Linképítés 2019-ben: miért és hogyan csináld? Első rész

Linképítés 2019-ben: miért és hogyan csináld? Első rész
Sokan azért gondolják azt, hogy felesleges a linkekkel foglalkozni, mert valamit rosszul csinálnak és nem jönnek az eredmények, miközben a tapasztalat azt mutatja, hogy tudatos és minőségi linképítés nélkül a sikerek is elmaradnak. Szesztay Péter, a BP Digital SEO ügynökség ügyvezetője cikkének első része.

"A linképítés halott." Ha annyi forintot kapnék, ahányszor eddig ezt a mondatot hallottam, komoly passzív bevételem lenne. Hogy miért gondolják azt sokan, hogy felesleges a linkekkel foglalkozni? Azért, mert valamit rosszul csinálnak és nem jönnek az eredmények. A tapasztalat ugyanis azt mutatja, hogy tudatos (és minőségi) linképítés nélkül nem lehet hosszú távon jó eredményt elérni. Ebben a posztban megmutatom neked a főbb eszközöket, amik segítségével már akár néhány hónap leforgása alatt jelentős helyezés javulást érhetsz el.

Képzeld el, hogy elmész egy konferenciára és találkozol valakivel, aki perceken át arról beszél, hogy ő mennyire megbízható, jó szakember. Majd az előadás után odalép hozzád valaki, aki az adott szakma top képviselője és bemutatja neked az egyik ismerősét azzal a szöveggel, hogy “ő az egyik legjobb szakember a piacon, bátran ajánlom neked, szerintem érdemes megismerkednetek”. Kit tartasz hitelesebbnek? Azt, aki saját magáról állítja, hogy jó, vagy azt, akiről egy elismert szakmabeli állítja ugyanezt?

Nincs ez másként linkek terén sem. Sokkal előrébb szerepel a Google szemében az az oldal, akire sok, hiteles domainről származó releváns és természetes link mutat. Linkek nélkül nagyon nehéz jól szerepelni egy-egy kulcsszóra, hiába van jól felépítve az oldalad és írsz kitűnő tartalmakat.

A SEO 3 fő területe

Egy oldal akkor fog előkelő helyen szerepelni a Google találati listáján, ha a SEO mindhárom területén helytáll. Nézzük, hogy melyek ezek a területek és mit kell tudni róluk.

Technikai SEO

Minden, ami a honlappal és annak felépítésével kapcsolatos, az ehhez a területhez tartozik. A cél az, hogy a Google minden tartalmat megfelelően tudjon indexálni, illetve elengedhetetlen a gyorsan betöltődő, mobilbarát, jó felhasználói élménnyel rendelkező, jól strukturált honlap. Gondoljunk csak bele, mennyire fognánk a fejünket, ha se a keresőóriás, se a felhasználó nem találná meg a kitűnően megírt cikkünket a találati listában egy technikai hiba miatt. Fontos azonban tudni, hogy a tech SEO ugyan elengedhetetlen a jó eredmények eléréséhez, de önmagában nem elég.


On-page SEO

A weboldal tartalmát - kategória oldal, termék oldal, blog - szükségszerű optimalizálni annak érdekében, hogy mind a felhasználók, mind a keresőrobotok relevánsnak és értékesnek tartsák. Ide tartozik az elsődleges kulcsszó kiválasztása, a megfelelő oldalcím, URL, címsorok, meta leírás, kép címek, és természetesen maga a tartalom és annak tördelése is. Tapasztalat mutatja, hogy egy jól megírt és felépített tartalom idővel szépen felkúszhat a találati listán, de általában még ez is kevés a top pozícióhoz.

Off-page SEO

A linképítés (link building) nem más, mint a honlapunkra mutató külső hivatkozások tudatos menedzselése. Ennek segítségével elérheted, hogy forgalmat terelj az oldaladra, valamint hogy erősítsd a domained hitelességét. A korábbi példánál maradva: ha az adott iparágban kiemelkedőnek számító szakember ajánl téged (elhelyez egy rád mutató linket az oldalán), az sokkal hitelesebbnek fog hatni, mintha senki sem ajánl, azaz csak te állítod magadról, hogy profi vagy (senki sem linkel rád), egy mindenki által megbízhatatlan ember mondja azt, hogy kitűnő vagy (linkfarmokról, spam oldalakról származó linkek).

Minél több, különböző domainről származó értékes linkre van szükség a top helyezés eléréséhez. Ezzel, azaz a tudatos linképítéssel lehet berúgni a gólt.

Ezért probléma a rossz minőségű link

A linkfarmokról talán már mindenki hallott: több ezer, vagy akár millió kifelé mutató linkkel rendelkező gyűjtemények, amik semmilyen értéket sem közvetítenek az olvasó felé. Egy gyors ránézéssel meg lehet állapítani egy adott oldalról, hogy linkfarm-e vagy sem. Ha tömkeleg link szerepel az oldalon mindenféle minőségi tartalom nélkül, akkor minden bizonnyal spam oldalról van szó. A - linkfarmok üzemeltetői számára - rossz hír az, hogy a Google is jól detektálja már ezeket a domaineket, tehát semmiképpen se szerezzünk innen linket.

Biztosan találkoztál már olyan oldallal is, ahol linkelhelyezési szolgáltatást árultak fix összegért. Csábítóan hangozhat élni a lehetőséggel, hiszen néha kifejezetten olcsón árulnak egy “releváns” linket, ráadásul a Domain Authority (DA, domain hitelesség) is sokszor magas. Érdemes azonban a dolgok mélyére nézni, mert az esetek jelentős részében kiderül, hogy amilyen jól hangzik az ajánlat, annyira kártékony is az oldaladra nézve: mesterséges módon, nem releváns szövegkörnyezetbe helyezik el a linked.

