Mit vár egy kisvállalkozás a marketingtől?

Mit vár egy kisvállalkozás a marketingtől?
A kisvállalkozások marketinghez fűződő viszonya abban is eltér a nagyobb cégektől, hogy más elvárásokkal rendelkeznek. Korábbi cikkemben leírtam, milyen kategóriákra érdemes osztani a kis- és középvállalkozásokat. Most ezek közül azon cégek elvárásairól írok, akik a kicsik közé tartoznak: a cégvezető foglalkozik a marketinggel, esetleg van a cégnél marketing asszisztens, önálló döntés nélkül. Berényi Konrád cikke.

A marketing folyamatok összetettek. Ide tartozik a tervezés, az árképzés, a termékfejlesztés, a kommunikáció, az ellenőrzés is. Ehhez képest egy kisvállalkozásnak a marketing azt jelenti: hirdetés. Ha én marketingről beszélek, ő a hirdetésre gondol. A kisvállalkozások marketingje jellemzően valóban nem több ennél: hirdetések elhelyezése mindenféle felületeken (korábbi cikkem arról, hogy milyen kategóriákra érdemes osztani a kis- és középvállalkozásokat).

Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lenne szüksége a kisvállalkozásnak ennél többre a marketing eszköztárából, de kevés kivételtől eltekintve nincs meg a tudás, és ebből következően nincs meg az igény se ennél többre. A hirdetés látszik, azt csinálja a konkurencia is, a többi igazából láthatatlan.

Persze amikor felmerül a kérdés, hogy egy-egy kisvállalkozói márka hogyan lett sikeres, akkor kiderül, hogy a marketing több a hirdetésnél.

Másrészt ennek a helyzetnek az is az oka, hogy sok esetben tényleg nincs a hirdetésnél sokkal többre szükség. Éppen ezért nem is lép tovább a legtöbb cég, így marketingesként a profi hirdetéseket kell eladni. Illetve amióta a Facebook lett a marketing online svájci bicskája, a Facebook tartalomgyártásra is van igény.

Amije viszont nincs a kisvállalkozásoknak, az általában a tőke. A befektetés megtérülésének a gyorsasága kulcsfontosságú: ha egy hirdetésre elkölt egy cég százezer forintot, akkor annak belátható időn belül meg kell térülnie.

Sajnos ez nem valósítható meg minden esetben. Új termék, új szolgáltatás, új cég bevezetésekor a megtérülés nagyon lassú, sokszor hónapokban, nem ritkán éves távlatban mérhető. De az elvárás ilyen esetben is az, hogy marketingesként tegyünk csodát: jöjjön sok vevő, és ha lehet, azonnal.

A kisvállalkozások tehát a marketingtől a hatékony hirdetéseket várják el. Az olyan hirdetéseket, amik eredményt hoznak: megrendelést, lehetőleg azonnal.

Ebből következik, hogy sok hirdetési megoldás miért nem érdekes a kisvállalkozásoknak. A nehezen mérhető eredményességű megjelenések, a nagy befektetést igénylő megoldások, a lassú megtérülést ígérő kampányok nem kellenek.

A Google AdWords és a Facebook sikere is ebben keresendő: alacsony költséggel elindítható hirdetéseket kínálnak, kiemelten hatékony megjelenésekkel, lényegében azonnali eredményekkel, jól skálázható módon.

Ez tehát a kisvállalkozások álma: olcsó és hatékony hirdetések. Ha ezt tudjuk adni, szeretni fognak minket. Ha nem tudjuk adni, nem kötünk üzletet.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Berényi Konrád

1995. óta foglalkozik az internettel, 1996 óta az internet üzleti lehetőségeivel. Korábban dolgozott többek között az Index.hu Rt.-nél, az Eduport Felsőoktatási portálnál, a Gyalogló ...





Címkék: Marketing