„A Netflix-et szerintem sokan túlértékelik”

„A Netflix-et szerintem sokan túlértékelik”
Az idei már az innováció éve lehet. Áttörésre lehet számítani a VOD felhasználás területén. Sőt, idővel az E-sport is egyre érdekesebb lehet TV-s szempontból, ehhez viszont javítani kell a közvetítések színvonalán. Interjú Enyedi Andrással, az IKO Kábeltévé Kft. ügyvezető igazgatójával.

Enyedi András a Hétköznapi jövőnk” című kerekasztal beszélgetésen vesz részt a Media Hungary konferencia első napján, május 8-án, ahol többek közt a médiapiac helyzetéről és a VOD szolgáltatásokról is szó lesz.

A médiapiacra milyen hatással vannak a terjesztési díjak?

A helyzet talán még bonyolultabb, mint évekkel ezelőtt. A közös cél az lenne, hogy növeljük a tortát, ami mindkét fél számára előnyökkel járhatna. A kábelszolgáltató partnereink viszont arra törekszenek, hogy faragják a díjakat a kialakult verseny helyzet miatt, mindezt úgy, hogy a technológia fejlődés miatt közben többlet szolgáltatásokat várnak el. Például az OnDemand, catch-up szolgáltatások tartalommal történő megtöltése is pénzbe kerül, amit a kábelszolgáltatók többségében ingyen biztosítanak az előfizetőknek. Szerintünk ez rossz irány, hiszen nulla forintból nem lehet az elvárásoknak és igényeknek megfelelni. Rengeteg pénzt költünk műsorszolgáltatóként gyártott műsorokra, program fejlesztésre, ami csökkenő bevételek mellett nem tartható sokáig. Az előfizető a másik oldalon azt látja, hogy ugyanazért a pénzért egyre több szolgáltatást, egyre több magyar tartalmat kap. A kulcsok őre ez esetben a kábelszolgáltató: nekik kell jó irányba elmozdítani a piacot. Nálunk megvan a know-how minőségi tartalmak, új termékek és szolgáltatások fejlesztésére, amelyeket akár közvetlenül is értékesíthetnénk, de a célunk továbbra is az, hogy egy kölcsönösen előnyös üzleti modell keretei között együtt növeljük bevételeinket.

Idén lehet számítani áttörésre a VOD vagy az OTT felhasználás területén?

Igen, szerintem az idei az innováció éve lesz. Elég hosszú volt a „felkészülés” időszaka, így én azt várom, hogy egyre több olyan megoldás kerül a piacra, amelyek függetlenek a kábelszolgáltatók platformjaitól. Erre már élő példa az HBO GO.

Azt a szakmában lehet tudni, hogy a Netflixen miért ilyen kevés a magyarosítás?

Ez egyszerű matek. Magyarországon kevesebben tudnak angolul, ezért az előfizetői szám alacsony. Igaz, hogy egyre több feliratos film és sorozat érhető el a platformon, de azért azt tudjuk, hogy Magyarország „szinkron ország” és a magyar hangot meg kell fizetni. Így viszont már nem biztos, hogy a nagyobb beruházás meghozná a gyümölcsét, ami pont a fentiek miatt nem lehet túl csábító az üzemeltetőnek. A Netflix-et szerintem sokan túlértékelik: egy remek „sorozat és film alkalmazás”, de a kábelszolgáltatók kínálatát nem tudja helyettesíteni, hisz az embereknek a hazai saját gyártású tartalmakra, például tv showkra is óriási az igénye.

A közeljövőben nőni fog a lineáris kínálat?

Igen szerintem folytatódni fog az eddigi trend és további bővülés várható.

Hogy látja az E-sport jövőjét? TV-zés szempontjából mennyire érdekes ez a terület?

Mindenki igazi nagyképernyős élményt szeretne nyújtani a nézőknek és erre kiváló lehet az E-sport. Viszont ahhoz, hogy ez a szegmens TV-s szempontból is érdekes legyen javítani kell a közvetítések színvonalát és TV-s tartalmakat kell fejleszteni.

A TV2 két sportcsatornát is indít a nyáron. Hogy látja ennek a területnek a jövőjét?

