Kannibál a második képernyő? Á, dehogy! – interjú Szabó Andrással a Viasat Hungária Zrt. vezérigazgatójával.

Kannibál a második képernyő? Á, dehogy! – interjú Szabó Andrással a Viasat Hungária Zrt. vezérigazgatójával.
Nem látjuk beigazolódni azt a félelmet, hogy a second screen kannibalizálná a piacot, sőt, az ügyes használat még növelni is tudja a lineáris műsortartalmak népszerűségét – véli a Viasat Hungária Zrt. vezérigazgatója. A digitális tartalomfogyasztásról, a közösségi média szerepéről és a Video On Demand (VoD) technológiáról is beszélt Szabó András, aki a TV jövőjéről tartott előadást május 13-án a siófoki Media Hungary konferencián.

– Ön szerint jelenleg mi határozza meg a lineáris televíziózás jövőjét?

– A hagyományos TV üzletmodell egy inflexiós időszakhoz érkezett. Ahogyan ezt korábban a print üzletág, illetve a zeneipar is bejárta már, egyre inkább körvonalazódik egy hosszútávú változás a televíziózás világában is. A printben és a zeneiparban az inflexió akkor következett be, amikor az írott print tartalom illetve a zene elektronikus közjószággá alakult át, ami miatt drasztikusan átalakultak korábban sok ideig megrendíthetetlennek tűnő üzleti modellek. A videotartalmak elektronikus közjószággá alakulásának világát éljük, amelyben a hagyományos televíziók egy óriási előnnyel indulnak az általuk nagy mennyiségben sikeresen kontrollált és monetizált videotartalmak és csomagok miatt. Kérdés, hogy a hagyományos televíziós üzleti modellek, hogyan birkóznak meg ezzel a kihívással, illetve lehetőséggel. Éppen ez fogja hosszútávon elkülöníteni az új digitális tartalomszolgáltatót a hagyományos TV üzleti modelljétől.

– A TV nézés közben egyre többen használják az okostelefonjukat is. Hogyan látja az úgynevezett second screen jelenséget?

– Nem látjuk beigazolódni azt a félelmet, hogy a second screen kannibalizálná a piacot, sőt épp ellenkezőleg: a saját tapasztalataink azt mutatják, hogy az ügyes használat még növelni is tudja a lineáris műsortartalmak népszerűségét. Például a Paradise Hotelnél bizonyos részeket még az adásba kerülés előtt felraktunk a webre, így egy olyan réteg is megismerhette a műsort, aki egyébként lehet, hogy nem ült volna le elé. Ennek a jótékony hatását lehetett is érezni a nézettségben. A jövőben valószínűleg egyre nagyobb jelentőségük lesz azoknak az online elérhető extra tartalmaknak is, amik háttér vagy kiegészítő információkat nyújtanak a TV-adásokhoz, mivel ezek könnyen megerősíthetik a márkahűséget.

– Milyennek látja a közösségi oldalak szerepét a televíziózásban?

– Nagy-Britanniában például már nem csak a nézettséget, de azt is követik, hogy az egyes műsorok mekkora közösségi aktivitást tudnak beindítani a neten. Azt látjuk, hogy a nagyvilágban – és nálunk is – egyre fontosabb kérdéssé válik, hogy a Twitteren vagy más csatornákon a véleményformálók miként ítélik meg az egyes műsorokat.

– Milyen jövő állhat itthon a Video-On-Demand előtt?

– Nálunk a cégnél jelenleg is folyik róla a diskurzus, hogy melyik modell – az előfizetéses, a prémium, a tranzakció- vagy a reklám alapú – lenne gazdaságos. Valószínűleg ezek keveréke lesz a megoldás. Az sajnos még mindig kérdéses, hogy ezzel megtudjuk-e fogni azokat a tömegeket, akik már hozzászoktak, hogy a TV-sorozatokat illegális forrásból szerzik be.

– A lineáris TV-s tartalmak netes megosztásánál ön szerint a saját platformot vagy a Youtube-ot érdemes használni?

– Erre egyelőre nincs egyértelmű válasz. Mi sokáig nem jelentünk meg a Google videó-megosztóján, de mivel így is felkerültek rá a műsoraink, kiderült, hogy a távolmaradás csak szélmalomharc lenne. Már több országban is van hivatalos Youtube csatornánk, de egyelőre még vizsgáljuk, hogy a videómegosztót hogyan tudnánk monetizálni. Rendszerint ugyanis a Youtube-on a rentábilis csatornákat alulról felfelé építkező – jó értelemben vett – amatőrök vezetik. Még nem látni, hogy felülről építkezve, professzionális tartalmakkal, hogyan lehet igazán sikeres modellt felépíteni.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Devecsai János

Szabadúszó újságíró