Hogyan érjük el a mobilos fogyasztót?

Hogyan érjük el a mobilos fogyasztót?
Sok esetben amikor egy-egy ügyfelemmel mobilmarketingről és mobil interneten (okostelefonon, tableten) keresztül elérhető célcsoportokról beszélgettünk elég gyorsan kiderült, hogy ugyan egyetértünk ennek a szegmensnek az értékében, de sajnos a cég oldalai mobileszközökről elég használhatatlanok. Mivel a mobilos forgalom továbbra is dinamikusan bővül és hamarosan meg fogja előzni az asztali gépekről érkező forgalmat (akár már 2013-ban), érdemes stratégiával rendelkeznünk ennek a legjobb kihasználására. De mik is a lehetőségeink?

A lehető legrosszabb, hogy nem csinálunk semmit és reménykedünk benne, hogy a 10 évvel ezelőtt kifejlesztett, asztali PC-kre optimalizált weboldalunk továbra is tökéletes kapocs lesz a célcsoportunk felé – nem lesz az, ezért ezzel ne is foglalkozzunk tovább. További lehetőségeink: mobil alkalmazás fejlesztése minden okostelefon típusra egyenként, amelyet a célcsoportunk szempontjából fontosnak tartunk; mobilra optimalizált weboldal fejlesztése a PC-ssel párhuzamosan; úgynevezett reszponzív desing alkalmazása, amivel a weboldalunk minden felületen és képernyőméreten használható lesz; vagy HTML5-ben is készíthetünk hibrid, alkalmazásként működő weboldalt.

Az, hogy a különböző irányok közül melyiket vagy melyikeket válasszuk, mindenekelőtt a céljaink és valamennyire a pénztárcánk mérete alapján érdemes eldönteni. Lássuk leegyszerüsítve, melyik mit kinál és igényel.

A reszponzív design-nal rendelkező oldalak sajátossága hogy a felhasználó készülékétől függetlenül átméretezik magukat a használt képernyőméretre. Tekinthetjük minimum elvárásnak egy manapság fejlesztett weboldalnál – bár technikailag nem a legegyszerűbb fejlesztés.

A mobilra optimalizált weboldalak normál weboldalak minimalizált (lényegre szorítkozó) tartalommal és kis képernyőhöz igazított megjelenéssel. Egyszerűen fejleszthetőek mert csak sztenderd webszerkesztői tudás kell hozzájuk, minden platformon egyszerre megtekinthetőek, központilag frissíthetőek. A reszponzív oldalakhoz képest jelentősen gyorsabbak és kisebb adatforgalmat igényelnek. A kettő közül akinek a mobilon is lebonyolítható kereskedelem vagy gyors információelérés a célja, érdemes a mobil oldalt választania, de ha az oldal tartalma és struktúrája gyakran változik (új trendek) akkor a reszponzív naprakészen tartása gyorsabb. Technikailag a mobil oldal fejlesztése egyszerűbb és olcsóbb, de a keresőoptimalizálás területén már a reszponzív oldalakkal van könnyebb dolgunk. Mérlegeljünk!

Az okostelefonokra telepíthető alkalmazások előnye a weboldalakkal szemben, hogy a futtató készülék összes képességét maximálisan ki tudják használni (GPS, iránytű, mozgásérzékelő giroszkóp, kamera, stb) és emiatt a legfunkciógazdagabbak és a legtetszetősebbek. Ellenük szól, hogy készülék specifikusak, tehát minden egyes operációs rendszerhez teljesen új fejlesztésre van szükség, ami speciális programozói készségeket és tudást igényel és az újabb verziók és módosítások is egyenként hajthatóak csak végre. A célcsoportunk elérésében nehézség, hogy telepítést igényelnek - ugyan a különféle alkalmazás áruházak (iTunes, Google Play) központi elérést tesznek lehetővé, senki sem fog minden érdekes alkalmazást a készülékére zsúfolni – benne kell lennünk az adott személy top 15-ében. Azok számára lehet hasznos, akik minden nap használt és hasznos információt tudnak az alkalmazáson keresztül nyújtani, pl. menetrend, gyakori vásárlás, mindennapi kedvezmények.

Az utóbbi idők slágere a HTML5 kódban írt weboldal (egyszerű fejlesztés, készülékfüggetlen és központilag frissül a tartalom), amely alkalmazásként jelenhet meg a telefon mint egy könyvjelző, és letöltés után offline is elérhető (nagyon praktikus például rendezvény támogató műsorfüzet alkalmazásokhoz). Ennek egy továbbfejlesztett verziója a hibrid alkalmazás, amikor készülékspecifikus alkalmazás-keretbe van ágyazva a weboldal, tehát az az alkalmazás piacon keresztül elérhető, kezeli a készülék hardveres képességeit, de fejlesztése egyszerűbb és frissítése központi.

Egyértelmű, hogy minden megközelítésnek vannak előnyei és hátrányai, a célhoz érdemes a legoptimálisabb eszközt kiválasztani. Egy biztos: a mobil készülékek és a használat területén a fejlődés és a változás rohamos és állandó. A fejlesztésekkel nem lehet leállni, a kialakított megoldások életciklusa rövid, de mobilos elérés nélkül ma már nem lehetünk versenyképesek sem a kommunikáció, sem a szolgáltatások, sem a kereskedelem területén.


Arany János

Az SAP Hybris, illetve Customer Engagement & Commerce üzletágának a vezetője. Korábban a TEN Media regionális hirdetési hálózat country manager-e, illetve a magyar Google iroda alapítója és éveken át …