta be The Naked Truth (A Meztelen Igazság) című kutatását, amelynek keretében 150 senior szintű ügynökségi és marketinges vezetőt kérdeztek meg a márkák és a kreatív partnerek viszonyáról. Az ügyfél- ügynökség kapcsolat tekintetében mind a két fél azt vallotta, hogy a bizalom a legerősebb kapocs: 98%-uk szerint a bizalomra épülő együttműködés hatékonyabb munkát eredményez.

A Person Group vezetése az elmúlt évek során számtalan kihívás elé állított, azonban egy dolog mindig segített: én az emberekben hiszek és abban, hogy házon belül és az ügyfeleink felé is mindig egyenes és határozott kommunikációt folytassunk, a mellébeszélésnek nincs helye. Mindez eddig segített átkelni a vállalataimnak a legnagyobb akadályokon is. Persze van, hogy a kommunikáció nemcsak az őszinteségen, de a megfelelő csatornákon, a kommunikáció eszközein is múlik. A The Naked Truth kutatás erre is rávilágított: míg az ügynökségek 90%-a vallotta, hogy valóban érti, mit szeretne az ügyfél, a másik oldalon 65% nem így gondolta. Amikor pedig mindkét partnernek kölcsönösen szüksége van egymásra, de különbözőek a céljaik, vagy éppen nem ismerik egymás gondolkodását, az az elégedetlenség tökéletes receptje. Azt gondolom, hogy a jövő ügynökségének koncentrálni kell arra, hogy hogyan oldja meg az ilyen helyzetet és megoldási altervatívákat kell kínálni mind működésükben, mind az ügyfelekkel való kapcsolattartás terén.

Mindkét oldalon nyitottságra és tudatosságra van szükség
Sajnos a változás még nagyon az elején tart: úgy tűnik, a helyzet nem sokat változott 2014 óta, hiszen az RSW/US üzletfejlesztési ügynökség 2017 elején készült kutatása is azt mutatja, hogy az ügynökségek és az ügyfelek továbbra sem értenek egyet a kapcsolatuk változó természetét illetően. Ahogy az alapító Mark Sneider az eredmények láttán fogalmazott:A hibát mindkét oldalon kell keresni, és mindkét oldalnak cselekednie kell. Az ügynökségeknek ötleteket kell hozniuk, és frissen kell tartaniuk a kapcsolataikat, a marketingeseknek pedig üzleti partnerként kell az ügynökségekre tekinteniük”

Az ExchangeWire több mint 100 vezető körében végzett felmérése is azt mutatja, hogy változásra van szükség: arra keresték a választ, hogyan alakul 2018-ban az ügynökségi modell. Kritikus szempontként többek közt az analitikát, a felelősségtudatot és az agilitást emelték ki: szerintük egy sikeres ügynökségnek adatelemzéssel kell alátámasztania és optimalizálnia a javaslatait és kampányait, emellett a lehető leggyorsabban kell értékelnie, reagálnia, és a tapasztaltakból tanulnia. Ezt a tendenciát egyébként az RSW/US felmérése is megerősíti: az egyik legmeglepőbb eredménynek azt tartják, hogy a megkérdezett marketingesek 37%-a alkalmazott CIO-t (Chief Information Officert) és költött adatelemző szoftverre. Bár Magyarországon ez a látásmód még nagyon gyerekcipőben jár, már elindultak olyan kezdemnyezések, amelyek az adatvezérelt működést támogatják és erre adnak alternatívákat.

Induljon itthon is egy párbeszéd - tegyünk hozzá a képhez!
Boros Norbival, a Person Group egyik leányvállalata, a The Cave digitális ügynökség vezetőjével sokat beszélgettünk az elmúlt időszakban arról, hogy miként reagálhatnak napjainkban és a jövőben a kommunikációs ügynökségek az új, negyedik ipari forradalom által hoztott kihívásokra. Ennek eredménye, hogy arra keressük a választ új kezdeményezésünk keretében, hogy mitől jó a jövő ügynöksége. Az említett amerikai példákkal összhangban mi is azt valljuk, hogy ma már elengedhetetlen a kézzelfogható számokra és tesztekre épülő stratégia, a száraznak tűnő adatok mellett azonban nagyon fontos, hogy ne feledkezzünk meg az újdonságok és trendek figyelemmel kíséréséről sem. Kísérletezés, tesztelés és finomhangolás nélkül egy új csatorna vagy eszköz sem lesz a barátunk, a transzparencia és a partneri viszony hiánya pedig az ügyféllel való kapcsolatot nehezítheti meg. Ugyanakkor azt valljuk, hogy az ügynökség is választ: hosszú távon csak olyan vállalattal képes eredményesen együtt dolgozni, akinek a kultúrája illeszkedik a sajátjához, tehát megvan a közös értékrend és hullámhossz.

A The Cave szerint ma már nincs befejezett termék, éppen ezért örömmel vesszük a kollégák, a szakma véleményét is. A jövő ügynöksége kísérleti projektünk célja az, hogy olyan szakmai diskurzust kezdeményezzünk, ami maximalizálhatja az iparág hatékonyságát. Kattints ide, nézd meg, mi hogyan képzeljük el a jövő ügynökségi modelljét, és mondd el, te hogy látod! Szeretnénk, ha egy valódi diskurzus alakulna ki a témában, amihez első körben emailen és a fenti linken kommentben várjuk a véleményeteket a jövő ügynökségéről április közepéig. A tapasztalatokat, visszajelzéseket ezt követően összegezzük és egy olyan, a szakma által is elfogadott iránymutatást állítunk össze, ami mindenkinek segítségére lehet. Ehhez a beérkezett vélemények alapján április 18-án, szerdán egy zártkörű meetup keretében megbízókkal és ügynökségekkel közösen személyesen is megvitatjuk, hogy milyen legyen a jövő ügynöksége.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Hampuk Richárd

Hampuk Richárd