Vb-szereplés és személyes márka: hogyan hatnak egymásra?

Vb-szereplés és személyes márka: hogyan hatnak egymásra?
A Neticle médiaelemző rendszerével utánajártunk, hogy az év talán legjelentősebb sporteseményéről mi mindent beszéltek az internetezők, illetve hogyan hatott a legnagyobb sztárok megítélésére a futball-vb-n nyújtott teljesítményük. Ronaldóval, Messivel és Neymarral foglalkozunk az alábbiakban, amiből az is kiderül, hogy melyikük személyes márkáján nem hagyott igazán nyomot a korai búcsú a vb-től.

A bő 4 hét alatt 46.000 említés született a foci vb-ről, aminek 60%-át a hírek, 40%-át a social media vélemények teszik ki. Hogy ez a 46.000 mekkora szám, azt jól érzékelteti, hogy az online médiában, függetlenül attól, hogy rendeztek-e meccset vagy nem, minden nap 8-900-szor került szóba a vb. A Facebook egyeduralma nem érvényesült olyan erősen a közösségi médiában, fórumokon és a cikkek alatti kommentszekciókban is ment a szakértés (9-10% fórumhozzászólás és kommentek, 15% FB találatok). Érdekesség, hogy a vb-vel kapcsolatos véleményekben a meglepettség, bizakodás, élvezet domináltak, illetve a kieső csapatok szurkolói részéről a csalódottság vagy szomorúság.

A domináns érzelmek, amik megjelennek a weben a 2018-as év egyik legnézettebb sporteseménye kapcsán: a meglepettség, a bizakodás és az élvezet, valamint a szomorúság (Forrás: Neticle)

A legnagyobb érdeklődés persze általában a legnagyobb sztároknak jár ki, akiknél nagy a tét: ha sikerre vezetik a válogatottjukat, nemzeti hősökké válhatnak, a gyengébb teljesítmény miatt azonban a saját honfitársaiktól kapnak hideget-meleget. Az összehasonlítgatásokat sem kerülhetik el a legnagyobb klasszisok, és persze megy a harc a gólkirályi címért is.

A nagy sztárok teljesítménye közötti összehasonlítgatás egy neverending story (Forrás: Neticle)

A Neticle médiaelemző rendszerével ezért azt is megnéztük, mit írtak a weben a három korán búcsúzó világklasszisról: kit szedtek szét leginkább a szurkolók, melyikükről beszéltek a legtöbbet, és milyen események mozgatták meg a netezőket, és hogyan hatottak mindezek a focisták személyes brandjére. A kiválasztottak: Ronaldo, Messi és Neymar. Hogyan változott a legnagyobb sztárok megítélése a vb alatt?

Ha a vb idején megnézzük a 3 sztár neve körüli online buzzt, akkor látszik, hogy Ronaldo igazi győztes típus, még a gyengébb portugál szerepléssel együtt sem tudott romlani a Ronaldo-brand megítélése. Végig pozitív maradt, igaz, ebben az online médiában keletkező nagy hírverésnek van nagyobb érdeme, a közösségi médiában több teret nyer a csalódott szurkolói hang. Azt is kijelenthetjük, az argentin szurkolók nagy szomorúságára, hogy Messi az igazi vesztese a felejthető formának és közepes teljesítménynek hármójuk közül. Neymar pedig az igazi botrányhős, aki hol a hajával, hol a műeséseivel vonta magára a média figyelmét, de láthatóan nem jött ki belőle jól, a Neticle médiaadatai szerint.

Ronaldo véleményárfolyama ott van, ahova ő is teszi magát (az egekben), Messit sorozatban érték a kemény kritikák a weben, Neymar pedig már korán eljátszotta a brazil szimpatizánsok rokonszenvét a pályán nyújtott színészi alakításaival (Forrás: Neticle)

Ronaldo: erős kezdés után erős befejezés
Na de nézzük részletesebben. Ronaldonak erősre sikerült a kezdés: a spanyolok elleni mesterhármasával (jún. 15.) már korán letett vmit az asztalra, amit a szurkolók hálásan fogadtak. Valósággal áradoztak róla a weben, a médiában több mint 300-szor, és csak a Facebookon közel 1500-szor merül föl a neve egy nap alatt.

A korai jó szereplés megalapozta a portugál klasszis körül a jótékony médiafigyelmet (Forrás: Neticle)

Mivel Ronaldo játéka nem kapott olyan éles kritikákat a vb alatt, a megítélése inkább stagnált e kezdeti sikerek után. De jól mutatja a portugál sztár személyes márkájának erejét, hogy bár elsődlegesen a portugál csapat meccsei és a teljesíténye határozta meg a vele kapcsolatos véleményeket, a július 10-én hivatalossá váló átigazolásával sem foglalkoztak kevesebbet, mint a portugál csapat jún. 30-i kiesésével a vb-ről. Mindkét esemény 1200 említést generált egy nap alatt, ráadásul az átigazolása kiemelten pozitív sajtóvisszhangot kapott. Hát valahogy így kell ezt a PR-t jól szervezni.

