Egy évtizednyire Amerikától – Interjú John Rossiter-rel

Egy évtizednyire Amerikától – Interjú John Rossiter-rel
A VOD (Video On Demand) technológiában és üzleti modellben rejlő lehetőségekről, az AXN portfoliójának az átalakításáról és a saját készítésű sorozatok jelentőségéről is mesélt a Sony Pictures Television Networks közép-európai igazgatója. John Rossiter a közösségi média jelentőségéről és az interaktív televíziós szolgáltatásokról is nyilatkozott a Digital Hungary portálnak.

– 2011-ben lett a Sony Pictures Television Network közép-európai igazgatója. Hogy tudná jellemezni az elmúlt két évet?

– Kihívásokkal teli, de izgalmas két év volt, különösen annak köszönhetően, hogy ezalatt a TV-s piac óriási átalakulásokon ment keresztül. Egy olyan sales-es és marketing csapatot kellett emiatt felépítenünk, akik a vállukra tudták venni a non-lineáris szolgáltatásaink bevezetését és a portfoliónk felfrissítését. Fontos lépcsőfoknak érzem, hogy elindítottuk a saját VOD szolgáltatásunkat, az AXN NOW-t, ahogy azt is, hogy a saját készítésű sorozatok elindításába is belekezdtünk.

- Utóbbiak felé mik az elvárások?

– Ezek a produkciók Los Angelesben készülnek és mivel a nemzetközi piacot célozzuk meg, a készítésben vannak európai és ázsiai partnereink is. Az ilyen műsorok segítenek abban, hogy az AXN jobban kitűnjön a versenyben. A készítésnél emiatt fontos számba venni, hogy a kész produkció jól visszatükrözze a brand-et, vagyis akár csak a másoktól vásárolt tartalmaknál ezeknek is kellő izgalommal és feszültséggel telinek kell lenniük.

– A kábelszolgáltatók netes hálózatán nyújtott tévéműsorok (OTT) illetve általában a webes megoldások félelemmel, óvatossággal töltik el önöket, vagy lehetőséget látnak bennük?

– A technológia nagyon jól használható a minél nagyobb fokú eléréshez. Egy-egy műsort több hullámban teszünk elérhetővé, amit ’360 fokos windowing’ megvalósításnak hívunk. Egy prémium szolgáltatás részeként bizonyos tartalmakat az AXN NOW csomagjában már a televíziós premier előtt meg lehet nézni, majd a TV-s vetítés után a kiemelt műsorok ingyenesen elérhetőek lesznek az AXN Playerben. Tehát azokat, akiket nem értünk el az első lépcsővel, azokat próbáljuk megfogni a másodikkal vagy a harmadikkal. Ez egyben hozzásegít ahhoz is, hogy az egyre erősebb médiazajból jobban kiemelkedjünk. Bár Európában egyelőre az OTT kevésbé elterjedt, mint mondjuk az Egyesült Államokban, arra számítunk, hogy egy jó évtizedes késéssel, de ugyanabba az irányba tartunk ezen a téren, mint Amerika.

– AXN Playerben nem csak ingyen, de ráadásul regisztráció és AXN előfizetés nélkül lehet néhány sorozatot követni. Ez miért éri meg Önöknek?

– Arra mindig figyelünk, hogy sose tegyük elérhetővé az összes műsorunkat. Inkább csak ízelítőt adunk a kínálatunkból, hogy minél többen kedvet kaphassanak az előfizetéshez. Ez a legjobb online marketing módszer.

– A közösségi médiának milyen szerepe van a TV-k életében?

– Elsősorban segít terjeszteni a műsorok jó hírét. Ezt főleg Amerikában látjuk, ahol a nézettségre már komoly hatása van egy-egy filmet dicsérő Twitter bejegyzésnek.

– Miért volt szükség a csatornaportfolió átalakítására?

– Globális szinten megváltoztak a nézői szokások. Latin-Amerika és Ázsia például persze más, de az európai piacok már csak a hasonló technikai felszereltség miatt is együtt mozognak és az öreg kontinensen ma már a nézők egyértelműen minél intenzívebb élményt várnak el a műsoroktól. Ahányszor csak teszünk egy lépést ebbe az irányba, a nézők azt meghálálják.

Romániában az elmúlt évben ennek a szemléletnek köszönhetően megdupláztuk a számainkat, Lengyelországban benne vagyunk a legjobb három tematikus csatornában, Magyarországon pedig a nézettségünk 2-3 százalék között mozog. Az viszont eltérő, hogy ezt az intenzitást látványos akcióban vagy pedig feszültségben akarják megkapni a nézők ezért, hogy a teljes piacot lefedjük, két külön csatornára van szükség.

Egyébként szinte semmi érdemi különbség nincs a régió országai között: a minőségi amerikai és európai tartalmakra, ahogy a szomszédos országokban, itt is nagy a kereslet.

– Tavaly lecserélték a disztribúciós csapatukat. Mi volt ennek az oka?

– Ahhoz, hogy a piaci folyamatokra minél gyorsabban tudjunk reagálni a kiszervezés helyett egy házon belüli saját csapatra volt szükségünk. Így közelebb kerültünk a partnereinkhez és a kábelszolgáltatókhoz, vagyis a sorban az első ügyfeleinkhez is. Így értesültünk róla például, hogy egyre nagyobb igény lenne VOD szolgáltatásra, ami friss tartalmakat nyújt a nézőknek. Idén ezért indítottuk el az AXN NOW-t.

– Hány versenyző fér még el a magyar piacon?

– Nem hinném, hogy ez a mutató igazán számítana. Mióta idekerültem másfélszeresére ugrott az elérhető TV adók száma. De azt látom, hogy ha egy jól beágyazódott csatornának az emberek megértik a brandjét, és a csatorna is érti és ismeri a saját piacát, akkor az adó az újabb versenyzők felbukkanása után is erős tud maradni.

– Mi a véleménye az interaktív televíziós szolgáltatásokról?

– Az ebből származó forgalom elenyésző, de folyamatosan bővül, ahogy jönnek az új megoldások és új ötletek. A digitális világ és a TV egyre inkább összefonódik, de ezt stratégiai szinten kell kezelni ahhoz, hogy sikeres legyen. Épp ezért mindig kell, hogy legyen mögötte egy erős műsorszolgáltatói elképzelés.


Devecsai János

A Figyelő Hetilap külsős munkatársa. Miután a Szent István Egyetemen először agrármenedzser majd közgazdász diplomát szerzett beiratkozott a Sanoma Média Akadémiájára, ahol a tanulmányai ...