Hova tovább, influencer marketing?

Hova tovább, influencer marketing?
Az elkövetkezendő hetekben minden bizonnyal soha nem látott szponzorált influencer kampányt láthatunk online és offline is egyaránt. Nem is meglepő, hiszen itt az év hajrája, amely a Black Friday-el érezhetően egy újabb szintet lépett szponzorációk mennyiségeben és ez már ki is tart a 2018-as év végéig. Aktuális cikkemben azonban már előre tekintek, megnézzük mi várható 2019-ben az influencer piacon.

Az első és legfontosabb kérdés, hogy meddig tud még növekedni az influencer marketing körüli felhajtás, vajon jövőre már eljön a sokak által várt visszaesés? Nemzetközi és saját ügynökségünk - Star Network - tapasztalatai alapján nem várható a marketing eszköz népszerűség csökkenése, sőt, minden eddiginél több pénzt terveznek elkölteni a márkák a véleményvezér kommunikációjukra.

Hosszú távon egymásért
Abban viszont érezhető változás van, hogy a szponzorációk az egy-egy posztos, videós megjelenítéstől, a hosszú távú ún. márkahírnöki (ambassador) együttműködések felé tolódnak el. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján akkor találták a cégek a leghatékonyabbnak a kommunikációjukat a véleményvezérek kapcsán, hogyha kevesebb tartalomgyártóval, de szorosabban, sűrűbben dolgoztak együtt.

Emellett megjelentek azok a típusú megoldások is, ahol a márka egy micro influencert választott ki partnerként és amellett, hogy a felületein megjelent, jelentős erőforrást fektetett be az adott személy márkaépítésébe is. Ezáltal a követők már úgy ismerkedhetnek meg ezzel a személlyel, mint aki fontos, stratégia partnere a szponzor partnernek.

A Szent Grál effektus
Az együttműködések sokfélesége alapján azt hihetnénk, hogy az influencer marketing egy olyan reklámeszköz, amely mindenre megoldást nyújt. Ez természetesen nem igaz. Olyan abszurd termékek, szolgáltatások népszerűsítésére is lehet példát találni, amely garantáltan nem volt sikeres. Ez leginkább a hatalmas felhajtás számlájára írható, amely jövőre sokak elvárásai szerint csökken és megindul a piaci konszolidáció, eltűnnek az úgynevezett vad hajtások.

Nem csak a hirdetők, hanem az influencer marketing szakma oldalán is beindulnak az önszabályozó mechanizmusok, elkészülnek azok a definíciók, meghatározások, best practise-ek, amelyek letisztultabb képet biztosítanak majd a piac szereplői számára.

A termék selfie-n túl

2019-ben előtérbe kerülnek a komplexebb megoldások, immáron nem elégednek majd meg a partnerek egy-egy termék selfie-vel. Ennek a fejlődésnek a katalizátora egyrészt a szakértő ügynökségek, másrészt a jelentős reklámzaj, ami abba az irányba fejleszti a piacot, ahol egyedi megoldásokat kell biztosítani a kitűzött eredmények eléréshez.

A két legnépszerűbb irány a márka általi saját gyártású tartalmak előtérbe kerülése és az online-offline megoldások összekapcsolása lesz. Ne lepődjünk meg rajta, hogyha az eddig a YouTube-ról ismert kreátor köszön vissza egy márka TVC kampányában vagy citylight-on miközben YouTube videós hirdetésben is találkozhatunk vele a saját csatornás natív tartalmak mellett.

Nincs kibúvás - #szponzoráció

Az idei évben számos konferencián hallhattunk előadást a hazai reklámpiacot szabályzó szervezetektől (GVH, ÖRT), ahol rendre azt erősítették meg a hallgatóság köreiben, hogy nem érdemes figyelmen kívül hagyni a GVH által megfogalmazott ajánlásokat, hiszen hamarosan pénzügyi következményei lehetnek a szponzorációk fel nem tüntetésének. Ennek ellenére számos alkalommal előfordul még a mulasztás, de biztos vagyok benne, hogy 2019-ben az első bírságok hatására jelentős változást tapasztalhatunk majd pozitív irányban.

Influencer marketing 2.0

2019-ben elérkezik az influencer marketing új korszaka a fent említett fejlődésnek, változásoknak köszönhetően, amely minden bizonnyal egy jobban szabályozott, átláthatóbb piacot eredményez minden résztvevő számára. Kíváncsian várjuk!

Amennyiben tetszett, akkor oszd meg bátran barátaiddal és támogass bennünket egy Like-al.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Farkas Dániel

Közgazdászként végzett a BGE Kereskedelmi és marketing szakán. Szakmai pályafutását a Habostorta portálcsoportnál kezdte, majd Magyarország egyik vezető PPC ügynökségénél helyezkedett ...