Így tudod csődbe vinni a vállalkozásod

Így tudod csődbe vinni a vállalkozásod
Egy céget felépíteni, fenntartani, esetleg folyamatosan fejleszteni nagyon nehéz feladat, csak igen keveseknek sikerül. Hazánkban tíz vállalkozásból hat az első néhány évben tönkre megy. A fiatalok az üzleti stratégiával, az idősebbek a marketinggel nem foglalkoznak eleget.

Sokan feltették már a kérdést, hogy létezik-e biztos recept cégalapítás során a sikerre. A témában jártas Mészáros György, a Magyar Vállalatvezetők Üzleti Közösségének (MVÜK) alapítója szerint az üzleti kapcsolatépítő találkozóik alkalmával megfigyelhető, hogy a sikerhez vezető utat is generációs különbségek jellemzik és jól kivehetők azok a területek, melyekről a fiatal vállalkozók teljesen másképp gondolkodnak, mint idősebb pályatársaik.

„Az üzleti találkozókon szerzett megfigyeléseinkre alapozva meghatároztunk tíz területet, melyet érdemes megvizsgálni, ha sikeresen szeretnénk működtetni egy vállalkozást. Ezeken a területeken jól megfigyelhetők a generációs különbségek” – mondja a szakember.

A Termék:
Bármennyi idős is a vállalkozó, arra mindenképpen szüksége van, hogy legyen egy jó terméke. A jó termék meglétének fontosságát mindkét generáció belátja, de az idősebb generáció jellemzően nem elég fogyasztóközpontú, mikor a termék kialakítására kerül sor.

A cégstruktúra átgondolása, cégfelépítés:
Az idősebb cégvezetők sokkal jobban átlátják, hogy erre a lépésre szükség van a cég indításakor, azaz nem lehet csak úgy „hipp-hopp” egy termékkel útnak indulni. Sok igen jó startup bukik el azon, hogy nem rendel ötletéhez megfelelő céges kereteket.

A márkaépítés:
„A legyél más, mint a többi, emelkedj ki a tömegből!” tanácsot a fiatal vállalkozók teljesen természetesnek veszik, míg idősebb társaik szinte nem is értik.

A marketing:
A fiataloknak természetes, hogy termékük kommunikációjára megfelelő marketingstartégiát alakítsanak ki és szívesen áldoznak pénzt arra, hogy egy tudatos koncepció alapján ismertessék meg terméküket. Ezzel szemben az idősebbek sokszor egy fillért sem hajlandók költeni erre, mert felesleges pénzkidobásnak vélik egy több területet összefogó marketing kommunikációs terv kialakítását.

Az értékesítés:
Ezen a területen a fiatalabb vállalkozók vannak lemaradva, mert nem veszik figyelembe, hogy nem elég egy terméket a köztudatba bevinni, el is kell tudni adni. Fiatal vállalkozóktól ezerszer hallhattuk már azt a kérdést, hogy „Miért, nem veszik meg a termékünket, ha az jó?” Erre a válaszunk annyi: igenis foglalkozni kell azzal, hogy milyen értékesítési csatornát fognak használni, az mennyibe kerül, milyen átfutása van az értékesítési folyamatnak, illetve ki vagy mi fogja eladni a terméket.

Vezetői ismeretek, vezetői tudás:
Ennek szükségességéről az idősebbek többet tudnak, és belátják, hogy sokszor a sikerük is ezen áll vagy bukik. A fiataloknál sokkal erősebb a termékfókuszú gondolkodás, mert azt hiszik, a jó termék egyenlő a sikerrel.

A piackutatás, piacismeret szüksége:
Ez az a terület, ahol mindkét generáció sok hibát vét, mert alábecsülik fontosságát. Pedig rendkívül fontos még indulás előtt felmérni a célközönség körében, hogy egyáltalán szüksége van-e a piacnak az általunk előállítani kívánt termékre? Emellett fontos a megcélzott piac beható ismerete, vagyis tudni azt, hogy milyen termékek vannak az adott piacon

Üzleti kapcsolatok értéke:
Meglepő módon a fiatalok jobban belátják, hogy az üzleti kapcsolatok hosszú távon mennyire fontosak. Az idősebb generációra jellemző, hogy hajlamos elkényelmesedni, azaz, ha valameddig ment az üzlet tudatos üzleti kapcsolatépítés nélkül, akkor arra később sem fektetnek hangsúlyt. Sőt az is megfigyelhető, hogy sikertelenség esetén sem látják be, hogy a kudarchoz vezető úton mennyit nyomott a latba az, hogy nem rendelkeztek jól működő kapcsolati hálóval. Pedig egyetlen szektor létezik csupán, ahol a termék jobban számít, mint az azt körülvevő szereplőkkel tartott kapcsolat: ez a technológiai szektor. De még egy jól működő techcég felépítéséhez is kellenek a jó üzleti kapcsolatok.

Tudatos információszerzés, nyitottság az újdonságokra: Ezen a területen a fiatalok egyértelműen jobbak, rugalmasabbak, így könnyebben alkalmazkodnak a piac változó igényeihez.

Best practice-ek eltanulása: Az idősebb generáció tagjai sokkal inkább a saját fejük után mennek, ezzel szemben a fiatalok jól tudják, hogy nem kell mindenben a nulláról indulniuk ahhoz, hogy egy céget sikeresen működtessenek. Rendkívül hasznos lehet ugyanis a cégépítés és a cégvezetés minden területén a sikeresebb vállalatvezetőktől tanulni.

„Akár fiatalabb, akár idősebb a cégvezető ezen területek átgondolása, mindkét generációnak javasolt ahhoz, hogy jó irányba vihessék üzletüket” – zárja megállapításait Mészáros György.



Címkék: Marketing