Eljött az idő, hogy feldarabolják a Facebook-ot?

Eljött az idő, hogy feldarabolják a Facebook-ot?
A túl nagyra növekvő techcégek óriási veszélyt jelentenek a demokráciára, a szabad versenyre és az informatikai szektor fejlődésére, ezért fel kell őket darabolni - állítja Tim Wu amerikai jogászprofesszor és médiaszakértő, a netsemlegesség atyja.

A túl nagyra növekvő techcégek óriási veszélyt jelentenek a demokráciára, a szabad versenyre és az informatikai szektor fejlődésére, ezért fel kell őket darabolni, így például a Facebookról hatóságilag le kell választani a WhatsAppot és az Instagramot, állítja Tim Wu amerikai jogász és médiaszakértő, a netsemlegesség atyja, a Columbia Egyetem professzora idén novemberben megjelenő könyvében (The Curse of Bigness: Antitrust in the New Gilded Age; A nagyság átka: antitröszt az új aranyozott korban), amelyben a techóriások elleni határozott fellépés és a trösztellenes törvények fontosságáról ír.

Nem ő az egyetlen, aki szerint a Facebook, Google és az Amazon egész egyszerűen felfalják a riválisaikat, de míg mások szerint épp az amerikai trösztellenes törvények nehezítik meg az óriáscégek szétszedését, Wu azt állítja, hogy az állam éppúgy szétbonthatná a mostani nagyvállalatokat, mint annak idején az AT&T telekommunikációs céget - olvasható a qubit.hu cikkében. Ezt követte a Szilícium-völgy virágkora, végső soron pedig ebből nőhettek ki azok a cégek, amelyek ellen Wu most ugyanennek a trösztellenes törvénynek az érvényesítését szorgalmazza. A jogászprofesszor azt állítja, hogy a cégek feldarabolásával, például azzal, ha a Facebook, a WhatsApp és az Instagram külön kezekbe kerülne, nem dőlne össze a világ, a verseny hatására viszont mindenki belehúzna a fejlesztésekbe, így a változtatásokból az egész szektor profitálhatna.

Az amerikai trösztellenes törvények önmagukban nem azt tiltják, hogy egy cég nagyra nőjön; nem a vállalatok ellen, hanem a fogyasztók védelmében hozták őket. Ha pedig a cég a mérete miatt hátrányt okoz a fogyasztónak, az állam közbelép – így történt ez az AT&T és a Standard Oil esetében is.

Többen épp ez utóbbira hivatkoznak a techcégekkel kapcsolatban. A közismert mondás szerint az adat az új olaj, a Google és a Facebook pedig ugyanakkora hatalmat birtokol, mint az egykori olajcégek: az amerikai reklámkiadások háromnegyede ennél a két vállalatnál kötött ki 2017-ben. Az utóbbi időkben egyre többen támadják a techóriásokat, a Cambridge Analytica-botrány pedig, amelynek során bebizonyosodott, hogy a politikai tanácsadó cég 87 millió felhasználó illegálisan begyűjtött személyes adataival segítette Donald Trump kampányát, nyilvánvalóvá tette, hogy ha nem is pénzzel, de az adatainkkal fizetünk a közösségi médiának. A teljes cikk itt olvasható.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!



Címkék: Facebook, google