Korunk fiataljai Katniss Everdeen köpönyegéből bújtak elő

Korunk fiataljai Katniss Everdeen köpönyegéből bújtak elő
A korszak fiataljait nem a tárgyak iránti vonzalom, hanem az érzelmei vezérlik, ez pedig új kihívást jelent a marketing szakemberek számára is. Aczél Petra kommunikációkutató az Internet Hungary konferencián beszélt erről.

Nincs mese, nagyon úgy tűnik, hogy a marketing szakembereknek újra kell gondolniuk célcsoportjaikhoz való viszonyukat. Új - de talán mégsem egészen új - embertípus jelent meg a huszonegyedik század elejére, akinek már nem lehet csak úgy eladni a mosóport vagy a cipőpasztát, nem feltétlenül a tárgyi javak és a pénzen elérhető dolgok érdeklik.

De ha nem ezek érdeklik az úgynevezett fogyasztói társadalomban emberét, akkor vajon milyen is ez az új embertípus? Mire van szüksége s mik a félelmei? E kérdésre Aczél Petra kommunikációkutató rendkívül érdekes és az embert - a fogyasztót - új irányból megközelítő gondolataival adott választ az idei Internet Hungary konferencián “A digitális kor reneszánsz embere” című előadásában. Mint fogalmazott: nem késésben vagyunk, hanem nem vagyunk eléggé lassúak, s nem vagyunk képesek arra, hogy eléggé visszanézzünk. Mert szerinte ha meg akarjuk érteni a ma emberét, akkor érdemes visszatekinteni a történelemre azért, hogy megismerjük jelen korunk emberét.

A közvélekedés szerint a középkor maga volt a sötétség, ám Aczél Petra szerint ez nem igaz. Mint ahogyan a reneszánsz is a művészetekre dedikált korszak, miközben megfeledkezünk arról, hogy az egyik leginnovatívabb történelmi periódusról van szó. Ha figyelmen kívül hagyjuk az építészeti újításokat és mondjuk az iránytű megjelenését, akkor viszont érdemes arra gondolni, hogy a világ legnagyobb médiaforradalmát a reneszánsz hozta el a nyomdagép feltalálásával. Innovációs hatása - fogalmazott a szakember - az internethez hasonlítható. Vagyis ha pontosan meg akarjuk mondani, hogy hogyan gondolkodik a huszonegyedik századi ember magáról, akkor vigyázó szemeit érdemes e korszakra irányítania, “mert bizony keveset tudunk azokról, akiknek szolgáltatunk”. Tehát a múltba nézve pontosíthatjuk tudásunkat a jelenkor emberével kapcsolatban.

És persze nem nehéz kitalálni, hogy vajon kiket, melyik generációt kellene minél jobban megismerni. Aczél Petra arra hívta fel a figyelmet, hogy a világon soha élt még ennyi fiatal és “Y-onos”, a “populáció fele harminc év alatti”. Ez pedig mindenképpen figyelmet és a korábbiaktól eltérő gondolkodást igényel.

Katniss Everdeen és a fiatalok

A szakember két nagy, nemzetközi kutatást idézett meg annak érdekében, hogy a teremben ülők képet kapjanak a posztmodern korszak fiataljaitól. S így érdekes összefüggés mutatkozott meg a fiatalok és Katniss Everdeen (Az éhezők viadala főszereplője Jennifer Lawrence alakításában) között, ennek fényében pedig nem is Z, hanem sokkal inkább K-generációról kellene beszélni.

E generáció úgy gondolja és úgy érzi hogy mindent magának kell elérnie, nincsenek nagy tekintélyek a világban és olyan felnőttek, akikhez fordulni lehetne. De hánycikknek minősülnak az “előttünk járó bölcsességpontok, amiből tudást lehetne meríteni”. Everdeen pedig - folytatta a szakember - mindent tud és mindenre ráérez és mindemellett nő is. “Ez a generáció a maga félelmeivel nagyon tart a jövőtől” és leginkább a bizalomra törekszenek és alkotni akarnak. Túl sok a változás a világban és e folyamatokban magukra hagyták őket - summázta Aczél Petra. A szakember egy másik mérést is idézett a világ huszonéveseivel kapcsolatban, eszerint nagyon kevesen érzik úgy, hogy igazán jól élnének, tárgyak és pénzen megvehető javak helyett sokkal inkább az emberi kapcsolatok, a morális tartás és környezet áll a vágyaik középpontjában. S bármennyire is haladó volt a marketing, e kérdésekre nem biztos, hogy választ adott - tette hozzá Aczél Petra. Új viszonyulási pontokra van szükség.

Értéktermető és problémamegoldó marketing

Vannak olyan vélemények, amelyek szerint a jelenlegi, technológiailag leírható korszaknak (a szakember vitatja ezt az állítást) az egyik eredménye az lesz, hogy a reklámozás és az ahhoz kapcsolható marketingmunka hagyományos módja, úgy ahogy mostanság ismerjük, véget ér, átadva a helyét az infuancer és az agile marketingnek, ami adatokkal jül alátámasztott és az állandó változáshoz igazodó irányzat. Nagyon úgy tűnik, hogy eljön az értékteremtő és a problémamegoldó marketing kora. S mivel az új generációnak a tárgyaknál sokkal nagyobb igénye mutatkozik az értelmekre, a folyamatok a marketingvezetőket sem hagyják érintetlenül, akinek immár egy teljesen reneszánsz, kiváncsi, felfedezésre kész embert kell kiszolgálniuk.