Eladni nem is olyan könnyű

Eladni nem is olyan könnyű
A legtöbb startup ott hibázza el, hogy előbb szerez befektetőt, mint vásárlókat. Pedig hát a lényeg az lenne, hogy a vevők álljanak sorba előbb.

Az első termék eladása meghatározó élmény egy startup életében. Több tekintetben is fontos, hiszen az első eladás hozza az első igazi felhasználói visszajelzést. Minden korábbi tesztelés, béta vezió meg kutatás gyakorlatilag mentes az éles helyzetektől. Az első eladás ezért megszívlelentős tanulságokat hozhat.

Hiába a validálás a piac felmérés, a konkurencia elemzése, a piaci becslések és üzleti tervezések egész sorozata, amíg nem kerül a termékünk, vagy szolgáltatásunk éles helyzetbe, addig minden csak találgatás, feltételezés.

A piac természetesen reagálhat pocsékul is a piacra lépésünkre, s ez minden startup rémálma, hiszen lehet pivotolni, ha van elég erőnk, energiánk és pénzünk rá. A legrosszabb, ami történhet, hogy egyáltalán nem reagál a piac. A vevőink ingerküszöbét nem sikerül elérni. Ez akár a termék teljes csődjét is hozhatja. 

Ebből a szempontból jók a közösségi finanszírozási oldalak, ahol már előre lemérhetjük, hogy milyen reakció várható a projektünk kézzelfogható eredményeire. Másrészt ezek az oldalak be vannak csatornázva a nagykereskedőkhöz, disztributorokhoz, akik adott esetben akár nagyobb tételt is rendelhetnek a termékből.

Eladni nehéz, de gondos előkészítéssel, jó termékkel vagy szolgáltatással, megfelelő célközönséggel, jó targettálással, megfelelő időben piara lépni talán annyira mégsem ijesztő. Viszont amíg nem próbáltad, addig nem fog kiderülni, hogy tetszik-e elég embernek, elég jó-e a vevőknek, illetve sikerül-e magunk mögé állítani a médiát. Ezek a kérdések minden esetben igazi válaszokat igényelnek, mert a termék a befektetők pénzéből nem fenntatható, s csak a tőként mennyiségén múlik, hogy mennyi idő alatt ég el a teljes tartalékunk, ha nem jönnek a vevők, akkor a termék nélkülük bukásra van ítélve.