Hol van az üzlet a tudományban? - interjú Kardos Gáborral

Hol van az üzlet a tudományban? - interjú Kardos Gáborral
Nem csak a gyorsan kattintható és osztható tartalmakra van olvasói és hirdetői igény, hanem egyre inkább keresik a mélyebb elemzéseket a tudomány, technika és a gazdaság világából a fogyasztók. Az ilyen tartalmak üzleti értékesítése a napi hírek műfajához képest eltérő stratégiát kíván Kardos Gábor, a Qubit.hu-t kiadó Magyar Jeti Zrt. vezérigazgatója szerint. Az interjúnk Kardos Gáborral, a Magyar Jeti Zrt. vezérigazgatójával a Qubit.hu tudományos, technológiai és modern gazdaságról szóló portál indulása kapcsán készült.

 

Az interjúnk Kardos Gáborral, a Magyar Jeti Zrt. vezérigazgatójával a Qubit.hu tudományos, technológiai és modern gazdaságról szóló portál indulása kapcsán készült.
– Magyarországon már rengeteg online portál van, és az utóbbi időben is indult néhány, miért gondoltátok, hogy érdemes beszállni még egy termékkel ebbe a versenybe?
– Ennek a kiadványnak a valódi eredete mind az olvasók mind az újságírók részéről évek óta meglevő, kis túlzással elementáris igényre vezethető vissza. Azok a témák, amik a napi gyors hírpörgésben nem kaphatnak helyet – már a printben sem, az onlineban pedig végképp – egyszerűen hiányoztak az olvasóknak és az újságíróknak is. Itt kicsit tudományosabb dolgokról, jövő elemzésről, a technológiának nem a mindenkori iPhone paramétereire, hanem a jövő- vagy társadalomformáló témákra és megközelítéseire kell gondolni. Ezek a dolgok egyszerűen nem léteznek a hazai médiában. Mégis azt láttuk, hogyha véletlenül egy újságban akár egy nagy matematikai sejtésről vagy éppen az e-mobilitásról megjelent egy anyag, akkor azt az olvasók és a szerzők is nagyon szívesen vették birtokba. Akármennyire pr-ízűen hangzik is, mi a termék oldal felől indultunk el a Qubit.hu kapcsán. Mivel egyszerűen nem létezik ilyen kiadvány, ezt egy valós piaci résnek gondoljuk. Hogy üzletileg is életképes lesz-e, azt most tudjuk majd az indulás után validálni, de a terveink reálisak és ígéretesek.

– A mélyebb, hosszabb cikkek különösen tudományos és társadalmi témákban leginkább hetilapokban jelentek meg, de pont ezek példányszáma esett nagyon jelentősen az elmúlt években. A digitális felületeken lesz igény ilyen tartalmakra?
– A számunkra érdekes tartalmak egy része korábban még a hetilapokban sem jelent meg, de valóban ezek a print újságokból is egyre inkább eltűntek, és nem tudtak a hazai digitális csatornákra átszivárogni (ez külföldön megtörtént). A fogyasztók viszont itt is áttértek a digitális térbe, ezért úgy érezzük, hogy a Facebook-on gyorsan megosztható napi őrületek mellett igény van a kicsit gondolkodósabb, társadalommal, jövővel, gazdasággal, akár érdemi tudományos írásokkal foglalkozó médiára. Ezt mutatja például, hogy a 444.hu-n a tldr sorozat, azaz a hetilapos cikkeknél is hosszabb írások és mély-elemzések kifejezetten népszerűek. Jelentős hazai olvasói bázisa van a tudomány és technológiai cikkeknek, amit már csak abból is le lehet mérni, hogy a hasonló témákkal akár csak felületesen foglalkozó kiadványok esetében is népszerűek az ilyen írások. Mi kicsit mélyebben és kicsit más szellemiségben foglalkozunk majd ezekkel a témákkal, és olyan igényeket remélünk kielégíteni, amit jelenleg más nem is próbál. Azért nem kell arra gondolni, hogy phd-értekezéseket adunk közre, a popular scinece, a közérthető tudomány-tálalás a cél.

– Az ilyen témák iránt a jól képzett, nyelveket beszélő nagyvárosi fiatalok érdeklődnek vélhetően. Nem félő, hogy ők elolvassák angolul az őket érdeklő témákkal foglalkozó szalmai kiadványokat?
– A kérdés első felére az a határozott válaszunk, hogy nem csak a fiatalokat érdeklik ezek a témák, hanem az 50-60 éves korosztályig bezárólag sokan kifejezetten érdeklődnek ezek iránt. Ettől nem állítjuk, hogy a Qubit.hu egy tömegmédium lenne, nem olyan típusú a tartalom. Viszont nagyon tág nem csak a korosztály, de egyéb dimenziók mentén is az a fogyasztói kör, akinek van ilyen érdeklődése. Másrészt igaz az, hogy akinek ilyen irányú érdeklődése van, az jó eséllyel angolul is fogyaszthatna tartalmat, de azt is tudjuk, hogy nekik jellemzően nagyon kevés idejük és energiájuk van arra, hogy szemlézzék, menetrendszerűen kövessék azokat a fontos forrásokat, amik érdeklik őket. Ráadásul ezeket nem csak átvenni fogjuk, hanem interpretálni, értelmezni és kontextusba is helyezzük.

