Prezentálj úgy, mint a profik

Prezentálj úgy, mint a profik
A startupversenyek izgalmas része a prezentáció, de a mindennapjainkban is jól jön, ha képesek vagyunk jól bemutatni az elképzeléseinket.

A leghiresebb prezentálók egyike, Steve Jobs sosem készített bonyolult és hosszú perezentációkat. Leggyakrabban csak egy-egy kiemelt szót vetített maga mögé. Ezek a szavak később általában milliók számára jelentették a technológia újabb csúcsát.

Egyszerűség
A kevesebb legtöbbször sokkal több egy prezentáció során. A bonyolult prezentációk folyamán könnyen elveszíthetjük a hallgatóság figyelmét. A túl sok mögénk vetített információ teljesen elvonhatja a figyelmet a mondanivalónkról. Ezért legjobb, ha a prezentáció inkább csak a gerince a mondanivalónknak.

A prezentáció a háttere a mondandónknak
Mint affél jó díszlet, a prezentáció nem tolakodhat a mondandónk elé. Nem lehet hivalkodő, vagy feleslegesen látványos. A mondanivalónk kiegészítésére szolgál, nem arra, hogy visszaolvassuk a hallgatóság számára a falon látható információkat.

Elegáns és összefogott
Nagyon sok gyakorlatlan prezentáló esik a bőség zavarába. Pörgő-forgó effektek, áttűnések és videóbejátszások tömegével összerakott prezentációval nem lehet figyelmet generálni a valódi mondanivalónknak. Az igazi profik a lehető legszebb prezentációikban nem hazsnálnak sok slideot, nem használnak hivalkodó színeket, egyszerű, elegáns betűtípusokkal mutatják be mondandójukat.

Ne csábítsanak a betűk!
Lehet, hogy legújabb betűtípusaink nagyon csinosak, de a prezentációban legtöbbször nincs helye vicces, vagy túl stilizált betűknek. A Prezentációban a betűből a legjobb az olvasható.
Ez feltételezi azt is, hogy megfelő méretű és színű a mögénk vetített felirat, vagy szöveg.

Ne akarjunk mindent elmondani!
A prezentáció egyfajta étlap, figyelemfelkeltés. Nem kell mindent elmondanunk a prezentáció alatt, hagyjunk kérdéseket a végére. Maradjanak ászok a kezünkben, mert ha mindent bevetünk az elején nem marad semmink a végére. A sok slide-ra sok idő kell. Ne pazaroljuk mások idejét fárasztó, hosszú és bonyolult magyarázatokkal, felesleges részletekkel, oda nem illő dolgokkal. A mondandónk legyen szinkronban a kivetített információval.

A technika a barátunk
Ha ismerjük és működik. Ha nem akkor végzetes ellenséggé válhat. Ne birkózzunk feleslegesen a technikával, mert az nagyon visszatetsző lehet akkor is, ha nem a mi hibánk.

A Lényeg
A lényeg ne a falon legyen! Az információk jó részét szóban mondjuk el. Ez hitelesíti a prezentálót, s a figyelmet is rajta tartja a mondanivalón. Feleslegesen nem érdemes humorosnak lenni, sokszor inkább ellenérzést kelt egy visszafelé elsült poén. A játékosságot azonban ne dobjuk ki a prezentációnkból, hiszen az oldja a köztünk és a hallgatóság közötti távolságot. Figyeljünk a hallgatóságunkra és reagáljunk az onnan érkező apró jelekre. Figyeljünk a részletekre és legyen a mondanivalónk megjegyezhető.

A prezentáció legyen a sajátunk
Nagyon rossz más szavaival, más gondolataival prezentálni. Legyen sajátunk a szöveg, ne használjunk feleslegesen szakmai, vagy idegen szavakat. Érezzük a határainkat és ne féljünk kimondani, ha valamit még nem tudunk a témával kapcsolatban. Ne egy betanult vers-szerű darálás legyen a bemutatkozásunk, hanem egy jól tervezett üzenet, amelyben sok gyakorlással hangsúlyozzuk a lényeget. A prezentációban nincs helye a túlzott színészkedésnek, adjuk önmagunkat, saját tudásunkkal és felkészülségünkkel hódítsuk meg hallgatóinkat.