Ki veszi meg a terméked?

Ki veszi meg a terméked?
A legjobb, ha már akkor sorban állnak a vevőid, amikor még éppen csak elkezdted a fejlesztést - mondják a tapasztalt Startup vállalkozók.

Egyáltalán mellékes kérdés egy projektben, hogy miként kerül majd a termék, vagy szolgáltatás a fejlesztés végen a piacra. A csapatnak pontosan kell megtervezni azokat a szempontokat, amelyek megalapozzák a piacra lépést, értékesítést.

Nagyon rossz logikával építkezik, az aki arra számít, hogy elég jó ötlettel bármilyen piac beveheteő. Az értékesítési stratégia általában a gyenge pontja a korai fázisban még igen törékeny vállalkozásoknak. Ez pedig sokszor megteremti a bukás lehetőségét.

Több kérdésre is pontos választ kell találni ahhoz, hogy a termék vagy szolgáltatás végül eljusson a vevőhöz. A kérdések ugyan banálisan hangzanak, de ha nem találunk időben válaszokat a ki, miért és hogyan problémára, akkor a projekt halálra van ítélve.

A pontos célközönség kiválasztási szempontjainak alapja, hogy kinek a problémáját oldja meg a termékünk, a megcélzott réteg elég nagy vásárló erővel és számossággal rendelkezik az adott piacon. Miként viszonyul a versenytársainkhoz és milyen előnyöket kínálatunk nekik, ha minket választanak.

Nem kétséges, hogy a hogyan kérdésre is a legjobb választ kell megtalálnunk. Itt a nemzetkközi értékesítés megszervezése,  a megcélzott célpiac vásárlási szokásainak megismerése a legfontosabb kihívás.

Ekkor még nem beszéltünk arról, hogy mikor dobjuk piacra a termékünket, hiszen ez sokszor a siker kulcsa. Egy karácsonyi vásárlási láz, vagy egy szezonális termék esetében az adott időszak meghatározhatja a piaci megjelenést is. Annak elmúltával pedig a kudarc esélye növekszik inkább.

Egy utolsó tanács, ha termékünk nemzetközi bevezetését fontolgatjuk, számoljunk a kultúrális különbségekkel, piac ismeret nélkül ne reméljünk sikert. A piaci bevezetés a kultúránktól távoli helyeken különösen nagy rizikót rejt. Érdemes előbb elvégezni a piac alapos elemzését, felmérését, hiába is vonzó egy amerikai piac reménye, ha termékünk európai logikával működik a tengerentúlon nem fogják érteni. Lehet, hogy a működésükhöz elég először egy kisebb piacot megszerezni és onnan belevágni a világ meghódításába. Budapestről mindez még akkor sem lesz egyszerű, ha minden kérdésre van jó válaszunk.