Kinek a dolga a lead generálás?

Kinek a dolga a lead generálás?
Ha termékkel és szolgáltatással rendelkezünk a legfontosabb feladatok egyike, hogy miként teszünk szert az újabb ügyfelekre, vásárlókra.

Az ügyfelek megszólítása első körben mindenképpen a marketer feladata, legalábbis azokban a vállalkozásokban, ahol különválasztották már a sales és marketing feladatokat. Ezt azért is érdemes mielőbb tisztázni, hiszen a korai fázisú vállalkozások esetében még leginkább a marketing feladatok a jellemzőbbek, s akkor szoktak a problémák beütni, amikor a marketingesről kiderül, hogy már több a direkt sales feladata, mint a saját munkája. 

Az biztos, hogy valakinek el kell adni a terméket, vagy szolgáltatást. Erre pedig egy dedikált sales szükséges. Ebben a pillanatban viszont ketté válik a munka is. Az eddig egységesen kezelt feladatok együttműködést igényelnek a sales és a marketing között. Ez jobb esetben egy -egy ember, akik könnyedén átbeszélhetik a feladatokat. Rosszabb esetben azonban egész divíziókká növekedhet mindkét csapat, ahol nehezebb az egyeztetés.

A feladatok tehát a figyelem felkeltéssel kezdődnek, ahol a PR és a kommunikáció számos formája is bejön a képbe, a brandépítéstől a sajtózásig mindenféle munka ide tartozik. A leadek megszerzése jórészt online történik manapság, így a leendő felhasználói, vásárlói réteget pontosan meg kell határozni, s az ő igényeiknek megfelelő startégiával kell megtalálni őket.

A munkát persze segítik az online marketinges és a kontent marketinges eszközök, amelyek többsége természetesen még mindig a marketer kezében vannak. Itt jön képbe a céges weboldal, a blog és minden olyan, amely a felhasználókat hozzánk irányítja.

A sales feladata ekkor jön, el kell adni a terméket, szolgáltatást. Ez azonban koránt sem egyszerű feladat, a leadekből megfelelő számú konverziót elérni nem kis dolog. Az eladást persze itt erősen támogathatja a megfelelő eladási csatornák használata, a megfelelően tervezett sales funnel, és a különböző online eszközök is.

Ez itt a legkevébé sem a marketinges dolga, magam részéről ezért azt tanácsolom, hogy minél előbb érdemes ezt a feladatot leválasztani a marketerről, mivel ez egy külön szakma, nagyon komoly képesség elvárással. Noha a folyamat elején nélkülözhetetlen a marketinges, a végén legtöbbször nem hatékony a konverzió, ha egy személy kezében hagyjuk ezt a két különálló feladatrendszert.