Ne ülj le egy kávéra! - így építs erős kapcsolati hálót

Ne ülj le egy kávéra! - így építs erős kapcsolati hálót
Tény, hogy a kapcsolati háló a legértékesebb vagyonunk lehet. Ugyanakkor mindezt felépíteni nem kis idő és energia, a “netwörkölést” pedig a legtöbben kellemetlennek is tartjuk. A cikkben azokat a lépéseket vesszük végig, amelyekkel mindez nemcsak eredményes, hanem élvezetes is lesz.

Az egyik legjobb lehetőség a kapcsolatépítésre a konferenciák szüneteiben, vagy a kimondottan kapcsolatépítő eseményeken van, ahol hozzánk hasonló érdeklődésű vállalkozókkal, üzletemberekkel találkozhatunk, ismerkedhetünk. A valóságban azonban gyakran ismerőseinkkel beszélgetünk, legrosszabb esetben mobilunkon tekerjük a Facebook hírfolyamot és kiposztoljuk a belépőnk fotóját. Mégis hogyan lehet ez tényleg hasznos?

Minden az előkészületekkel kezdődik
Mint minden sikeres munka, ennek is a kutatás az alapja. A rendezvényeknek általában van egy Facebook eseménye és/vagy applikációja, ahol láthatod, hogy kik lesznek ott. Már itt érdemes kiszemelni azokat, akikkel szívesen beszélnél, és egyeztetni velük egy rövid találkát. Az előadók is szoktak posztolni arról, ahogy készülődnek; kövesd őket, kommentelj, kérdezz, lájkolj. Mindezek nagyon jó alapot fognak jelenteni a beszélgetések beindításakor, hiszen már van mire visszautalni.

A rendezvényeken való őrült névjegykártyagyűjtés, majd az emailcímekre való sablon sales üzenet elküldése nem kapcsolatépítés. A résztvevők székeire spammelt szórólap-névjegykártya kombó sem az. Ezekben az esetekben ugyanis pont a kapcsolat hiányzik, gyakorlatilag emailcím halászatról van szó. Inkább használj ki minden lehetőséget az ismeretlenekkel való beszélgetésre: az ebédre, kávéra való várakozás közben, vagy a melletted ülővel az előadás kezdete előtt. Valóban nem kellemes valakit így megszólítani, de ha bemutatkozol, és elmondod, hogy melyik előadást várod a legjobban, vagy mi tetszett különösen az eddigiekben, abból semmi rossz nem sülhet ki.

Ne akarj eladni

A beszélgetéskor kérdezd előbb a partnered, így ha szükséges, az övéhez tudod majd igazítani a saját mondandódat. Ilyenkor sokan felmondják a szakzsargonnal teli leckét, a legjobb ha megkérdezed, hogy kiknek oldják meg a problémáját és hogyan. Ugyanez legyen meg a saját tevékenységedről is, amit folyamatosan finomíthatsz annak megfelelően, hogy miket kérdeznek vissza, miket értenek félre vele kapcsolatban az emberek.

A netwörkölés fő célja nem az, hogy olyanokat keress, akiknek azonnal el tudsz adni. Sokkal fontosabb, hogy stratégiai partnereket találj, akikkel hosszú távon együtt tudtok működni. Lehet ez egy olyan szakember, cég, akivel azonos a célcsoportotok, de nem vagytok versenytársak, akikkel kimondottan kiegészítő szolgáltatást nyújtotok, vagy tudjátok egymást ajánlani partnereknek.

Utómunka

Minden szakirodalom hangsúlyozza, hogy a kapcsolatfelvételt követő 48 órában történjen meg a follow-up, vagyis írj emailt, telefonálj. Ezt általában nagyon nehéz megvalósítani a konferencia miatti 1-2 napos távollét után, de érdemes erre - ha nem is másnap, de két nappal később - egy follow-up napot betervezni, amikor a kapcsolatokon kívül a tudásanyagot is fel tudod dolgozni.

A legjobb egyébként, ha már a rendezvényen megbeszéltek egy következő találkozót, így nem megy el vele egy hosszas emailváltás. Utána jelöld be LinkedInen az új ismerősöket, írj elismerő üzentet azoknak az előadóknak, akiket hallottál és tetszettek, jelezz vissza a szervezőknek, ha elégedett voltál a programmal. Ez nemes gesztus, egy-egy ilyen visszajelzés jól esik a kemény munka után. Valamint a kapcsolatépítés alapja az ‘aki ad, az kap’ elv.

Ne ülj le egy kávéra

Az "Üljünk le egy kávéra" és a "Meglátjuk, hogyan tudnánk együttműködni" felkiáltások sokszor torkollnak parttalan időpazarlásba. Jó ha van egy valamennyire körvonalazódott cél, vagy ötlet, de ha más nem, akkor egymás tevékenységének megismerése a valódi kapcsolatépítés céljából.

Ennek során a következő kérdéseket érdemes megválaszolni, amik lehetővé teszik, hogy vagy ott a helyszínen, vagy a későbbiekben megbízást, összeköttetést, tanácsot, partnert hozzatok egymásnak.

  • Kiknek a problémáját oldjátok meg?

  • Hogyan?

  • Miért benneteket válasszanak?

  • Mik a legnagyobb eredményeid?

  • Ki az ideális ügyfeled? Kit keresel?

  • Mikor tudom, hogy téged keresnek?

  • Hogyan, mivel ajánljalak?

  • Nagyjából milyen árkategóriában dolgozol?

Természetesen ez nem egy kihallgatás, és a fenti kérdések csak ötletadók, de láthatod, hogy mind azt segítik elő, hogy olyasvalakit is képviselni tudj, akinek nem ismered a tevékenységét. Majd te is válaszold meg ezeket, minél egyszerűbben, szakszavaktól mentesen. Legyél minél specifikusabb a célcsoportmeghatározásnál, sajnos Mindenki és Bárki soha nem akar semmit venni.

Virtuális kapcsolatépítés
Eddig csak a személyes eseményekről volt szó, de szerencsére ma már virtuálisan is köthetünk sikeres partnerséget. A szakmai csoportokban, LinkedInen sok emberrel “beszélgetünk”, talán nagyjából azt is tudjuk, mivel foglalkoznak, de annyira nem, hogy ajánlani is tudjuk őket. Ha azokkal, akik szimpatikusak, megbeszélünk egy személyes vagy virtuális találkozót és megismerjük egymást a fenti kérdések mentén, akkor nagyobb az esély a hatékony együttműködésre.

Mindez persze nem csak sok munkának látszik, hanem az is, és a legtöbb esetben csak hosszútávú eredményre számíthatsz. Az viszont megfizethetetlen érzés, amikor az ügyfelednek, partnerednek megbízható szolgáltatót tudsz ajánlani. Amikor háttérinformációra vagy egy bemutatásra van szükséged, és csak egy emailt kell írnod. Amikor tudod, kit érdemes meghívnod előadni egy rendezvényedre. Amikor rendszeresen jó minőségű üzleti ajánlásokat kapsz.

A legközelebbi nagy kapcsolatépítő lehetőség a gyakorlásra a 23 éves Média Hungary 2018. Május 8-9-én Siófokon, ahol a 2400 látogató között biztos, hogy találsz jó kapcsolatot - a több száz izgalmas előadás mellett.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Kádár Tímea

Kádár Tímea Londonban él, ahol marketingügynökségét, a Content Bonum Limited-et vezeti. Cégek marketingkommunikációs stratégiáját készítik el és olyan tartalmat hoznak létre, ami lenyűgözi a közönséget. Három hónapos …