Léteznek más technikák is, amiket ugyanúgy nem honorál sem az olvasóközönség, sem a Google: fehér háttéren fehér színnel írt linkek a honlap láblécében, szoftver által mesterségesen generált linkek, esetleg fórumhozzászólásokban elhelyezett link-cunami.

Az alapvető probléma ezekkel a linkekkel az, hogy se nem relevánsak, se nem hasznosak, se nem természetesek, ráadásul a Google még meg is büntet érte, hála a Pingvin néven ismertté vált algoritmusnak.

 

Google Penguin büntetés. Forrás: https://www.linkresearchtools.com/case-studies/google-penguin-recovery-redirect-method/

 

Legjobb eszközök linképítéshez

A legmegbízhatóbb megoldás linképítés során az, ha mi magunk végezzük el a munkát. Időigényes és sok esetben fáradtságos munkafolyamat, viszont a végeredmény miatt mindenképpen megéri energiát fektetni bele.

A főbb indokok, hogy miért éri meg tudatosan menedzselni a ránk mutató linkeket:

 

  1. Elérhetjük, hogy minőségi, releváns, az iparágunk számára meghatározó oldalaktól érkezzen forgalom oldalunkra és hivatkozzanak ránk,
  2. Ez a link dofollow lesz (azaz átadja a linkerőt a domainünknek, szemben a nofollow-típusú linkkel),
  3. Mi határozhatjuk meg a horgonyszöveget (anchor text),
  4. Sok esetben ráadásul mi adhatjuk meg a szövegkörnyezetet is, amibe a link elhelyezésre kerül (tehát az anchor textet körülvevő szövegrészt).


Számtalan szó esett már arról, hogy fontos a minőségi link, de mit is jelent mindez a gyakorlatban? Nem mást, minthogy releváns, hasznos és természetes a backlink. Releváns, mert olyan oldalon található, ami témájában kapcsolódik a linkelt tartalomhoz. Hasznos, mert értékes információval szolgál az olvasó számára. És természetes, mert a link helye a tartalomban természetes, nem utal semmi sem tiltott (black-hat SEO) technikára.

Íme néhány gyakorlati tanács, hogy profin építsd a linkeket:

  1. Ökölszabály, hogy ha több és minőségibb link mutat rád, mint a versenytársaidra, akkor adott kulcsszóra nagyobb eséllyel tudod megelőzni a találati listán,
  2. Érdemes a tartalomban minél előrébb elhelyezni a linket, tipikusan az első három bekezdés valamelyikében,
  3. A horgonyszövegek tartalmazzák a fő kulcsszót, illetve az is hasznos, ha a márkánk, cégünk neve is szerepel benne. Fontos azonban, hogy arányaiban nézve ne legyen mindig ugyanaz az anchor text, mert az gyanús lehet a Google számára. Nyugodtan használjuk őket változatosan és esetenként akár 3-4 szó hosszúnak is meghagyhatjuk,
  4. Ne akarjunk egyszerre 50 oldaltól linket kérni. Az agresszív linképítés gyanús lehet a Google szemében, ami veszélyezteti a kemény munkával megszerzett organikus forgalmunkat. Törekedjünk a minél több minőségi és releváns link szerzésére hosszú távon, de időben egyenletesen eloszlatva.


Most nézzük meg a legjobb linképítési eszközöket!

Vendégblogolás

A vendégblogolás (guest posting) az egyik legnagyobb szabadsággal bíró linképítési mód, hiszen szinte teljes kontrollunk van a tartalom felett. Mi szabhatjuk meg, hogy mi legyen a content, ebből következően mi adhatjuk meg azt is, hogy milyen szövegkörnyezetbe kerüljön maga a link, illetve mi legyen az anchor text.

Mint minden linképítési folyamathoz, ehhez is elengedhetetlen a stratégiaalkotás, azaz előre határozzuk meg, hogy milyen tematikus, szakmai oldalaktól szeretnénk hivatkozást szerezni. Fontos, hogy minden esetben minőségi, azaz értéket közvetítő domainre essen a választásunk, illetve a saját oldalunk profiljához kapcsolódó legyen a kiszemelt domainen publikált tartalom-portfólió. Triviálisnak tűnik, de nem lehet elégszer hangsúlyozni: egy kertészeti eszközökkel foglalkozó oldalon elhelyezett cikk a ruhavásárlásról nem fog akkora hitelességgel bírni, mint egy nagy divatoldalon megjelentetett content, ebből következően a link SEO ereje sem kerül kihasználásra.

A vendégblogolás folyamata egyszerű:

 

  1. Kiszemeljük a megfelelő hitelességgel és relevanciával rendelkező domaint (Domain Authority érték legyen minél magasabb),
  2. Kitaláljuk azt a témát, ami az oldal célközönsége számára érdekes lehet, és a mi profilunkhoz is illeszkedik,
  3. Felvesszük az oldallal a kapcsolatot és elpitcheljük a szövegírási ötletünket, Megírjuk a tartalmat, beletesszük a kiválasztott linkünket a megfelelő horgonyszöveggel (fontos, hogy kapcsolódjon a cikk a linkünkhöz!),
  4. A cikk publikálását követően megoszthatjuk a közösségi médiában, hírlevélben, esetleg Google Ads hirdetést is futtathatunk rá, hogy minél több emberhez jusson el a tartalom, ezáltal minél nagyobb forgalom terelődjön az oldalunkra.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Szesztay Péter

A BP Digital SEO ügynökség ügyvezetőjeként közepes- és nagyvállalatoknak segít növekedni keresőoptimalizálás és tartalommarketing eszközökkel. Emellett a BP Legal csapatával ingatlan jogi kérdésekben …


Címkék: SEO