Nézettségmérés és az automatikus rendszerek összekapcsolása

Nézettségmérés és az automatikus rendszerek összekapcsolása
Néhány évvel ezelőtt egy műsorban kutatók és marketinges szakemberek arról beszélgettek, hogy a televíziós és rádiós nézési illetve hallgatottsági adatoknál mennyire pontosak vagy inkább pontatlanok a jelenlegi megoldások. Hiszen se az önbevallás, se a dobozos mérés nem elég jó.

Az egyik esetben elfelejtjük, hogy mit néztünk vagy hallgattunk, a másik esetben pedig a készülék csak azt tudja, mi megy a tévében, de azt nem, hogy tényleg ül-e valaki a készülék előtt. A beszélgetésben elhangzott, hogy, sokkal pontosabb lenne, ha például a karóránk folyamatosan figyelné a zajokat, és ebből ki lehet deríteni, hogy éppen milyen tévéműsor vagy éppen rádióműsor megy a környezetünkben.

Ahogy az ötlet felmerült, persze le is zárták ezt a témát, mivel ez irreális, hiszen ilyen eszköz nincs, és amúgy is drága lenne. Pár éven belül milliók kezén lesznek ilyen eszközök. Okosóráknak hívjuk őket. Ezek pedig nem csak megtehetik, hogy folyamatosan figyeljenek a környezetük zajaira, hanem meg is teszik.

Az Android alapú okosóráknál ugyanis már lassan alapfunkció az érintés nélküli hangvezérlés, az Androidos telefonok rögtön így indulnak, és az Apple telefonjai is ebbe az irányba mennek.

Viszont ennek ára van.

Az, hogy bemondom: “Ok, Google!” vagy “Hey Siri”, és máris jönnek a válaszok egyben azt is feltételezi, hogy az eszköz folyamatosan figyel és vár. Folyamatosan dolgozza fel a környezet zajait.

Ami érdekes biztonsági kérdéseket is felvet persze, de most ne ezzel foglalkozzunk, hanem azzal, hogy mire lehet használni a környezeti hangokat, mint adatokat, és mit lehet kezdeni velük a többi adatforrással kiegészítve mondjuk marketing szempontból!

Képzeljük el, hogy az okosóránk azt hallja, hogy filmet nézünk, a GPS adatok alapján pedig tudja, hogy moziban vagyunk. Másnap már jöhetnek is a hirdetések, amik a film zenéjét, vagy a könyvet akarják eladni nekünk, esetleg arra kérnek, hogy értékeljük az élményt egy portálon!

Ha az okosóra megtudja, melyik a kedvenc rádió műsorunk, jöhetnek az ajánlatok, hogy iratkozzunk fel a podcastra, a YouTube csatornára, vagy kövessük Google pluszon esetleg Facebookon!

Ha pedig a beszélgetéseink tartalmát is feldolgozzák az okos eszközök - miért ne tennék, hiszen a levelezésünk is nyitott könyv a Google-nek - akkor tudni fogja, mikor gondolkodunk pizza rendelésen, melyik kiállítás megtekintésén töprengünk vagy azt, ha elromlott a mosogatógépünk, ezért ideje lenne feldobni egy szerelő hirdetését.

Ráadásul ehhez még hozzá lehet tenni a többi érzékelőt ami az eszközökben van vagy lesz (hőmérséklet, szívritmus, stb.), és egyszer csak azt fogjuk látni, hogy attól a bolttól jön egy ajánlat, amelyiknek a kirakata előtt tegnap megálltunk, és megemelkedett a pulzusunk, ahogy nézegettük a termékeket.

Az érzékelők garmadájával ellátott okostelefonok és okosórák, amik ráadásul folyamatosan figyelik a viselőik környezetét óriási lehetőséget nyújtanak a marketingeseknek.

Innentől akár pontosan lehet tudni azt is, hogy melyik tévé műsort nézzük otthon vacsora közben, melyik rádiót hallgatjuk miközben vezetünk.

Más kérdés, hogy ezeket az információkat valószínűleg sem a Google sem az Apple nem fogja megosztani a tévékkel közvetlenül. Viszont a hirdető cégeken keresztül jól fognak profitálni az összegyűjtött információkból.


Lévai Richárd

Lévai Richárd az üzleti eredményeket szállító közösségi marketing specialistája, több marketing könyv szerzője. Az idén 17 éves RG Stúdió marketing vezetője és egyik alapítója. 2015-ben a magyar kommunikációs szakma …