Az a folyamat, ami most zajlik teljesen normális: a közvetítési jogok jönnek-mennek a különböző szereplők között, ennek megfelelően folyamatosan változnak az erőviszonyok. Az Eurosport például egy biztos sarokkőnek számít, hiszen sok exkluzív tartalommal bírnak, de a Digi Sport például érzésem szerint kezd kiüresedni. A Sport 1 és a Sport 2 még mindig tud érdekes tartalmat kínálni, de ők is elveszítettek komoly sportjogokat, ami biztosan felgyorsítja a piaci átrendeződést. Most érzésem szerint a Spílernek áll a zászló. Ami biztos, a minőségi sporttartalmak az exkluzivitásuk és az élő jellegük miatt kihagyhatatlanok a kínálatból.

A lineáris és a nonlineáris szolgáltatások összekapcsolása nyilván nem egyszerű. De tegyük fel a példa kedvéért, hogy a TV-ben valaki elővesz egy tollat és közben kiírják, hogy ezt a terméket kedvezményesen lehet megvenni az online felületükön a műsor ideje alatt. Van erre lehetőség?

A technológiai lehetőség megvan rá, de jogi akadályai vannak: direkt az adás közben ebben a formában nem lehet vásárlásra ösztönözni. Másik platformon mondjuk egy mobil applikáción lehet kínálnia nézőnek egy ilyen kedvezményt– a vonatkozó szabályozás szerint ott is jelezve, hogy kereskedelmi tartalomról van szó -, de a meglátásom szerint jelenleg a hasonló megoldásoknak a mai reklámpiacon nincs létjogosultsága.

Indítanak új adót a már bejelentett csatornákon felül?

Jó kérdés, erre inkább a Media Hungary után térjünk vissza.

 

Névjegy

Enyedi András 1974-ben született, Budapesten. A Budapesti Műszaki Főiskola üzemmérnöki szakának elvégzése után a Hungarorak Kft. beszerzési vezető-helyetteseként kezdett el dolgozni. Munkája mellett elvégezte a Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli szakának közgazdász képzését is. 2002-ben az IKO Production Kft-hez került, mint üzemeltetési igazgató. Négy év elteltével a televíziós csatornáival a CEE régió 11 országában jelen lévő IKO Kábeltévé Kft. és a kültéri hirdetési piacon aktív Backlite Kft. ügyvezetői igazgatói posztját is betöltötte. Előbbit 2008 óta egy személyben irányítja, ami mellé megkapta az IKO Cablesro. első emberének járó pozíciót is, továbbá a HUMOR1 TV Műsorszolgáltató Zrt vezérigazgatójává is kinevezték. 2009 és 2010 között pedig a Magyar RTL Televízió Zrt. igazgatósági tagjaként is tevékenykedett.

A médiapiacra milyen hatással vannak a terjesztési díjak?

A helyzet talán még bonyolultabb, mint évekkel ezelőtt. A közös cél az lenne, hogy növeljük a tortát, ami mindkét fél számára előnyökkel járhatna. A kábelszolgáltató partnereink viszont arra törekszenek, hogy faragják a díjakat a kialakult verseny helyzet miatt, mindezt úgy, hogy a technológia fejlődés miatt közben többlet szolgáltatásokat várnak el. Például az OnDemand, catch-up szolgáltatások tartalommal történő megtöltése is pénzbe kerül, amit a kábelszolgáltatók többségében ingyen biztosítanak az előfizetőknek. Szerintünk ez rossz irány, hiszen nulla forintból nem lehet az elvárásoknak és igényeknek megfelelni. Rengeteg pénzt költünk műsorszolgáltatóként gyártott műsorokra, program fejlesztésre, ami csökkenő bevételek mellett nem tartható sokáig. Az előfizető a másik oldalon azt látja, hogy ugyanazért a pénzért egyre több szolgáltatást, egyre több magyar tartalmat kap. A kulcsok őre ez esetben a kábelszolgáltató: nekik kell jó irányba elmozdítani a piacot. Nálunk megvan a know-how minőségi tartalmak, új termékek és szolgáltatások fejlesztésére, amelyeket akár közvetlenül is értékesíthetnénk, de a célunk továbbra is az, hogy egy kölcsönösen előnyös üzleti modell keretei között együtt növeljük bevételeinket.

Idén lehet számítani áttörésre a VOD vagy az OTT felhasználás területén?

Igen, szerintem az idei az innováció éve lesz. Elég hosszú volt a „felkészülés” időszaka, így én azt várom, hogy egyre több olyan megoldás kerül a piacra, amelyek függetlenek a kábelszolgáltatók platformjaitól. Erre már élő példa az HBO GO.

Azt a szakmában lehet tudni, hogy a Netflixen miért ilyen kevés a magyarosítás?

