Erre a legnagyobb hazai internetes sztároknak is oda kell figyelniük

Erre a legnagyobb hazai internetes sztároknak is oda kell figyelniük
Jelentős változásokat hoz az újév a kommunikációs szakma számára is. Tavaly novemberben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a két legjelentősebb hazai influencer, Kasza Tibor és Rubint Réka ügyei alapján kidolgozta ajánlását.

Jelentős változásokat hoz az újév a kommunikációs szakma számára is. Tavaly novemberben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a két legjelentősebb hazai influencer, Kasza Tibor és Rubint Réka ügyei alapján kidolgozta ajánlását, amely irányt mutat minden hazai cég és véleményvezér számára abban, hogyan kell megjelölni a fizetett tartalmakat a közösségi médiában. Dr. Füredi Orsolya, az EY versenyjogi szakértője osztotta meg véleményét arról, hogyan kerülhetőek el a legkönnyebben a bírságok egy-egy influencer kampány során.

Napjainkban egyre több nagy cég helyezi a véleményvezéreket kommunikációs kampányaik középpontjába, joggyakorlat hiányában azonban ezeknek az együttműködéseknek a szabályozása eddig sok esetben esetleges volt - írja mediapiac.com. A GVH már tavalyi évben eljárásokat indított annak érdekében, hogy a közösségi médiában a tíz-, vagy akár százezreket befolyásoló véleményvezérek ne téveszthessék meg követőiket jogosulatlan versenyelőnyhöz juttatva egyes márkákat. Az álcázott reklámot ugyanis a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény feketelistája is kifejezetten megtiltja.

A Versenyhivatal a megfelelő szabályozási környezet meghatározásához számos nemzetközi példát vizsgált, amelyek közül a legfontosabb a Nemzetközi Fogyasztóvédelmi Hálózat (ICPEN) 2016 júniusában közzétett ajánlása (Online Reviewers & Endorsements Guidelines For Digital Influencers) és az amerikai Federal Trade Commission (FTC) 2017. szeptemberi ajánlása, mely alapvetően a GVH elvárásait is tükrözi.

A közösségi médiában fizetett tartalmat közzé tevőknek arra kell figyelniük, hogy a tartalomhoz kapcsolódóan egyértelműen, szembetűnően és egyszerűen szükséges feltüntetni, hogy a közzétett tartalom fizetett, támogatott tartalom és/vagy annak közzétételéért ellenszolgáltatásban részesült, vagy más, például rokoni kapcsolatban áll a népszerűsített termék vagy márka forgalmazójával.

Lényeges, hogy jól érzékelhetőek legyenek a szöveges részek, azaz hosszabb tartalomnál az üzleti kapcsolat megjelölése a fogyasztók számára keresés vagy egyéb fogyasztói aktivitás nélkül - az esetleges továbbkattintási lehetőséget megelőzően - egyértelműen láthatóvá váljon.

Mindemellett az üzleti kapcsolatra történő utalás a bemutatkozó, névjegy, impresszum részekben tovább segítheti a fogyasztók megfelelő tájékozottságát.

Az ICPEN Guideline a natív reklámot alapvetően jogszerű üzleti gyakorlatként azonosítja. Ugyanakkor azt is hangsúlyozza, hogy amennyiben egy reklám jelentős mértékben hasonlít az adott platformon rendre megjelenő tartalomhoz, akkor a fogyasztó nem biztos, hogy reklámként érzékeli azt. A teljes cikk érhető el.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!



Címkék: GVH, influencer