Internet of Things: a következő nagy dobás a marketingben

Internet of Things: a következő nagy dobás a marketingben
Az okostelefonok elterjedése drasztikusan formálta át nagyjából mindenkinek az életét. De volt egy olyan hatása, amivel sokan talán még a mai napig sincsenek 100%-ig tisztában. Ez pedig a marketing átalakulása az új megoldásoknak köszönhetően.

Korábban nem volt elképzelhető olyan megoldás, amelyik a nap minden percében az online tevékenységeinknek a jelentős részét követi, és ami a valódi (offline) életünkbe is komoly bepillantást enged. A helymeghatározás, a közösségi hálózatokkal eltöltött idő, a mobilon végzett - néha nagyon speciális - keresések mind követhetők, és mind komoly alapot adnak a perszonalizált marketingnek. Az, hogy ezt ki milyen mélységben tudja kihasználni, sok mindentől függ.

Néhány nagy márka megteheti azt, hogy a vásárlói tevékenységét mobil megoldásokon keresztül kövesse.

Gondoljuk csak például a Nike-ra, amely az elsők között kínált olyan alkalmazást, amivel a futások ideje, hossza, helye egy nagy közös adatbázis része lett. Ezek az adatok elsődleges, vagy legalábbis mindenki számára jól látható célja a motiválás volt. A sport tevékenység online naplózása és a köré épített kihívások rá tudták venni az embereket arra, hogy többet sportoljanak, ennek köszönhetően pedig több (Nike) terméket vásároljanak.

Ugyanakkor a háttérben egy olyan óriási adatbázis is kialakult, aminek a segítségével személyre szabottan és aggregáltan is optimalizálhatta a Nike a marketingjét.

A nagyok tehát megtehetik, hogy készítenek saját appokat, vagy akár saját eszközöket amit a célcsoportjuk szívesen használ, és amivel saját maga adja át önként és dalolva az adatait marketing célra.

De mit tehetnek a kicsik? Vagy mit tehetnek azok, akik nem képesek arra, hogy valami speciális alkalmazás rendszeres használatára vegyék rá az embereket? Szerencsére nekik sem kell kétségbe esni, hiszen számos olyan marketing adatbázishoz férnek hozzá nagyon alacsony költségen, amivel hasonló hatékonyságot érhetnek el, mint a saját adatbázissal rendelkezők. Ezek az adatbázisok pedig a közösségi oldalak és a keresők.

A Facebook, a Twitter, a LinkedIn, a Pinterest, a YouTube, az Instagram, a Google, a Shazam, a Snapchat és sok másik szolgáltatás képes rávenni az emberek különböző csoportjait arra, hogy napi rendszerességgel, akár naponta több órán keresztül használják őket. Ezekben a szolgáltatásokban eltöltött idő, a rendszerekben végzett tevékenységek, és azok a webes, mobilos offline tevékenységek, amiket ezek a rendszerek követnek, mind részei lesznek egy olyan adatbázisnak, amit aztán marketing célra gyakorlatilag minden márka felhasználhat.

Néhány éve még sokaknak nem volt világos, hogy miből fog például a Facebook megélni. Ma már minden marketinges látja, hogy egy naponta gyarapodó aranybányát termel ki az a másfél milliárd felhasználó, aki nem tud meglenni lájkolás és megosztás nélkül. Közben azonban a háttérben már régóta zajlik egy csendes forradalom, ami még több marketinges aranybányát képes termelni, és új játékosokat hozhat be a képbe. Ez pedig az Internet of Things (IoT) a dolgok internete (vagy a Machine 2 Machine - M2M, kinek hogy tetszik). A dolgok internete ugyanis évek óta velünk van, évek óta egyre több adatot termel. Ezek az adatok jelenleg egy-egy eszköz, vagy szolgáltató zárt rendszerében vannak, és nehéz hozzájuk férni külsős marketingesként. Azonban ez meg fog változni.

Hamarosan nem csak azoknak tudunk majd hirdetést futtatni, akiket érdekel a lovaglás a böngészési szokása alapján. Nem csak azoknak tudunk célzottan videókat megjelentetni, akik korábban sokszor kerestek könyveléssel kapcsolatos tudnivalókra. Megszólíthatjuk majd azokat, akik mindig betartják a sebességkorlátozásokat, ezt pedig tudni fogjuk az autójuktól. Üzenhetünk majd azoknak, akik minden reggel otthon isznak kávét - ezt a kávéfőzőjük fogja elárulni nekünk. Megjeleníthetünk majd hirdetést azoknak, akik nehezen alszanak el, vagy azoknak, akiknek nagyon magas a vérnyomásuk. Az okosórák, és a fitnesz karkötők epekedve várják, hogy megkérdezzük tőlük ezeket az információkat.

Az okostelefonok átformálták azt, ahogy a felhasználók az internetre csatlakoznak és ahogy a marketingesek utol tudják őket érni. A dolgok internete a minden napi életünket fogja könnyebbé tenni az automatizálásoknak köszönhetően, a marketingeseknek pedig olyan információkat fog adni, amivel tényleg minden lehetőségük meg lesz ahhoz, hogy az igazán nekünk való ajánlatokkal szólítsanak meg minket. Mi kell ehhez, mik a nehézségek, hol vannak a buktatók, és hol a lehetőségek? Erről majd egy másik alkalommal.


Lévai Richárd

Lévai Richárd az üzleti eredményeket szállító közösségi marketing specialistája, több marketing könyv szerzője. Az idén 17 éves RG Stúdió marketing vezetője és egyik alapítója. 2015-ben a magyar kommunikációs szakma …