Ez egyszerű matek. Magyarországon kevesebben tudnak angolul, ezért az előfizetői szám alacsony. Igaz, hogy egyre több feliratos film és sorozat érhető el a platformon, de azért azt tudjuk, hogy Magyarország „szinkron ország” és a magyar hangot meg kell fizetni. Így viszont már nem biztos, hogy a nagyobb beruházás meghozná a gyümölcsét, ami pont a fentiek miatt nem lehet túl csábító az üzemeltetőnek. A Netflix-et szerintem sokan túlértékelik: egy remek „sorozat és film alkalmazás”, de a kábelszolgáltatók kínálatát nem tudja helyettesíteni, hisz az embereknek a hazai saját gyártású tartalmakra, például tv showkra is óriási az igénye.

A közeljövőben nőni fog a lineáris kínálat?

Igen szerintem folytatódni fog az eddigi trend és további bővülés várható.

Hogy látja az E-sport jövőjét? TV-zés szempontjából mennyire érdekes ez a terület?

Mindenki igazi nagyképernyős élményt szeretne nyújtani a nézőknek és erre kiváló lehet az E-sport. Viszont ahhoz, hogy ez a szegmens TV-s szempontból is érdekes legyen javítani kell a közvetítések színvonalát és TV-s tartalmakat kell fejleszteni.

A TV2 két sportcsatornát is indít a nyáron. Hogy látja ennek a területnek a jövőjét?

Az a folyamat, ami most zajlik teljesen normális: a közvetítési jogok jönnek-mennek a különböző szereplők között, ennek megfelelően folyamatosan változnak az erőviszonyok. Az Eurosport például egy biztos sarokkőnek számít, hiszen sok exkluzív tartalommal bírnak, de a Digi Sport például érzésem szerint kezd kiüresedni. A Sport 1 és a Sport 2 még mindig tud érdekes tartalmat kínálni, de ők is elveszítettek komoly sportjogokat, ami biztosan felgyorsítja a piaci átrendeződést. Most érzésem szerint a Spílernek áll a zászló. Ami biztos, a minőségi sporttartalmak az exkluzivitásuk és az élő jellegük miatt kihagyhatatlanok a kínálatból.

A lineáris és a nonlineáris szolgáltatások összekapcsolása nyilván nem egyszerű. De tegyük fel a példa kedvéért, hogy a TV-ben valaki elővesz egy tollat és közben kiírják, hogy ezt a terméket kedvezményesen lehet megvenni az online felületükön a műsor ideje alatt. Van erre lehetőség?

A technológiai lehetőség megvan rá, de jogi akadályai vannak: direkt az adás közben ebben a formában nem lehet vásárlásra ösztönözni. Másik platformon mondjuk egy mobil applikáción lehet kínálnia nézőnek egy ilyen kedvezményt– a vonatkozó szabályozás szerint ott is jelezve, hogy kereskedelmi tartalomról van szó -, de a meglátásom szerint jelenleg a hasonló megoldásoknak a mai reklámpiacon nincs létjogosultsága.

Indítanak új adót a már bejelentett csatornákon felül?

Jó kérdés, erre inkább a Media Hungary után térjünk vissza.

Névjegy

Enyedi András 1974-ben született, Budapesten. A Budapesti Műszaki Főiskola üzemmérnöki szakának elvégzése után a Hungarorak Kft. beszerzési vezető-helyetteseként kezdett el dolgozni. Munkája mellett elvégezte a Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli szakának közgazdász képzését is. 2002-ben az IKO Production Kft-hez került, mint üzemeltetési igazgató. Négy év elteltével a televíziós csatornáival a CEE régió 11 országában jelen lévő IKO Kábeltévé Kft. és a kültéri hirdetési piacon aktív Backlite Kft. ügyvezetői igazgatói posztját is betöltötte. Előbbit 2008 óta egy személyben irányítja, ami mellé megkapta az IKO Cablesro. első emberének járó pozíciót is, továbbá a HUMOR1 TV Műsorszolgáltató Zrt vezérigazgatójává is kinevezték. 2009 és 2010 között pedig a Magyar RTL Televízió Zrt. igazgatósági tagjaként is tevékenykedett.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Devecsai János

A Figyelő Hetilap külsős munkatársa. Miután a Szent István Egyetemen először agrármenedzser majd közgazdász diplomát szerzett beiratkozott a Sanoma Média Akadémiájára, ahol a tanulmányai ...





Címkék: tv2, e-sport, Netflix