– Milyen típusú cikkekkel lehet számolni a Qubit.hu-n?
– A tudományos, gazdasági és technológiai anyagok mellett nagyon sok egyedi, eredeti cikket tervezünk megjelentetni. A koncepció arra épül, hogy a kevés belsős professzionális újságíró mellé nagyon komoly tudományos szakemberekből verbuváltunk egy külsős szerzői kört, ami még a napokban is folyamatosan bővül. A tartalmat azok a nagyon okos emberek fogják írni, akik a tudománnyal mindennapi szinten foglalkoznak. Nem csak magyarországi, de szerte a világban dolgozó kutatókat is sikerült ehhez megnyernünk. Kutatóhelyekkel, szakkollégiumokkal és más intézményekkel is tervezünk együttműködéseket kötni.

– Fejlettebb országokban mára külön szakma lett a tudománykommunikáció, itthon viszont kevesen értik igazán. Ha a tudósok, kutatók írnak, akkor nem lesz túl száraz, ha pedig újságírók, nem mennek el a cikkek a brit tudósok típusú vicceskedés, egyszerűsítés felé?
– Az elmúlt 15-20 évben médiával foglalkoztunk mindannyian, akik a Qubit.hu létrehozásába belevágtunk – Uj Péter, az új kiadvány eredeti ötletgazdája és Vajda Gábor főszerkesztő már ennél is jóval régebben. Tapasztalati tényként mondhatjuk, hogy az újságírás kétségkívül önálló szakma. Úgy tálalni összetett témákat, hogy arra az embereknek csorogjon a nyála, nem könnyű feladat: aki egyszerre igyekszik tudományos igénnyel és jól is írni, könnyen esik a két szék között a pad alá. Mi ezért egy hibrid modellben gondolkozunk ki: újságíráshoz, szerkesztéshez nagyon értő emberek segítenek abban, hogy a világ legmenőbb orgánumaiban (ifuckinglovescience, freakonomics, Quartz, Verge), valamint kutatók, tudósok agyában összeálló gondolatok fogyaszthatók legyenek az olvasóinknak. Ebben nagy segítség lesz, hogy Vajda Gábor a főszerkesztő, aki nem csak számok alapján ellenőriz, hanem érzi is az olvasói igényeket.

– Üzletileg mennyire nehezíti meg a mélyebb tartalmú cikkek előállítását, hogy ezeknél is csak klikket ér az olvasás, mint egy sokkal egyszerűbben előállítható hír esetében? Nem csökkenti ez az elérhető hirdetési bevételeket?
– A Facebook és egyéb közösségi platformok jellemzően olyan egyszerűbb tartalmakat hajlamosak kiemelni, amiből nagyon sokat állítanak elő az interneten, de viszonylag kis mélységgel bírnak. Ettől a közösségi média a mélyebb tartalmak terjesztésének is kiváló eszköze lehet. A Facebook és a Google egyébként nem a közvetlenül nekünk termelt bevételről híres, hanem sokkal inkább a rendkívüli erejükből és valós hatékonyságukból is eredő hirdetési pénz elszívásról. Számunkra fontosabb üzleti szempontból, hogy bár nem lesz a Qubit.hu nagy tömegmédium, de elkötelezett és rendkívül értékes olvasói bázist fog tudni vonzani.

