Mi lesz a magyar online médiával?

Mi lesz a magyar online médiával?
A hazai online tartalomszolgáltatói iparág számára jelenleg az eltűnés, a vegetálás, vagy a radikális modellváltás, átalakulás is lehetséges forgatókönyvek – állítja az MTE megbízásából a PwC Magyarország által készített tanulmány.

Készült egy tanulmány, amely eredményeivel lehet vitatkozni, vagy egyetérteni. Egy azonban bizonyos, figyelmen kívül hagyni semmiképpen sem érdemes. A PwC Magyarország a Magyar Tartalomipari Egyesület megbízásából készítette el azt a "Zöld Könyvet", amely a Google és a Facebook korszakának hatásait vetíti a hazai online médiára.

A kutatás egy része azzal a kérdéssel foglalkozik, hogy a globális közösségi média tartalom segíti-e a szerkesztett lokális tartalomgyártó média vállalkozásokat. "Egy ideje zajlik a vita arról, hogy valójában milyen hatással vannak az online tartalom megosztására üzleti modellt építő közösségi médiavállalatok, keresők az eredeti tartalmat előállító kiadókra, lapokra, azaz a tartalomszolgáltatókra. A viszony összetett és ellentmondásos: a közösségi médiavállalatok egyfelől forgalmat generálnak az online lapoknak, segítik a fogyasztók tartalomhoz és információhoz való hozzáférését, másfelől viszont egyre kisebb üzleti és kulturális mozgásteret hagynak a digitális tartalomszolgáltatónak. Számokban kifejezve: az elmúlt öt év során a globális digitális szereplők közel 40 százalékos éves átlagos reálnövekedésével szemben a hazai online tartalomszolgáltatók reálnövekedése stagnált. Ennek potenciális következménye az is lehet, hogy egyre kevesebb minőségi, eredeti tartalom születik meg. Ez a negatív spirál azt a lehetőséget is előrevetíti, hogy lassan nem lesz mit megosztani."

A tanulmány szerint a nagy mérethatékonyságú, globális piacon aktív online technológiai és médiavállalatok, tartalomaggregátorok gazdasági tekintetben is jelentős részesedést értek el a hazai piacon, a 2008-ban csupán 17 százalékos reklámbevétel-részesedésüket 2012-re 42 százalékra növelték. Mára a hazai digitális iparág növekedésének szinte egészéért ők felelnek, a magyarországi digitális reklámbevételek közel felét ezek a szereplők teszik zsebre. A globális szereplők piaci részesedésének várható maximumáról még csak elképzeléseink lehetnek, de az iparág vezetői 65 százalék körüli értéket várnak.

A számok meglepőek lehetnek, de komoly kérdés, hogy Facebook növekedéséhez mennyiben járul hozzá a hazai tartalommegosztás? A felhasználói aktivitás persze úgy is mérhető, hogy a lokális közösségi portálok gyakorlatilag halottak. A pár évvel ezelőtt még tényezőként számító iwiw.hu ma már igen kérdéses, hogy mekkora erővel bír a Facebook mellett.

A tanulmány foglakozik a szerzői jogi kérdésekkel, adókkal is a média vonatkozású kérdések nemzetközi példáival.

Természetesen összefoglalja a kutatás eredményét, meglehetősen borúlátó üzenettel fogalmazza meg a hazai, lokális tartalomelőállítás jövőjét. "

A hazai tartalomszolgáltatói iparág előtt az eltűnés, a vegetálás, vagy a radikális modellváltás, átalakulás is lehetséges forgatókönyvek. A megszűnő vagy vegetáló hazai online tartalomszolgáltatás forgatókönyvének megvalósulása pedig kiterjedt gazdasági és társadalmi következményekkel járhat. A gazdasági következményeken túl (csökkenő iparági foglalkoztatottság, elmaradó beruházások, állami bevételek), a magyar kulturális értékek közvetítése is kérdésessé válik.

Kérdés, hogy mindezeket a negatív folyamatokat hogyan lehetne megváltoztatni: mit kellene tennie a tartalomszolgáltatóknak, hogy fenntartható legyen a minőségi tartalom előállítása, és mit tehetnek az aggregátorok, keresők, hogy számukra is biztosítva legyen a minőségi, aggregálható tartalom.


A teljes tanulmány itt érhető el, annak aki jobban beleásná magát a témába.

Forrás: MTE blog