Dobjuk össze a céged

Dobjuk össze a céged
A Kickstarter és az Indiegogo sikereit ismétlik más modellel a startupoknak és vállalkozásoknak lehetőséget kínáló equity crowdfunding platformok.

Induló tőkét, céges részesedést szerezni nem egyszerű feladat. Számos esetben megoldást jelenthet egy üzleti angyal, vagy a család támogató jelenléte, de a továbblépéshez általában ez nem elegendő. A seed fázisban a legveszedelmesebb szakasz, az úgynevezett dead valley, azaz a halálzóna, amit tízből kilenc startup nem él túl.

Ha van egy jó projektünk a közösség számára, persze futtathatunk egy Kickstarter, vagy Indiegogo kampányt. Sajnos sok esetben a Kickstarter és az Indiegogo szabályzata különböző okok miatt nem teszi lehetővé, hogy elindítsunk egy kampányt. Egyik oldalon sem tudunk például egy startup vállalkozást - konkrétan a céget - a közösség figyelmébe ajánlani. Befektetőket egyik ismert oldal sem kínál, s a közösség ezen oldalakon nem is válhat "részvényessé" csupán termékeket vásárolhat meg előre megfinanszírozva azok megszületését.

Ezt a modell értelmezte át néhány zseniális szolgáltatás működtetője. Miért is ne lehetne a közösség a tulajdonosa egy vállalkozásnak, miért is ne szerezhetnénk tulajdonrészt - equity-t - a most induló cégekben?

Az izraeli Ourcrowd például előre átvilágított projekteket kínál saját partnereinek oldalán. Nem mondom, hogy könnyű bekerülni a programjukba, de aki megfelel az elvárásaiknak az nyugodtan hátradőlhet és várhatja a sikert. A modelljük annyiban különbözik a Kickstartertől, hogy a támogatók üzleti angyalok, befektetők.

Az átvilágított cégek amikor felkerülnek az oldalra, az Ourcrowd megküldi partnereinek a lehetőséget, akik gyakorlatilag egy kattintással résztulajdonosai lehetnek a sikergyanús projekteknek. A cég egyik partnere Bán Dénes kérdésünkre elárulta, hogy már több sikeres exitet végigvittek, s a kiválasztott cégek gyorsan elérik náluk a megcélzott tőkét.

Az izraeli példa jórészt mutatja, hogy miként működnek a cégindulásra alapított vállalkozások, de az AngelList szindikátus modellje is valami hasonlót próbál megvalósítani főleg amerikai angyalok igényeinek kielégítésre.

Ha valaki jobban beleássa magát a témába, találhat egy halom szolgáltatást, de itt is érvényes az a szabály, hogy ismeretlen oldalon nem érdemes kampányt indítani, mert az ismeretlenség csökkenti a siker esélyeit.

Legjobb tudtommal mindeddig hazai startup nem futatott kampányt ilyen oldalon, érdemes lenne megvizsgálni, hogy miért. Az is lehet, csupán csak azért nem, mert jelenleg még kevesen ismerik ezt a lehetőséget itthon. 

Azt is kevesen tudják, hogy készül egy magyar megoldás is a problémára, a Rocketside.me, amely hamarosan megpróbálja felvenni a versenyt a hasonló nemzetközi megoldásokal a piacon.