Mit tanulhatunk a Google-tól IV. A lehető legrelevánsabb terméket/szolgáltatást nyújtsuk

Mit tanulhatunk a Google-tól IV. A lehető legrelevánsabb terméket/szolgáltatást nyújtsuk
A legutóbbi írásaimban azokat a legfontosabb trükköket vettem végig, amelyet a Google is sikerrel alkalmaz, ezt mindegyik magyar e-kereskedő átvehet, hogy sikeresebb lehessen webáruháza. Az első trükk az volt, hogy tudjunk meg minél többet a látogatóink-vásárlóink szokásairól. A második pedig az, hogy ezen információk alapján a lehető legrelevánsabb ajánlatokkal ösztönözzük őket vásárlásra.

A Google a beírt kulcsszó alapján nyújt minél pontosabb találati listákat és jelenít meg hirdetéseket. Egy webáruház ezzel szemben vagy az adott látogató múltbeli viselkedése vagy hasonlóan viselkedő felhasználók által látott tartalmak vagy fix ajánlatokat jelenít meg a felhasználóknak.

1. A leggyakrabban alkalmazott, de még nem tekinthető releváns ajánlat megjelenítésnek, a főoldali banner ajánló. Ez 4-8 változó ajánlatot jelent, viszont nincsen benne semmilyen szofisztikált megjelenítés, hiszen minden látogató ugyanazt látja. Ezen banner ajánlatok ritkán jelennek meg a főoldalon kívül, hiszen méretük miatt nem elég hatékonyak termékkategória illetve termékoldalakon.

2. A következő fok az amikor az áruház fix helyein elhelyezünk ajánlat dobozokat, itt a készletről kifuttatni akart termékeket vagy amiken nagyobb az árrés, azokat szokták megjeleníteni. Megjelenhet valamilyen szegmentálás, pl. ha nyomtató kelléket forgalmazunk, akkor a Canon márka oldalain az ajánló dobozba canon kellékek jelennek meg.

Ennek speciális formája a termék oldalakon a kapcsolódó termék ajánlatok megjelenítése, ilyen esetben a kategóriában szereplő egyéb termékek közül ajánlunk a látogatóknak.

3. A már tényleg szofisztikált ajánlók valamilyen algoritmus alapján jelenítenek meg termékeket. Ezek a dobozok a főoldalon, a kategória- illetve termék oldalakon nyújtanak adott felhasználóknak releváns ajánlatokat.

Az up-sell vásárlások – adott terméket megvásárlóknak más terméket ajánlunk a vásárlási folyamatban – növelésének tipikus módja amikor a kosár oldalakon jelennek meg kapcsolódó termékek, amit egy gombnyomással a vásárlói kosárba lehet tenni.

4. A termékajánlások webáruházon kívüli is megoldhatóak. Ilyen például a személyre szabott hírlevél valamint az oldalon végzett oldalmegtekintések alapján készülő dinamikus „retargetált” hirdetések.

A Google sikerének titka a jól célzott és nagyon releváns találatok valamint hirdetések. A jó célzott ajánlatok a webáruházaknál is nagy segítséget nyújtanak a vásárlási konverziók javításában, jóval nagyobb számban tudjuk a látogatót vásárlóvá változtatni; növelni tudjuk az átlagos kosárértéket; növeljük a bevételt, így sokkal jobb megtérülést érhetünk el.


Hernádi Gábor

Marketing szakirányos közgazdász végzettségű, szakmai élete 2003-ban kezdődött az OTDK dobogóján e-commerce specifikus témában. A Star Network YouTube partnerhálózat és a HD marketing, online marketing ügynökség …