Reméljük csak libikókázik a televíziós reklámpiac

Bár tavaly az előző évhez képest megint csökkent a TV csatornák reklámbevétele, idén még akár növekedés is jöhet.

Az országos földfelszíni adók reklámforgalmuk mintegy felét vesztették el az elmúlt öt évben. A zuhanás tavaly csak kis mértékben lassult: az előző évhez képest két éve 11, tavaly 10 százalékos volt a visszaesés. A kábeltelevízióknak viszont 2013-ban 4 százalékkal nőtt a reklámforgalmuk, így ezek az adók 28-ról 31 százalékra növelték a részesedésüket a TV-s reklámpiacon, derül ki az EY és a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének (MEME) minap ismertetett, közös felméréséből.

Mint a jelentést bemutató február 18-ai sajtótájékoztatón elmondták: a piaci átrendeződés és a digitális átállás miatt ez volt az utolsó alkalom, hogy az éves felmérésben a kábel és az országos földfelszíni csatornákat különválasztották.

Ha a tavalyi számoknál is a teljes piacot nézzük, akkor az látható, hogy több mint 3 milliárd forinttal zsugorodott a TV-s reklámtorta, ami így összesen 45,6 milliárd forintot tett ki. A teljes 2012-es visszaesés még 11, a mostani viszont csak 6 százalékos volt, a trend tehát bizakodásra ad okot. A várakozások szerint idén még akár némi bővülésre is van esély.

A felmérés nem tért ki az egyes csatornák teljesítményére – az összesítés után a beérkezett adatokat az EY meg is semmisítette – a két nagy bevételi típust viszont külön is szondázták. A szpot és a nem-szpot jellegű bevételek arányai tavaly változtak 2012-höz képest – utóbbiak részesedése a reklámtortából a korábbi 8-ról 5-re esett vissza – ám ahogy Kovács Krisztián a MEME elnöke hangsúlyozta: ez főleg egy módszertani változásra vezethető vissza. A szponzor-finanszírozott műsorok esetében ugyanis most egységesen nettó bevételekkel számoltak, amik nem tartalmazzák a gyártási költséget.

Emellett érdemes megjegyezni, hogy a számokba több bevételi forrás, így például az emelt díjas telefon és SMS szolgáltatásokból vagy a saját márkás cikkekből származó pénzek se kerültek be. A felmérésben 56 csatorna vett részt, amik a nézettségi adatok alapján körülbelül a piac 99 százalékát teszik ki.

Akik kíváncsiak a televíziók marketing szerepére azok egyébként további hasznos információkat is megtudhatnak, ha március 12-én felkeresik az Evolution konferenciát (program letölthet a www.evolution.hu/program oldalról), ahol például Gergely Kata (Mindshare) előadásában (C terem) szó lesz arról is, hogy a médiamixben hogyan egészítheti ki egymást az online videó és a tévés megjelenés.


Devecsai János

A Figyelő Hetilap külsős munkatársa. Miután a Szent István Egyetemen először agrármenedzser majd közgazdász diplomát szerzett beiratkozott a Sanoma Média Akadémiájára, ahol a tanulmányai ...