A több mint 360 fokban felvett reklámspot

A több mint 360 fokban felvett reklámspot
A kamera tengelye körül mindenirányú térélmény. Tuza Norbert író, rendező és kreatív csapata az InkPanther Productions a napokban készült el az Actimel nagyszabású karácsonyi kampányának 360 fokos reklámfilmjével.

1, Mi az hogy 360 fokban felvett reklámspot?

A 360 fok azt jelenti, hogy a néző épp úgy körbe tud nézni minden irányban a teljes térben maga körül a videofelvétel környezetében is, mintha csak egy ültő helyünkben néznénk szét a térben magunk körül. Ő döntheti el, hogy merre mozogjon a kamera, nem pedig az operatőr, ahogy ezt megszokhattuk. Ma már a Facebook és a YouTube is egyaránt biztosít a 360 fokos tartalmak számára külön erre a célra fejlesztett felületet, így a videó kifejezetten erre a 2 platformra készült.

Itt található maga a 360 videó

2, Miért kellett ezt ezzel a technikával felvenni? Miért ez a technikát választottátok?

Ez a film, az Actimel karácsonyi kampányának részeként, az ünnepi készülődés gyakran kapkodós, rengeteg fárasztó teendővel járó oldalát hivatott megmutatni, számos jól ismert szituáció és szerepkör bemutatásával. 7-8 különböző, komplex szituációt és szereplőt egyszerre egy filmben, 60 mp alatt kellett érthetően megismertetnünk a közönséggel. Erre kiválóan alkalmas a 360 fokos videó, hiszen így a forgatási térben egyszerre minden irányban el tudjuk helyezni a szereplőket, ahelyett, hogy egymás után mutatnánk be őket. Így a néző egyszerre számos szituáció megismeréséből választhat, amik külön-külön nézve is izgalmasak, de egyszerre is összefüggenek. Összefoglalva: azt mondanám, hogy ugyanannyi idő alatt több élményt és üzenet lehet egyszerre átadni ebben a műfajban, ráadásul a néző szabadon választhat közülük. Persze, minden egyes szituáció részletes végignézéséhez sokszor újra meg kell nézni egy 360 fokos tartalmat.

Itt látható a werkfilm

3, Mennyire van ez a stílus elterjedve a világban (akár a felvételi technikát és a reklámspot-ot nézzük)?

Egyre több ilyen tartalom jelenik meg a nagy közösségi médiaoldalakon egyaránt reklám és videoklip oldalról is, de persze még mindig csak ritka újdonságnak számít a műfaj a mainstream formákhoz képest. Nagyon sok amatőr, házi készítésű videó készül/készülhet 360 fokban ma már akár a természeti jellegzetességek bemutatásától, az extrém sportvideókon át egészen a színpadi koncertélmények átadásáig a legkülönbözőbb témákban. Sok esetben lényegesen nagyobb 'valódiságfaktort' és 'ottlét-élményt' kap a néző, ha neki is lehetősége van körbenézni épp úgy a térben, ahogy a felvétel készítője is tehette. Magyarországon mindenesetre még ritkaságszámba megy, pláne egy konkrét márkamegjelenés esetében. Nem tudom pontosan ez itthon hányadik 360 fokos reklám lehet, de megkockáztatom, benne vagyunk az első 5-ben, maximum 10-ben.

4, Hogy lehetett meggyőzni erről a megrendelőt? Jellemző a megrendelői oldalra ez a fokú nyitottság?

Jelen esetben éppen az Actimel kezdeményezte a 360 fokos film elkészítését, minket már eleve így talált meg a brief. Mi is kíváncsian kérdeztük az Actimel márka csapatát, hogy honnan jött számukra az ötlet, amire nagyon egyszerű és frappáns választ kaptunk. Ők egy fogyasztóközeli, innovatív márka. Olyan tartalmakat szeretnének adni követőiknek, amik valóban különleges, korszerű élményt nyújtanak számukra. Kreatív alkotó csapatként – természetesen – ez a legjobb válasz, amit a megrendelőktől kaphatunk. :) Szinte teljesen szabad kezet kaptunk a forgatókönyv megírásában is Szalai András és Szín Róbert kollégáimmal. Nagyon örülünk, hogy egy ekkora presztízsű világmárka ílyen példaértékűen gondolkodik kreatív kérdésekben. A project megvalósításában szervesen részt vett a Universal Music kiadó és a Forward Digital ügynökség csapata is, akik éppen az említett innovatív gondolkodásmód kapcsán is fontos segítséget jelentettek számukra, valóban hagytak kibontakozni minket.

5, Mi az, amitől úgy gondolják, hogy nekik jobb, hatékonyabb? Vagyis miért érte meg nekik nyitni? Mit remélhetnek ettől?

A Karácsonyi dal, melyhez a videó készült, az Actimel „Stay Strong” (magyarul „Bírni fogod!”) platformjára épül, így a már áprilisban megismert Stay Strong Band ft. Marge előadásában hallhatjuk. A különleges formátum igazán releváns a márka célcsoportja számára, ráadásul a közönség egy-egy 360 fokos videó megtekintéskor átlagosan jóval több időt tölt el a körbenézési lehetőségekkel, mélyebb márkaélményt kaphat, mint egy 'hagyományosabb' tartalom esetében.

