Mit tanulhatunk a Google-től?

Mit tanulhatunk a Google-től?
Több mint 5 évig dolgoztam a Google-nél mint a magyar iroda egyik alapítója, ez idő alatt számtalan fórumon, konferencián és szakmai beszélgetés során képviseltem a köztudatba az internetes keresőjével bekerült céget, és rengetegszer kellett megvédenem a brand-et olyan vádakkal szemben, mint “megöli a hazai média vállalkozásokat”, “ellehetetleníti a tisztességes pénzkeresetet mindenki számára aki online hirdetésekből él”, stb.

A felvetéseknek és vádaknak természetesen kell, hogy legyen valami alapjuk, egyébként általam is messzemenően elismert szakemberek nem fogalmazták volna meg őket – DE! A Google üzleti sikerének a lényege, hogy folyamatosan a felhasználók igényeit tartva a szeme előtt nagy bátorsággal és előrelátással nyúl hozzá tabunak tekintett üzleti modellekhez: nem tesz hirdetést a web legértékesebb felületének tartott google.com nyitóoldalra, ingyen ad olyan szolgáltatásokat, amikre mások cégeket alapoztak (pl.: navigáció, videó hosting, email), vagy ügynökségi jutalékok nélkül épít ki hirdetési hálózatot. Ezek a modellek amilyen őrültnek és vakmerőnek tűnnek elsőre, annyire sikeressé és más cégek által követetté válnak a végén. A Google két dologban nagyon jó: észrevenni a lehetőségeket a világ változásai mögött és lehetetlent nem ismerve új dolgokat bevezetni a köztudatba.

 

Amit a Google-től mindenképpen érdemes eltanulni (népmesei hármasba foglalva):

 

1., A holnap csatáit ma kell megnyernünk! Ha egy lépéssel a piac előtt járunk és nem követjük, hanem alakítjuk a trendeket, mások lesznek kénytelenek követni minket, és mi ráérünk a következő lépésünkön gondolkodni.

 

2., A világ változik, és nem a legnagyobb vagy leggyorsabb fog életben maradni, hanem a legalkalmazkodóképesebb. Aki képes átalakulni, és a régi modellektől elszakadni, holnap is versenyképes maradhat – a többieket elmossa a változás hulláma.

 

3., Ha az emberek / ügyfelek / célcsoportunk szeret minket, az üzlet is menni fog. A Google mindig előtérbe helyezte a jó termékeket (amelyek közül sok ingyenes), és az ezekkel bevonzott tömegekből – sokszor indirekt módon, más termékeken át - generál óriási árbevételeket.

 

Ha a Google példáját követjük odafigyelünk a trendekre, és bármilyen kényelmetlen és bizonytalan legyen is eléjük megyünk – lehet, hogy lesznek kudarcaink, de megadhatjuk magunknak az esélyt, hogy piacvezetővé váljunk.


Arany János

Az SAP Hybris, illetve Customer Engagement & Commerce üzletágának a vezetője. Korábban a TEN Media regionális hirdetési hálózat country manager-e, illetve a magyar Google iroda alapítója és éveken át …