Mind marketingesek vagyunk: a dolgozók elérése köröket ver a márkák aktivitására

Mind marketingesek vagyunk: a dolgozók elérése köröket ver a márkák aktivitására
Maretingesként napi szinten találkozom azzal a problémával, hogy miképp legyek jelen a hét 7 napján, 0-24 órában a lehető legtöbb helyen? Hogyan érjem el a potenciális fogyasztóimat a keresési, döntési vagy megfontolási fázisukban a lehető leghatékonyabb módón? Miképp tudnám az egyéni multi-taskingomat mások egyéni taskjaivá formálni? Így jutottam el a közös(ségi) jelenlét erejéhez, vagyis az Employee Advocacy (Dolgozói Támogatás) különböző megoldásaihoz. Szabó Edit, a Bare International nemzetközi piackutató cég európai marketingvezetőjének cikke.

Kifejezetten szeretem a szakmám, és a munkám egyben a hobbim is,  így éppen emiatt hajlamos vagyok azt gondolni, hogy mindenki hasonlóan érez a marketing iránt. Hiszen mi sem nagyszerűbb, mint napi szinten friss információkat és új tudásanyagot nyerni a különböző online média felületek segítségével. Folyamatosan kapcsolatot ápolni távoli ismerősökkel, esetleg a közösség tudását és megosztását kérve támogatáshoz jutni a Facebookon. Vagy éppen új munkát és szakmai kapcsolatokat találni a LinkedIn-en. Sokan egyszerre nem is csak egy, hanem akár 3 közösségi platformon is aktívak, és napi több órákat töltünk ezeken a felületeken.

Természetesen tisztában vagyok azzal, hogy ez a legtöbbeknek nem a munkájuk része, mindenesetre azt gondolom, hogy ezzel együtt mégis mindannyian marketingeskedünk. Gondoljatok csak bele: sok esetben média portálok tartalmát osztjuk meg szándékosság nélkül, de népszerűsítve ezzel az oldalt magát is. Vagy cégek szakmai cikkeit kommentáljuk, áttételesen juttatva el ezzel az adott márka üzenetét ismerőseinknek. Illetve sokszor valóban az élmény és érték megosztás céljából promótálunk helyeket, termékeket és ezzel egyértelműen márkákat is. Márpedig, ha ez így van, akkor miért ne hajthatnának a marketingesek is hasznot ebből!?

Employee Advocacy: a márkák még nem igazán akitvizálták magukat

Az Employee Advocacy (Dolgozói Támogatás) növekvő népszerűsége ellenére a márkák többsége még nem igazán aktiválja az alkalmazottakat marketinges, értékesítési vagy toborzási céllal. Pedig a dolgozók közösségi jelenléte és elérése sokszor túlmutat egy-egy márka saját aktivitásain. Az elmúlt években a márkák organikus elérése a social media oldalakon jelentősen csökkent. Márpedig ezt ki lehetne küszöbölni a dolgozók elérésének felhasználásával. Hadd hozzak egy példát erre: tegyük fel, hogy egy 100 alkalmazottal rendelkező vállalatnak 2000 rajongója van a Facebookon. Tehát a potenciális elérésük 2000 fő is lehet, ami természetesen nincs így a Facebook algoritus változásai miatt, de fizetett hirdetéssel persze elérhető. Azonban ha a vállalat alkalmazottjai átlagosan 338 barátottal rendelkeznek, az az összes alkalmazottra vetítve 33 800 ember. Ez 1590 százalékkal magasabb elérés, mint önmagában az oldalé. Tehát pusztán csak a munkatársak közösségi média hálózatának felhasználásával képesek lehetünk arra, hogy sokkal nagyobb közönséget érjünk el, és üzeneteinket exponenciálisan több ember lássa.

Az elérésen túl persze egyéb előnyekkel is jár a dolgozók ilyetén aktivitása. Mind B2C (Business to Customers), B2B (Business to Business) és B2E (Business to Employees) területen hatékony lehet elérésben, meggyőzésben és bevonzásban ez a módszer. A Bambu rendszer ilyen eredményeket tulajdonít a hatékonyan használt Employee Advocacy aktivitásoknak:

Tehát a kollégák kommunikációs tevékenységbe történő bevonása nemcsak konkrét marketinges céloknál fejti ki jótékony hatását, de az értékesítésen, sőt a HR területen is új munkavállalók behozásánál. Nem hiába a fogyasztók között sikeresen működtetett ajánlási programok alkamlazása, mindez dolgozók bevonásával és elkötelezésével is működhet.

Néhány egyszerű módszerrel, könnyedén juthatunk el egyre több, és több emberhez:

1. Közösségi média megosztások - Tehát az alkalmazottak megosztják a márka cikkeit, képeit, videóit és posztjait a különböző social media felületeiken (Facebook, Instagram, LinkedIn, stb.).

2. Nyilvános elismerés és közösségi programok - Ha érdekes, egyedi díjakat és jutalmakat adunk kollégáinknak, illetve több közösségi programot szervezünk, akkor azokról szívesebben mesélnek, posztolnak maguk is.

3. Márkázott termékek - Az alkalmazottaknak adott márkázott tárgyak, mint pólók, táskák, kulcstartók vagy más termékek, nemcsak az elköteleződést erősítik, de indirekt módon erősítik is a márkáját anélkül, hogy túl sok marketing bevonódást igényelne.

Ezek után nyilván felmerül a kérdés, hogy miképp győzhetőek meg a kollégák, hogy maguk is „márka nagykövetekké” váljanak? Milyen érdekük fűződhet ehhez?

