A média és a gyerekek

A média és a gyerekek
A Gyermekmentő szolgálat idei felmérése szerint a fiatalok egyre korábbi életkorban kezdik használni a digitális eszközöket.

A kutatás eredményei szerint a gyermekek és fiatalok egyre korábbi életkorban kezdik használni a digitális eszközöket. Ezzel párhuzamosan azonban a szülők változatlanul csak kevéssé vesznek részt a gyermekek médiahasználatában. Az aktív és érdemi szülői jelenlét (megbeszélés, kritikai érvelés, javaslat stb.) e tekintetben továbbra is hiányzik, vagy leginkább csak a televízió és az internet előtt töltött idő korlátozásában merül ki. A kortárs kapcsolatok jelentősége viszont egyre nő. A fiatalok az online világban is döntően a saját, illetve az ismerőseik tapasztalatain keresztül szerzik tapasztalataikat.

A most elkészült felmérést egy a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat által megbízott kutatócsoport készítette. A kutatás a 12-13 éves általános és 16-17 éves középiskolások médiahasználati szokásait vizsgálja, 2000 fős minta alapján, amit kvalitatív kutatások egészítenek ki.

Az iskolai oktatásban az előző felmérésekhez képest megnőtt a médiával foglalkozó ismeretek súlya, ezek azonban döntően csak az internetbiztonsággal kapcsolatos tudnivalókra korlátozódnak. Hiányoznak például az oktatott ismeretek köréből a közösségi oldalakkal, az online térben való viselkedéskultúrával kapcsolatos kézzelfogható, gyakorlati tudás és készségek.

Miközben a fiatalok többségének életében egyre aktívabb szerepet játszanak a különböző eszközök, illetve online szolgáltatások, a hozzáférésben korlátozott, hátrányos helyzetű társadalmi csoportok vannak jelen. Ez egyre mélyülő szakadékot eredményez a digitális írástudás és kompetenciák terén a fiatalok különböző csoportjai között, ami nagymértékben meghatározza ezeknek a csoportoknak a jövővel kapcsolatos terveit és bizakodását, a munkavállalással, a felnőtté válással kapcsolatos elképzeléseiket.

A fiatalok többsége szabadidejét továbbra is a televízió és az internet között osztja meg. Ezek sorrendjében és fontosságában azonban jelentős különbségek vannak a különböző csoportok között. Minden negyedik fiatal nagyon intenzív internethasználó (hétköznap napi minimum 120 perc).

Ugyanekkora arányban találjuk azokat is, akiknél viszont továbbra is a televízió a legfontosabb médium, van 10%, aki szinte csak tv-t néz.  Megjelent a fiatalok körében egy olyan csoport (6%), amelyik kívül áll a média világán, vagy tudatos döntés, vagy anyagi lehetőségek hiányában.