Háború a lineáris és internetes televíziózás között

Háború a lineáris és internetes televíziózás között
Forradalom kezdődött el a televíziós műsorszolgáltatás piacán. Az internetes televíziózás lehetővé teszi, hogy a nézők azt nézzenek, akkor és ott, ahol csak szeretnék. Ez kihívást jelent a lineáris műsorszolgáltatók számára, akik már elkezdték felvenni a kesztyűt.

A House of Cards („Kártyavár”) című műsor jól szemlélteti, hogy milyen komoly változások mennek végbe a piacon. Az első sorozatot 1990-ben mutatták be Angliában, a BBC műsorán. Abban az időben a brit nézők négy földi sugárzású csatorna, valamint a BSkyB által sugárzott műholdas adások közül választhattak.

23 évvel később a Netflix műsorra tűzte a House of Cards egy adaptációját az USA-ban. A sorozat azonban nem volt elérhető az amerikai háztartásokban kábelen vagy műholdas vevővel fogható sok száz lineáris televízió csatorna egyikén sem. A sorozat kizárólag Over the Top televíziós szolgáltatáson keresztül volt elérhető. A nézőknek tehát nem volt szükségük kábel- vagy műholdas előfizetésre, de még arra sem, hogy fogni tudják a földi adásokat. Amire szükségük volt, az egy Netflix előfizetés, egy szélessávú Internet kapcsolat, valamint egy számítógép, vagy tablet (például egy iPad), vagy okostelefon, vagy streaming videó lejátszó (Apple TV, Roku player), esetleg játékkonzol, vagy adott típusú televíziókészülék vagy Blu-ray lejátszó.

A Netflix egy időben tette elérhetővé a House of Cards mind a 13 epizódját. Ahelyett, hogy 13 héten keresztül heti egy epizódot sugárzott volna, ahogy azt a lineáris szolgáltatóktól megszoktuk, a Netflix lehetővé tette, hogy az előfizetői egyszerre hozzáférjenek az összes epizódhoz, és a saját belátásuk szerint nézzék meg azokat. Ez lehetővé tette az ún. „zugtévézést” („binge viewing”), mely keretében egyes nézők rögtön az első pár nap során megtekintették mind a 13 epizódot. (MEGJEGYZÉS: a Netflix volt a gyártója az eredeti House of Cards sorozatnak is, illetve a sorozat két folytatásának, amit a BBC 1993-ban, illetve 1995-ben sugárzott.)

A nézők nem csupán arról dönthetnek, hogy mikor szeretnék nézni a House of Cards sorozatot, de arról is, hogy hol. Az egyetlen elvárás: egy gyors Internet kapcsolat és egy WiFi.

Az USA-ban 1997-ben útjára indított Netflix postai úton terjesztett DVD kölcsönzési szolgáltatásként indult. A vállalat 1999-ben kezdett el digitális műsorszolgáltatással foglalkozni, és mára ez lett a cég fő tevékenysége. 2011-ben a vállalat bejelentette, hogy megkezdi az eredeti tartalmak vásárlását. Az általuk finanszírozott House of Cards bemutatója 2013. február 1-én volt, és kiemelt média figyelem övezte a bemutatót, valamint remek kritikákat kapott.

A Netflix egyik legnagyobb versenytára a lineáris műsorszolgáltatók piacán az HBO, egy prémium fizetős-tévé szolgáltató. Az előfizetők száma tekintetében a Netflix épp a közelmúltban előzte meg az HBO-t. Az előbbi vállalat ugyanis ma már 29,2 millió előfizetővel büszkélkedhet, szemben az HBO 28,4 milliójával. Az HBO 1997-ben kezdte meg a saját műsorok gyártását, azaz körülbelül 15 év előnye volt a Netflix-szel szemben.

A Netflix tartalmakért felelős vezetője, Ted Sarandos elmondása szerint: “A cél az, hogy hamarabb váljunk mi HBO-vá, mint az HBO Netflix-szé.”

Az HBO 2011-ben indította újtára az HBO GO elnevezésű OTT alkalmazást, melynek segítségével az HBO előfizetői számára elérhetővé váltak az HBO (jelenlegi és múltbéli) műsorai számítógépen, tableten és okostelefonon.

A Netflix vezérigazgatója, Reed Hastings nemrég közzétett egy memo-t a Netflix vállalati weboldalán, melyben részletezi, hogy szerinte hogyan alakul a televíziózás közeljövője. A véleménye szerint az internetes tévézés kiszorítja majd a lineáris tévézést. Úgy véli továbbá, hogy a (nézők számítógépein és egyéb eszközein futó) alkalmazások lépnek majd a tévécsatornák helyébe. A jövőre nézve pedig az alábbiakat jósolja:

- gyorsabb és még szélesebb körben elérhető Internet

- még több SMART TV, és a tabletek és okostelefonok előretörése

- jobb alkalmazások, melyek személyre szabhatók a program preferenciák és a célzott reklámozás érdekében

- nagyobb alkotói szabadság a műsorkészítők részére, akik a jelenleginél változatosabb műsor időtartamban és konfigurációban gondolkodhatnak

Lehetetlen megjósolni a lineáris és az internetes televíziózás közötti harc végkimenetelét. De biztos, hogy komoly küzdelem várható.