Íme néhány dolog, ami segíthet az elköteleződésben:

1. Karrier-növekedés: Az iparághoz kapcsolódó tartalom megosztása segíti a kollégát, hogy az adott terület „Thought Leader-évé”, szakértőjévé váljon és ezzel több kapcsolatra vagy akár hosszútávon konferencia fellépésre, előre lépésre tegyen szert.

2. Gamification - Játékosság: Rendszer szinten lehet bizonyos ösztönzőket (díjakat és jutalmakat) adni azon kollégáknak, aki részt vesznek egy Employee Advocacy Programban. A megosztást szórakoztatóbbá és közösségi élménnyé teszi.

> 3. Saját Profil frissítés – A résztvevő kollégák kaphatnak LinkedIn és Facebook profil kialakításhoz tanácsokat és gyakorlati javaslatokat is. Ez a személyes jelenlétük minőségére is hatással lehet.

Mindez persze cég és marketinges függő, de személyes tapasztalatból tudom, hogy egy jó LinkedIn profil kialakítása vagy a Facebook biztonsági beállításainak megismerése sokak számára tud motiváló tényező lenni. Olyan pedig természetesen sosincs, hogy valami 100 százalékban működik mindenkinél, tehát lesznek olyanok, akik szívesen részt vesznek, és lesz olyan is, aki pedig hallani sem akar majd az ötletről. De a sok kicsi ezesetben is sokra megy majd. Megismerve az eszközöket és a motivációkat, már csak az a kérdés, hogy milyen lépéseket érdemes megtenni egy ilyen program elindításához? A legfontosabb természetesen, mint minden esetben, a folyamatos kommunikáció lesz. Így mindenképpen kelleni fog egy projektfelelős, aki folyamatosan mondja, osztja és követi az információkat; ideálisan valaki marketing vagy kommunikációs területről.

Mindemellett pedig érdemes végig menni a következő 10 lépésen:

1. Határozd meg a célokat! Mint minden jó marketing aktivitásnál itt is az elején érdemes lefektetni a KPI-okat (Key Performance Indicator). Olyanokra érdemes gondolni, mint: Megosztások száma, Elérés vagy az így oldalra terelt Forgalom.

2. Válaszd ki a csatornákat! Itt elsősorban a közösségi média oldalak (Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, stb.), de mindemellett nyilván offline aktivitások is szóba jöhetnek (brandingelt termékek pl.).

3. Legyen Nagyköveted!
Érdemes, hogy legyen a programnak a cégen belül egy arca, aki role modelként követhető. Ideálisan egy menedzser vagy magasabb szinten lévő vezető, lehetőleg nem a marketingről. Így lesz valaki, akit „figyelhetnek” a lelkes kollégák.

4. Válassz platformot/ rendszert! Természetesen elvárhatod a kollégáktól, hogy maguk kövessék a cég oldalait és proaktívan likeolják, osszák meg vagy kommenteljék a tartalmakat. De elébe mehetsz a dolognak és heti hírlevélben elküldheted nekik, hogy mit osszanak meg. Ha pedig ennél is kényelmesebb és persze a gamifikációt is támogató platformra vágysz, akkor javaslom a következő rendszerek egyikének a használatát: Sociabble, Smarp, Oktopost vagy LinkedIn Elevate.

5. Készíts tartalmakat! Döntsd el, hogy milyen tartalmakkal indulsz (cikk, kép, video, stb.) és kezd el a gyártást. Esetleg a gyártásba is bevonhatsz lelkesebb kollégákat!

6. Hirdesd meg a programot!
Küldj hírlevelet, posztolj intranet üzenetet vagy csak tarts stand up meetinget, ahol elmeséled, hogy mit terveztek és felvázolod a programot.

7. Tarts tréninget! A programba jelentkezőknek tarts LinkedIn és Facebook profil kialakítási/ módosítási csoportos, vagy egyéni foglalkozásokat. Illetve, ha támogató rendszerrel indultok neki, akkor a rendszer használatot is érdemes megtanítani.

8. Indítsd el a programot! Hivatalos megnyitóval, emaillel, de mindenképp valamilyen kommunikációval tudasd, hogy éles a program.

9. Folyamatosan kövesd! Mérd, elemezd és díjazd a résztvevőket folyamatosan. Beszélj a programról minden belső platformon és tarts további tréningeket ha kell.

10. Élvezd az eredményeket! Pozitív csapat hangulatot és a KPI-ok teljesülését hozhatja a program, értékeld!

Marketingesként természetes számomra a digitalizáció és a folyamatos technológiai transzformáció. Azonban tisztában vagyok azzal, hogy az emberek bevonása és támogatása nélkül ez nem történhet meg. Fontos, hogy minél többen megértsék és magukévá tegyék az egyes online rendszerek jelentősségét és hasznosságát. Ebben pedig a marketingeseknek kulcs szerepe lehet, hogy nemcsak a fogyasztókat, de a dolgozókat is célozzák és bevonják. Talán az egyik legtalálóbb idézet ide, ami Stephen R. Covey-tól származik: „Mindig úgy kezeld a dolgozóidat, ahogy azt szeretnéd, hogy ők kezeljék a legjobb fogyasztóidat.” Ennél jobban nem tudnám megfogalmazni, hogy miképp lehet a nap végén mindenkiből marketinges!

Források:

Bambu rendszer

LinkedIn solutions

Média Hungary Konferencián elhangzott előadásom.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Szabó Edit

Pályáját a MediaSales online- és médiaügynökségnél kezdte, a Citibanknál az online marketing területért felelt, majd az OTP Bank Digitális Értékesítési igazgatójaként a cég online ...