Szemléletváltása a keresőoptimalizálásban?

Szemléletváltása a keresőoptimalizálásban?
Az orosz Yandex kereső bejelentette, hogy egyes területeken a rangsorolás során nem fogja figyelembe venni az adott oldalra mutató linkeket. Mindez előre vetíti a keresőoptimalizálás lehetséges jövőjét is.

A Yandex az oroszországi keresőpiac legnagyobb szereplője, nagyjából 60%-os piaci részesedést tudhat magának, és ezzel  megelőzi a Google-t is. Oroszországon kívül igen népszerű a legtöbb szovjet utódállamban, például Ukrajnában, és a Közép-Ázsiai volt tagállamokban, de például Törökországban is.

A Yandex gyökerei 1990-ig nyúlnak vissza, a keresőmotor fejlesztése is 1993-ban már elkezdődött. A Yandex.ru 1997. szeptember 23-án indult útjára, míg a Google.com 1997. szeptember 15-én lett bejegyezve. Jelenleg a világ negyedik legnagyobb keresője, ami mutatja az orosz keresőmotor erejét, és azt is, hogy érdemes rá odafigyelni.

A Yandex éppen úgy, mint az összes piacvezető keresőmotor, alapvetően a linkekre alapult, legalábbis eddig.

Néhány napja ugyanis Alexander Sadovskiy a Yandex webes keresési osztályának vezetője a moszkvai Internet Business Konferencián bejelentette, hogy a 2014 januárjában ugyanis áttér a link nélküli keresők világába és ezzel megnyitja az ajtót a jövő keresőmotorjai előtt.

Beszédében Alaxander kifejtette, hogy a változás egyelőre, csak a kereskedelmi tárgyú kereséseket érinti, ami az összes keresés nagyjából 10%-a. „Ebben a szektorban és különösen Oroszországban nagyon megbízhatatlan az oldalak linkháttere. Nagyon sok a fizetett és automatikus link, aminek egyetlen célja a találati lista manipulálása. Különösen igaz ez a kereskedelmi szférában.”

A változások 2014 folyamán lépnek életbe, először a moszkvai régióban, majd más oroszországi régiókban is, de egyelőre más országokban nem. „Különösen nagy a probléma az oroszországi spam linkekkel, mert korábbi programozók tömegesen váltottak linképítésre” – mondta el beszédében Alexander.

A találati listát több mint 800 rangsorolási szempont alapján határozzák meg, és ezek közül egyre fontosabb a felhasználó viselkedése és az adott oldallal történő interakciója, mivel ezek tiszta, és természetes jelzések. Figyeljük, hogy mennyire gördülékeny az oldalak kezelése, a vásárlás, mennyi terméket kínál az adott weboldal. Ezek mind nagyon fontos rangsorolási tényezők – nyilatkozta Alexander.

A Yandexnek meg van a saját analitikai szolgáltatása, a Metrika, amely hasonlóan a Google Analyticshez adatokat gyűjt a látogatók viselkedéséről, sőt a Metrika kiegészítése a Webvisor, a felhasználók egérmozgását is követi. Mindezek nagyon jó alapjai a felhasználó élmény értékelésének.

Vagyis elképzelhető, hogy a jövőben az első helyezéshez nem linkek kellenek elsősorban, hanem felhasználóbarát weboldal és valódi látogatók. Ugyanakkor a linképítés nem lesz teljesen értelmetlen, hiszen a valódi látogatókat hozó linkeknek továbbra is lesz hasznuk, azonban a linképítés, ahogy ma ismerjük már nem fog működni.

Mindez azt jelenti, hogy a keresőoptimalizálás egyre összetettebb lesz, egyre több szempontra kell figyelni, egyre fontosabb lesz a látogatói viselkedés, az offline marketing, a webergonómia, és sok más egyéb szempont.

Nagyon sok olyan tényező derül ki a Yandex nyilatkozatából, amire talán korábban kevésbé figyeltünk oda, vagy úgy gondoltuk, hogy elsősorban a konverziót befolyásolja és nem a helyezést. Ideje leszámolni ezekkel az illúziókkal, és felkészülni azokra az időkre, amikor nem a linkek számítanak, hanem a felhasználók.

A hír forrása: ITE.hu