Többen beszélnek a TV2-ről, mint az RTL Klubról a weben

Az online vélemények alapján többször beszélnek a magyar weben a Tv2-ről, mint az RTL Klubről, pedig a nézettségi adatai jellemzően az RTL-nek jobbak.

Az online véleménynyilvánítás mindennapos eleme az életünknek, ennek legegyszerűbb formája egy üzenet kiírása Facebookon vagy például egy blogbejegyzés kommentelése. Ezeknek a véleményeknek az elemzése a piackutatásokhoz hasonlóan rendkívül hasznos információkat tárhatnak fel, például megtudhatjuk, hogy mit gondolnak a netezők egy termék áráról vagy mikor és hol beszélnek a legtöbbet egy új szolgáltatásról?

Egy ilyen elemzés alapján a magyar kereskedelmi tévécsatornák közül a Tv2 erősebb csatorna volt az RTL Klubnál 2014. januárban a felhasználók körében. A Neticle online médiaelemző megoldás (www.neticle.hu) adatai alapján napi 300-500 webes említés született átlagosan a csatornákról. A vizsgált tartalmak közé tartoznak az online cikkek, blogok, hozzászólások, fórumok és közösségi oldalak (Facebook, Twitter, Google+) publikus posztjai.

Magyarázat: a fenti áttekntő statisztika összesíti táblázatos nézetben az említések számát, míg a Neticle Említésfolyam egy grafikonban egyesíti a webes megítélést és az említések napi gyakoriságát, egyszerre jellemez mennyiségi és minőségi szempontból. A grafikon közepén a vékony vonal a megítélés alakulását (véleményárfolyamot) mutatja, amely ha emelkedik, akkor a netezők pozitív véleményeket írnak, míg ha zuhan, akkor negatív véleményeket írnak. A véleményárfolyam vonal körül lévő halványabb sáv vastagsága pedig a tartalom mennyiségét mutatja az adott napon. (Tőzsdei analógiával élve a vékony vonal mutatja az részvényárfolyamot, míg a halvány sáv a forgalmat.) Az említések napi mennyisége grafikon azt ábrázolja, hogy egy adott napon hány találat született a kulcsszóval kapcsolatban.

Az áttekintő mennyiségi adatokat tartalmazó táblázat alapján a Tv2 Facebook jelenléte jóval erősebb volt az RTL Klubnál: majdnem kétszer annyian írtak Tv2-vel kapcsolatos publikus posztot vagy kommentet Facebookon, míg a többi tartalomtípus esetében nincs jelentős eltérés. Az erősebb Facebook jelenlét miatt gyakorlatilag minden nap több említés született a Tv2-ről.

A két csatornával kapcsolatos vélemények már korántsem különböznek annyira, mint a mennyiségek. Közel azonos mértékű negatív trendet mutat vélemányárfolyamuk, azaz az online megítélésük. Ez azt jelenti, hogy jóval több negatív vélemény született róluk mint pozitív, és a két csatornáról nagyon hasonlóak az online vélemények összességében.

Magyarázat: a fenti Neticle Említéstérkép grafikon azt mutatja meg, hogy egy adott időszakban milyen tartalomtípusú találatok milyen véleményindexszel rendelkeztek, azaz összesítve mennyire pozitív/negatív találatok születtek egy adott napon a különböző online platformokon. A kék buborékok nagysága mutatja például, hogy hány Facebook találat született egy adott napon, a buborék vízszintes helye jelzi, hogy melyik napról van szó, és függőleges helye pedig, hogy mennyire pozitívak/negatívak összesítve az adott napi Facebook vélemények.

A csatornák említéstérképe mutatja, hogy részleteiben nézve is hasonló a webes jelenlétük: Facebookon beszélnek róluk a legtöbbet napokra lebontva is, és enyhén negatív vélemények születtek szinte minden nap. Úgy látszik, hogy a Facebookozó nézőközönség nem igazán élegedett a műsorokkal.

A csatornák életében bekövetkezett fontos események kiemelkednek az átlagos értékek közül, például ahogy a felső grafikonon látható, az RTL esetében kiemelkedően negatív nap volt Facebookon január 13., amikor sokan kritizálták az „RTL-istállót” és a Való Világ műsort: „A cinikusan gátlástalan RTL-istállónak közismerten nagy rutinja van benne, hogy a társadalom szellemi söpredékét képernyőre vigye”.

A Tv2 esetében kiemelkedően negatív sajtóvisszhangot kaptak a csatorna eladásáról szóló hírek január 2-án, ugyanakkor több pozitív Facebook vélemény és pozitív hangvételű cikk is született ennek kapcsán.

Magyarázat: a weboldalakra vonatkozó grafikon azt vizsgálja, hogy adott kulcsszót melyik weboldalakon említették legtöbbször.

A legtöbbet az Index Fórum, a Prohardver fórum, a comment.blog.hu és a globalhirek.hu híraggregátor foglalkozott a csatornákkal. Bizonyos esetekben egy-egy kulcsszó – jelen esetben csatorna - rendelkezhet olyan támogató vagy éppen kritizáló hírportállal, bloggal vagy fórumközösséggel, amely alapvetően alakítja az online megítélését. A két csatornát leggyakrabban említő weboldalak listája több ponton is kapcsolódik, ugyanakkor nincsenek váratlan, kiugró értékek a listában.

Magyarázat: a Neticle Említésfolyam egy grafikonban egyesíti a webes megítélést és az említések napi gyakoriságát, egyszerre jellemez mennyiségi és minőségi szempontból. A grafikon közepén a vékony vonal a megítélés alakulását (véleményárfolyamot) mutatja, amely ha emelkedik, akkor a netezők pozitív véleményeket írnak, míg ha zuhan, akkor negatív véleményeket írnak. A véleményárfolyam vonal körül lévő halványabb sáv vastagsága pedig a tartalom mennyiségét mutatja az adott napon. (Tőzsdei analógiával élve a vékony vonal mutatja az részvényárfolyamot, míg a halvány sáv a forgalmat.)

Még többet tudhatunk meg, ha a vélemények íróit különböző kategóriákba soroljuk. Így derül ki például, hogy az RTL Klub esetében több volt a nőktől származó találat, akik ráadásul több hibát találnak az RTL Klubban, mint a férfiak. Míg a Tv2 esetében több találat származott férfiaktól, akik közel azonos véleménnyel voltak a csatornáról, mint a női posztolók.

Összefoglalva kijelenthetjük, hogy a Facebook kiemelt online platform mindkét csatorna esetében, ugyanakkor a jellemző nézettségi adatoknak némileg ellentmondva többet beszélnek a weben a Tv2-ről mint az RTL Klubról, erősebb az online jelenléte.