6, Mekkora jövőt jósolsz a 360 fokos reklámszpotoknak?

Egyelőre még nem minden mobil és desktop eszköz képes kezelni a 360 fokos tartalmakat. 2-3 évre szüksége van még a piacnak, mire az emberek túlnyomó többsége 360 kompatiblis eszközzel rendelkezik, és a fogyasztók számára már ez is egy megszokott, hétköznapi videónézési forma lesz. Én úgy gondolom, bár egyre több és több ilyen tartalom keletkezik, a reklámok tekintetében ez a műfaj meg fog maradni inkább 'különleges alkalmakkor használt' felületnek, amivel egyet is értek. Túl jó kreatív lehetőség ez ahhoz, hogy teljesen mindennapos használatú legyen. Szerintem inkább a házi készítésű bemutató anyagok esetében várható ugrásszerű növekedés a közeljövőben.

7, Milyen kamerákat használtatok a felvételekre?

Az ilyen tartalmak túlnyomó többsége GoPro vagy más kisebb gépekkel készül, ami egyben kisebb felbontást és szerényebb utómunka-lehetőséget is jelent. Ezt a felvételt mi most egy speciális rögzítőeszköz segítségével készítettük több Sony a7s II kamera összeillesztésével. Ezek a kamerák már komoly, profi filmes eszközök az általánosan használt 360 kamerákhoz képest, így valóban különlegessége az Actimel-filmnek, hogy 360 fokban is éppen olyan minőségben rögzíthettük, mintha csak 'hagyományos operatőri munkával' vettük volna fel. Ezúton is köszönjük az Instar Films közreműködését a 360 fokos technikában.

8, Másképpen kell előkészülni és próbálni? Miben más?

Abszolút másképpen! Egy 360 fokos forgatás teljesen máshogy néz ki. A legfőbb, szembetűnő különbség, hogy itt nincsenek kulisszák. Nincs olyan, hogy a kamera mögül rendezek. Nincs olyan, hogy a háttérben áll az egész stáb. Nincs olyan, hogy belógatunk a kamera fölé egy mikrofont. Nincs olyan, hogy pontosan beállított reflektorokkal világítunk, és nincsenek derítők sem. Egyszerűen minden látszik a forgatási térből. Így a forgatás leginkább egy színházi előadás próbáihoz hasonlít. A szereplőkkel addig próbálom a jeleneteket, amíg akár színpadra is állíthatnám azt, hiszen az utómunkában itt éppúgy nincs semmilyen vágás általi korrigálási lehetőségünk, ahogy élőben a színpadon sem lenne. A felvétel helyszíne is sokkal alaposabb kiválasztást igényel, hiszen olyan tér szükséges hozzá, ahol azért lehet rejtekhelyeket találni a világítás és a stáb elhelyezésére a felvételek alatt. Rendezőként talán a legnagyobb kihívás a 360-ban, hogy én sem láthatom a jelenetet felvétel közben, csak a rögzítést és a kameraképek összeillesztését követően tudom csak visszanézni és ellenőrizni a felvételt. Ez persze rendkívül időigényes folyamat, így az én filozófiám az, hogy a stábommal valóban 100%-ban színpadi pontossággal tudjuk a jeleneteket előadni, minimalizálva a hibaszázalékot, és így inkább rengeteg előzetes próbával, de összvissz pár felvételből meg is legyen a tökéletes anyag.

És itten található az alkotók facebook oldala

9, Hogyan változott a költségvetése? Mennyivel olcsóbb vagy mennyivel drágább ez a fajta reklámköltség?

Szerintem a költségvetést nem érinti radikálisan egy 360-as videó megvalósítása. Persze, ez nagyon függ attól, konkrétan milyen kamerákat hasonlítunk össze egymással, de a profi térélményt rögzítő kameratechnika alapvetően hasonló árkategóriában van egy felsőkategóriás kamera bérleti díjával. Inkább szakmai munkában, különösen az előkészületek kapcsán igényel nagyobb vagy inkább más jellegű odafigyelést a stábtól. Azt értem ezalatt, hogy máshogy kell megírni egy 360-as videó forgatókönyvét, más szempontok szerint kell helyszínt választani és máshogy működik az utómunka is. De ez nem feltétlenül több munka, csak inkább más szemléletet kíván meg, nagyobb szakmai kihívást jelent a stáb részéről, hogy a néző mindent lát, és nincs lehetőségünk vágással korrigálni dolgokat. A költségvetés szempontjából úgy tapasztalom, hogy valóban számottevő különbség nincs. Persze, egy 360 fokos videó általában egy helyszínen készül, így ebből az aspektusból nem feltétlenül összehasonlítható egy sok helyszínes videó költségvetésével.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Csermely Ákos

Producer, konferenciaszervező, álmodozó.Életpálya évszámokban, utána meg a sztori1981–1996 Magyar Televízió (Külpolitikai Főszerkesztőség, TV2, Kisebbségi és Határontúli Szerkesztőség) 1990–1996 …