Messi felé voltak a legmagasabbak az elvárások
Messinek nemcsak az Aranylabda-esélyei csökkentek alaposan a gyengébb vb szereplés miatt, de a játékos online reputációja is megtépázódott Oroszországban. Ő kapta a legélesebb kritikákat a pályán nyújtott teljesítménye miatt hármójuk közül, a jún. 22-i horvátok elleni 0-3-as végeredmény kapcsán jelent meg legtöbb negatív említés a vb idején, azaz a gyenge kezdés alaposan nyomot hagyott a csatár brandjén.

A napi véleményárfolyam megmutatja, hogy az adott napon generált említések mennyire voltak pozitív, semleges vagy negatív felhangúak. Messiék gyenge kezdésének volt a legnegatívabb visszhangja a weben, ami alaposan kihatott a sztár megítélésére is (Forrás: Neticle)

Messi véleményárfolyama erősen visszaesett, a több mint 1000 FB említés és közel 450 sajtóemlítés született aznap róla, amelyek közül minden negyedik negatív volt. És bár a június 26-i Nigéria elleni győzelmet a sajtó legalább pozitívan értékelte, a szurkolókat nem győzték meg a látottak, a közösségi média vélemények ezután is negatívan alakultak.

A szurkolók szkeptikusak maradtak a Nigéria elleni győzelem után is (Forrás: Neticle)

Minden argentin meccs kapcsán legalább 2000-szer beszéltek Messiről a weben egészen a jún. 30-i kiesésig Franciaország ellen, utána lényegében elnémultak a Messiről szóló hírek. Ebből az látszik, hogy a három klasszis közül talán Messire nehezedett a legnagyobb súly és elvárás a média és a szurkolók részéről, minden lépését figyelték, értékelték és kielemezték a vb ideje alatt.

Messit minden alkalommal kivesézték, amikor az argentinok pályára léptek. (Forrás: Neticle)

Neymarnál már csak a véleményárfolyama esett nagyobbat
Neymar játékával sem voltak éppen kibékülve a netezők, bár őt nem a teljesítménye miatt szedték szét a szurkolók a vb nézői, hanem a meccseken látott színészi alakításai, feldobás-gyanús megmozdulásai miatt. 13.000 említés született a brazil sztárról a vb ideje alatt, kétszer annyiszor beszéltek róla a közöségi médiában, mint a hírekben. A megítélése fokozatosan csökkent, de a biztosítékot a július 2-i Mexikó elleni nyolcaddöntőn nyújtott alakítása verte ki, akkor beszakadt a sztár véleményárfolyama.

Ami a top kapcsoló témákat illeti: Neymár játékával és meccseken látottakkal kapcsolatban 44%-ban negatív visszajelzések érkeztek 26% pozitív komment ellenében, a brazil szurkolók tehát nem voltak éppen megelégedve vele. A csapat megítélése a webes vélemények alapján már enyhébb különbséget mutat, 33% negatív értékelés ellenében 24%-ban találtak pozitívan értékelhetőt a szurkolók, vagyis feltehetően a brazilok összjátéka még mindig inkább adott bizakodásra okot a szurkolók körében, mint Neymar teljesítménye a meccseken. A színészkedései miatt pedig szétszedték a weben, mémek és videók egész sorát inspirálták a brazil sztár látványos fetrengései.

A meglepetések, a hamar hazautazó sztárok és favoritok vb-je is volt a 2018-as, amit a legnagyobb sztároké közül egyedül Ronaldo személyes brandje tudott elviselni. Ha érdekel, hogy kampányaid és rendezvényeid online visszahangja hogyan befolyásolja a céged, terméked megítélését, akkor írj nekünk, és próbáld ki a Neticle rendszereit ingyen. bb sztároké közül egyedül Ronaldo személyes brandje tudott elviselni.

Ha érdekel, hogy kampányaid és rendezvényeid online visszahangja hogyan befolyásolja a céged, terméked megítélését, akkor írj nekünk, és próbáld ki a Neticle rendszereit ingyen.

(Címlapfotó: Budapest, 2018. július 15. Francia szurkolók az oroszországi labdarúgó-világbajnokság Franciaország - Horvátország döntőjének közvetítése alatt Budapesten, a Szabadság téren 2018. július 15-én. MTI Fotó: Mohai Balázs)

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!





Címkék: foci, Marketing, márka