A minőségi lapok és a média változása

A média egyik legnagyobb dilemmája a gazdasági válság által sújtott időszakban világszerte egyforma: hogyan lehet biztosítani a minőségi újságírást az egyre csökkenő bevételi keretek között. A feladat óriási, a megoldást a nyomtatott sajtóban éppen úgy keresik, mint az elektronikus, vagy éppen a digitális média területén. A célhoz több út is vezethet, s az eltérő megoldások mindegyikéből lehet tanulságokat levonni. A Magyarországon is jelentős szerepet játszó finn Sanoma csoport által hazai környezetben kidolgozott stratégiában is jócskán akadnak a magyar helyzetre is alkalmazható elemek.

Immár 120 éves múltra tekint visszatekintő vezető finn napilapként a Helsingin Sanomat is ugyanazokkal a gondokkal, problémákkal küzd, mint világszerte a legtöbb nyomtatott közéleti újság. Egyre keményebb gazdálkodási feltételek között kell(ene) megőriznie olvasóit és hirdetőit (azaz a bevételeit) az egyre élesedő verseny  közepette. Más szóval: meg kell találnia az új uta(ka)t a hatalmas változások közepette. A kérdés az, miként tudja kihozni a maximumot a változásokból. Vérre menő a verseny az olvasókért és hirdetőkért egyrészt az elektronikus és a digitális média térnyerésének köszönhetően, másrészt pedig a zsugorodó hirdetési piac miatt. Nem szólva arról, hogy egyre inkább globalizálttá válik a médiapiac, ami egyebek között a Facebook-nak és a Google-nak tudható be, ami szintén nehezíti a hagyományos újságírók és média életét.

Nagyon sok médiacsoport ilyen helyzetben a nyomtatott részlegek leépítésének az útját választotta-választja – nem így a helsinki liberális újságot is kiadó Sanoma – derült ki a Media Hungary 2012 tanácskozáson a Helsingin Sanoma kiadó-főszerkesztője által tartott prezentációból. Mikael Pentikäinen előadásában egyértelművé tette, hogy a jövő útjának egyik eleme a nyomtatott sajtó megtartása, mégpedig nagyon erős portfolióval (napilappal, mellékletekkel, magazinnal, sőt bulvár-társújság indításával). A nyomtatott sajtó mellett – s ez a másik elem – erős jelenlétet kell kialakítani a multimédiában, széles skálán kell kínálni szolgáltatásokat az Interneten, az okos telefonokon, vegyítve a szabadon felhasználható, illetve az előfizetést igénylő tartalmakat. Emellett persze a legjobb marketing és értékesítő szakemberekre is szükség van. A jó szakember vagyis általában véve a minőségi újságírás kulcskérdés – derült ki a finn szakember előadásából, aki többször is visszakanyarodott erre a követelményre. Vissza-visszatérően hangoztatta a jó minőségű, független, pártatlan, előítéletektől mentes újságírók alkalmazásának és megfelelő honorálásának a fontosságát, az olvasók bizalmának megtartása érdekében is. Szlogenjük is ezt tükrözi: „minőségi újságírás a középpontban.”

A finn Sanoma csoport ennek megfelelően hozta meg a szükséges stratégiai döntéseket, s indította el a számos elemből álló értékteremtő projektjét. Megújították magát az újságot, annak formáját, fejlesztették szolgáltatásait (például folyamatosan bővítik külföldi tudósítói hálózatukat), ugyanakkor a hagyományos print mellett digitális formában is elérhetővé tették a tartalmat. Elindítottak egy bulvár lapot, fejlesztették az egyéb médiumokat, s összevonták a különböző csatornákat azzal a céllal, hogy jobb együttműködést, integrációt érjenek el. Ezen túl kialakították a többcsatornás értékesítései rendszert, s kombinációs előfizetési szisztéma segítségével igyekeznek minél inkább elébe menni a fogyasztóknak. Ezt – az általa holisztikusnak mondott – megközelítést egyébként nem csak Finnországban, hanem a médiacsoport más országokban meglévő érdekeltséginél is alkalmazzák.