Miért a social media lenne a megoldás? Csak mert azt mindenki érti és ismeri?

Miért a social media lenne a megoldás? Csak mert azt mindenki érti és ismeri?
Miért gondolod azt, hogy jelen kellene lenned a közösségi oldalakon? Ha erre pontosan tudsz válaszolni, és a válaszod nem az, hogy azért mert minden versenytárs jelen van, vagy mert divat, akkor talán érteni fogod, hogy miért érzem szükségét erről írni. Igen, mert a legtöbben azt válaszolják, hogy ott kell lenni és pont. Sőt, tovább megyek, sokan a közösségi média marketinggel azonosítják az online marketinget, és azt gondolják, hogy azzal, hogy jelen vannak ezen oldalakon már meg is cselekedték, amit megkövetelt a haza.

Valóban egyszerűbb a social mediára hivatkozni és azzal példálózni, mint marketing eszköz, mivel valamilyen platformon mindenki fent van. Míg mondjuk Google hirdetést csak elvetve azonosítunk be (pláne a display-es banner hirdetéseket kötjük ritkábban a platformhoz), vagy kevesen tudják, hogy az emailt, amit kapnak milyen rendszer küldte például. Így könnyen érthető, hogyha szóba jön a digitális világ, akkor az első asszociáció valamilyen közösségi oldal lesz.

Ugyanis a fő üzenet az, hogy a Social Media része a digitális marketingnek. Sokan úgy vélik, hogy a közösségi médiában való részvételükkel már most is digitális marketinget végeznek, de ez nem teljesen igaz, mivel számos más csatorna és taktika is rendelkezésre áll az online marketingben.

A teljesség igénye nélkül:

● SEM (Search Engine Marketing – Kereső Marketing),

● SEO (Search Engine Optimization – Kereső optimalizálás)

● PPC (Pay per Click – Kattintás alapú fizetett hirdetés)

● Okostelefon marketing

● Mobile markets (Google Play, Apple Store, etc.)

● Content Marketing

● Email Marketing

● Social Media Marketing


Szakmailag nagyon fontosnak tartom, hogy lássuk a teljes képet. Hogy amikor az online marketingről evangelizálunk, akkor ne csak a könnyebb végét fogjuk meg a történetnek, és ne csak a Facebook kampányokat és az Instagram profil létrehozást ajánljuk. Pláne akkor ne, ha a célcsoportjuk nem is található meg olyan mértékben, vagy aktivitással. Több tréningen és tanácsadáskor találkoztam a kérdéssel, hogy akkor érdemes-e X-Y cégnek Instagram profilt készíteni, vagy mondjuk aktívkodni Twitteren. Mindig az volt a kérdésem, hogy a) ki a pontos célcsoportja, b) mit vár ezen platformok használatától, mi a célja velük, és c) hogyan illeszkedne ez a teljes digitális stratégiájába?

Nyilván érthető, hogy azért kapott ekkora figyelmet, mert a közösségi oldalak az egyik leggyorsabban növekvő iparágat is jelentik, így üzletileg is nagy figyelem irányul feléjük. Sokszor hangoztatott érv, hogy szinte igyen mekkora elérést lehet generálni ezen platformokon.

Ráadásul a tervezés és kivitelezés is egyszerűbb a social media megjelenés esetén, mivel Facebookon gyakorlatilag majdnem mindenkit el lehet érni (vagyis keltheti azt a képzetet) és posztokat, képeket mindenki ki tud raki, hiszen saját profilján is ezt teszi. Az már egy másik kérdés, hogy ezzel organikusan már alig ha ér el 2%-nyi embert a követői közül és Instagramon is 10% alá esett ez az elérés. Tehát költés nélkül itt sem sokáig jutunk, nem is említve az erre dedikált vagy megkért munkatárs erőforrás költségeit. Ha pedig hirdetésre kerül sor, ott már jóval összetettebb ismeret és stratégia kell, egyértelműen integráltan a többi online megjelenésünkkel is.

Jól érthető tehát, hogy a marketing nem egyedül a kreatív szempontból és a megjelenésről szól. A marketingtechnikai infrastruktúrát megfelelően kell megtervezni és integrálni. Egy social media csatorna önmagában nem fogja elvinni a hátán a marketing célokat, és persze önmagában az egyik online eszköz sem lesz a megoldás a kihívásra.

Persze, hogy ne csak destruktív legyek a social media használat kapcsán, szeretném kiemelni, hogy egyes kutatások szerint a vásárlók 33 százakéka említette a közösségi médiát a márka ismertség és termék információ szerzés alap platformjának. Ezen felületek nyilvánvalóan segítenek a márkaüzenet terjesztésében és ismertség növelésében. Ráadásul egy cég közösségi média jelenléte és aktivitása növeli az ügyfélhűséget. A közösségi oldalakon gyors választ kapó fogyasztók 71 százaléka ajánlotta a márkát másoknak.

Tehát mindenképpen javasolom bizonyos közösségi platformok használatát. Nyilván nem szükségszerűen és mindet, hanem megfontoltan és inkább a kevesebb több alapon. Bár a megjelenés egyszerűnek és kézenfekvőnek tűnhet, ezen rendszerek is időt igényelnek ahhoz, hogy naprakészek legyenek, reagáljanak az ügyfelek igényeire és kérdéseire és láthatóvá váljanak a célcsoportjuk számára. Akkor érdemes integrálni marketing tevékenységünkbe egy- egy közösségi média platformot, ha ügyfeleink valóban aktívak ott és céljaink eléréséhez megfelelő humán és anyagi erőforrás is jár.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Szabó Edit

Pályáját a MediaSales online- és médiaügynökségnél kezdte, a Citibanknál az online marketing területért felelt, majd az OTP Bank Digitális Értékesítési igazgatójaként a cég online ...