Kezdődik! – Az új tévézés hajnalán

Kezdődik! – Az új tévézés hajnalán
Vajon képes-e a televízió uralta médiafogyasztási szokásokon érdemben változtatni az internet az okostelefon vagy a tablet?

A World Internet Project (WIP) keretében az ezredfordulót követően részt vettem egy médiafogyasztással foglalkozó elemzés elkészítésében, aminek az volt az egyik tanulságos eredménye, hogy az akkori magyar társadalom többségének a médiafogyasztását a televízió uralta. Ezt nézik a legtöbben, erre hagyatkoznak, ha informálódásról vagy kikapcsolódásról van szó. Vajon képes volt-e ezen érdemben változtatni az internet az elmúlt évtizedben vagy az okostelefon és a tablet újabban? Esetleg a mobile first jegyében itt is valamiféle új átrendeződés tanúi lehetünk? Megelőlegezve a választ: bizonyos szemszögből hunyorítva akár forradalmi változás jeleit is felfedezni vélhetjük, bár a hazai piacon korántsem olyan gyorsak a történések. Valami azonban elkezdődött – több fronton is.

Az eNET 2014 áprilisában készített egy felnőtt internetezőkre reprezentatív online kutatást a saját kutatási panelén (VeVa). Ezek szerint a tévénézők 4/5-ére jellemző, hogy a tévézés közben más tevékenységet is szokott végezni. Ezeket három felé lehetne osztani:

  1. internetezés: 27% laptopon, 24% asztali gépen, 16% okostelefonon, 6% pedig tableten
  2. házimunka: 22% vasal, 19% főz, 18% takarít, 12% mosogat
  3. olvasás: 13% rendszeresen olvasni szokott tévézés közben

A házimunka vagy az olvasás feltehetően kevesebbeket érdekel, emiatt még nem cikkeznénk a Digital Hungary hasábjain – viszont az első sorban látható eszközök tömegét elnézve nyugodtan kijelenthető, hogy az internetezők esetében a multiscreen már jelen van, sőt tömeges jelleget öltött. Viszont messze nem a kis képernyők dominálnak (még).

Menjünk kicsit tovább: az internetezők esetében a mozgóképes tartalom fogyasztása ugyanis nem korlátozódik a televízióra. A videónézés (például a YouTube) tömegeket ér el idehaza is (szintén az eNET áprilisi kutatása alapján):

  1. az okostévével rendelkezők (a felnőtt netezők 21%-a): 63%-uk néz videót az okostévéjén
  2. az okostelefonnal rendelkezők (felnőtt netezők 51%-a): 64%-uk néz videót az okostelefonján
  3. a tablettel rendelkezők (felnőtt netezők 21%-a): 70%-uk néz videót a tabletjén

Eszköztől függetlenül elmondható, hogy körülbelül a netezők nagyjából kétharmadát jellemzi az online videófogyasztás az adott eszközön, ha rendelkeznek vele. A gyakoriság felől nézve ugyanezt: az internetezők közel negyede naponta néz YouTube videókat, harmada hetente többször, tizede pedig hetente egyszer. Ez pontosan 66% - ennyi felnőtt internetező néz legalább hetente YouTube-ot, amivel az az egyik legnézettebb „tévécsatorna” lehetne Magyarországon.

Végül nézzünk meg egy harmadik dolgot: lassan mobilon is elterjed a tévézés. Az eNET 2014 januári, szintén felnőtt netezőkre reprezentatív online paneles kutatása szerint egy kisvárosnyi (kb. 55 ezer fő) azok száma, akik legalább hetente megnézik a műsorújságot a telefonjukon, néznek videót is és néznek tévét is rajta. Ez nem valami sok, a „rendesen” tévézők milliós táborához képest. Viszont már 1 millió 430 ezer azok száma, aki havonta megnézik a mobilon a tévés vagy mozis műsorújságot. Vagyis nézőpont kérdése, hogy tízezres vagy milliós nagyságrendben találunk-e megfelelő tévés célcsoportokat mobilon.

Foglaljuk össze röviden a lényeget: a multiscreening és multitasking erősen jelen van a felnőtt internetezők életében Magyarországon már ma is. A tévézés mellett megerősödött és tömegesedett az online videónézés több eszközön is, amikkel milliókat lehet elérni. Viszont arra a kérdésre, hogy „Mobile first tévén?” – biztosan „Nem!” a válasz. Ugyanakkor bár a tévén nem a mobil az első, de a gondolkodásmódban már ennek is meg kell jelennie.

Az igazán elgondolkodtató ugyanakkor az, hogy annak ellenére, hogy milliók neteznek tévézés közben, mégis édeskeveset tudunk arról, hogyan is hat ez rájuk. Jól illusztrálja ezt a Twitter és az NBC között minap lezajlott vita. Míg a közösségi oldal szerint érdemben hat a tévézési szokásokra a twitter, az NBC szerint semmi hatása sincs. Kár, hogy mindkét fél erősen érdekelt a vita tárgyában.

Viszont ennek ellenére mindenki ott akar lenni, amikor elkezdődik (majd) a tévé forradalma. Csak nézzünk körül az elmúlt hónapokban hány idei hazai tévés, netes hibrid projektek indult el: a Telenor, a Telekom, az Antenna Hungária és az UPC egymásra licitálva próbálnak a nézők kegyeibe férkőzni 2014-ben – hogy csak a legnagyobbakat említsük. Szóval, valami elkezdődött…

A cikk Pintér Róbert Mobile first? című a Média Hungaryn 2014.05.13-án elhangzott előadásának rövidített átirata.