– Milyen bevételi forrásokra lehet támaszkodni akkor?
– Az egyik forrás a reklámpiac: hisszük, hogy egy ilyen speciális terméknek helye van. Egy ilyen portál teljesen más pozíciókkal indul harcba a hirdetőkért, mint egy napi hírekkel foglalkozó oldal, amiből számos hasonló van, ezért könnyen kiváltható. Másrészt – akármennyire közhelyesnek is tűnik a megfogalmazás, – úgy gondoljuk, hogy egy olyan egyedi termék fog létrejönni, amiért középtávon az olvasók is készek lesznek valamilyen formában pénzt áldozni. Bár Magyarországon is egyre inkább hajlandók a fogyasztók akár online újságcikkekért is fizetni, a Qubit esetében egyelőre nem hagyományos paywall megoldásban gondolkodunk. Közelebb áll hozzánk egyfajta tagsági rendszer, de erről majd kicsit később döntünk. Végül a jövővel, a modern gazdasággal, technikával és társadalommal foglalkozó kiadvány a hirdetői forintokon túli lehetőségeket is megnyithat, ilyenek lehetnek például tudományos rendezvények, filmvetítések, előadások és beszélgetések. Ehhez azonban először azt kell elérni, hogy a kiadvány a tartalmával mutassa meg ennek a területnek a fontosságát, és húzza magához az olvasókat és szakmai közösségeket.
– A Qubit.hu indulásához mennyire szükséges a 444.hu, mint platform segítsége?
– Régóta ismert és sajnálatos jelenség, hogy egyre kevésbé nyitják meg a kiadványok honlapjait az olvasók, csökken a tudatos médiafogyasztás arány. A médiafogyasztást egyre inkább a nagy globális szereplők csatornázzák, ezért felértékelődik azoknak a márkáknak a szerepe, amelyeket külön is ismernek és felkeresnek a fogyasztók. Az unikális tartalom lehet az, ami miatt mégis hajlandók felkeresni egy-egy honlapot. A Qubit.hu egy-egy írása meg tud jelenni a 444.hu-n is, ahogy Direkt36 vagy az Abcúg cikkei is megjelentek korábban. De a Qubit.hu egy teljesen külön gárdával dolgozik majd, teljesen apolitikus lapként, a 444 tartalmának nagy részétől távol.

– Van esetleg olyan hirdető, szponzor, aki már fantáziát látott a Qubit.hu-ban?
– Kifejezetten elhalasztottuk ezeket a beszélgetéseket, annak ellenére, hogy több érdeklődő is van. Szerettük volna az idei évben elindítani és megmutatni ezt a kiadványt, ami két hét múlva be is következik. Azok a cégek, akikkel korábban beszéltünk, vagy akik a nyilvános bejelentés után bejelentkeztek, biztosan meg fogják találni a számukra fontos értékek és a Qubit.hu közötti pozitív asszociációs kapcsolatban a lehetőséget.
– Mennyire van itthon gazdasági igény a tudomány és technológia témáira?
– Számos olyan hazai vagy nemzetközi hátterű céget látok, akiknek az értékei között kifejezetten kiemelt szerepet kap, hogy a tudománnyal, a jövővel és a technológiával azonosítsák őket, és felelősséget is vállalnak ezeken a területeken. Az eddigi beszéltetéseink alapján ők eddig is kifejezetten keresték az olyan csatornákat, ahol ezeket az értékeiket meg tudják mutatni egyrészt a vásárlóiknak, fogyasztóiknak, másrészt a saját jelenlegi és potenciális munkavallóiknak. A cégek számára az is fontos, hogy employer branding vonalon úgy tudják pozicionálni magukat, hogy az új munkavállalók megkeressék őket, vagy őket válasszák, és meg is szeressék a céget. Ez különösen aktuális az egyre megterhelőbb munkaerőhiány miatt. A cégek szeretnének tenni azért is, hogy a társadalom tájékozottsága a saját jövőjével kapcsolatban magasabb szintű legyen. A vállalatok ilyen irányú – sokszor nem is reklám vagy marketing jellegű – kommunikációját igen komolyan fogjuk tudni segíteni, katalizálni.

Bemutatkozás - Kardos Gábor


– A 444.hu-t kiadó Magyar Jeti Zrt., vezérigazgatója, a 444.hu alapítója.
– A Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen szerzett diplomát vezetés és szervezés szakirányon 2004-ben. Tanulmányai alatt ösztöndíjjal a Universiteit Maastricht hallgatója volt strategic management szakon.
– Pályafutását a Magyar Televíziónál kezdte, ezután 2 évig sajtófigyelőként dolgozott.
– 2000-ben kezdett az Index.hu-nál projektmenedzserként kezdett dolgozni.
– 2001 végétől lapigazgatói, 2007-től ügyvezető igazgatói feladatokkal irányította az operatív munkát és a vállalatfejlesztést az Index, a kapcsolódó kiadványok és szolgáltatások (Inda, Blog.hu) területén. – Ezzel párhuzamosan 2006-tól a CEMP Zrt. üzletfejlesztési igazgatója lett, valamint 2007-től az Etarget SE igazgatósági tagja, 2010 januárjától 2012-ig elnöke.
– Cégcsoport-váltását követően 2012 januárjától a Ringier digitális üzletágának igazgatójaként indította el a társaság digitális portfoliójának megtisztítását, megújítását és a szervezet átalakítását.
– 2013 közepétől a társaival létrehozott 444.hu híroldal kiadóját, a Magyar Jeti Zrt.-t irányítja.
– Nős, két gyermeke van, szabadideje nincs. Ha mégis, akkor lovagol vagy olvas.