Az MRSZ közgyűlésén jártunk

Az MRSZ közgyűlésén jártunk
Elmúlt három évi működéséről számolt be az MRSZ elnöksége. Ott jártunk az eseményen. Helyszíni benyomásaink következnek.

Családias, igaz azért nem felhőtlen, légkörben zajlott a Magyar Reklámszövetség december 3-án, az Operaház egyik gyönyörű dísztermében, a Székely Bertalan teremben megtartott közgyűlése. De valljuk be őszintén, melyik család él mindenféle súrlódás nélkül? Szerencsére azonban személyes ellentétek, viták nem voltak, inkább egy szabályozási probléma okozott a szövetségnek pár millió forintos galibát, de erről majd később. A lényeg, hogy olyannyira nem volt személyes nézeteltérés, hogy az MRSZ elmúlt három évéről szóló beszámolót egyetlen egy ellenszavazat, sőt tartózkodás nélkül fogadták el a nagy számban megjelent szövetségi tagok. Mi több, Urbán Zsolt, a HD Group ügyvezető igazgatója maradt az egyetlen elnökjelölt és közel kétszáz szavazattal kapott újabb három éves mandátumot, és természetesen bevált ügyvezetői, titkársági csapatán sem változtat.

Az elnöki beszámolóból kiderült: bár a szövetség egyre hatékonyabban működik, hiszen költségei csökkennek, bevételei és taglétszáma nő, mégis, felhalmozott hiánya tíz millió forintos nagyságrendű. Erről azonban nem elsősorban a tagok vagy a vezetés, hanem a társadalmi szervezetekre vonatkozó pénzügyi szabályok tehetnek. Az a helyzet ugyanis, hogy a bevételek döntő részét adó egyesületi tagdíjak áfa-mentesek, miközben a kiadások legalább kétharmadát 27 százalékos áfa terheli. Ez – leegyszerűsítve – azt jelenti, hogy a nullszaldóhoz évről évre mintegy 20 százalékkal több bevétel kellene, mint amennyi a kiadás.

Változások és lobbizások

Arra sem hördültek fel a jelenlévő tagok, hogy ezt az egyensúlytalanságot részben a tagdíjszintek és sávok reformjával látja megvalósíthatónak az Urbán Zsolt (Vele készített interjú itt klikk) vezette szövetség 2016-tól. Persze szerencsére a taglétszám is látványosan bővül, mint már szó volt róla, így az egyes tagokra jutó némi többet-tagdíj nem lesz belláthtatlan mértékű. Az elnöki beszámolóból kiderült, három év alatt 46-ról 76-ra nőtt a tagok száma, sőt, 2-3 tucat nagyobb hirdető is bekapcsolódott a szövetségi munkába, főként a Hirdetői Klub keretei közt.

Az MRSZ élete azonban nem a könnyed klubestekről szólt az elmúlt években! A jól ismert Reklámadó elleni tiltakozás, az emlékezetes üres-fekete címoldalak révén 2014 tavaszán – a szakma és a média szinte példátlan összefogásával – elérték végül, hogy a büntető jellegű sarc terhei egyenletesebben legyenek elosztva. Eközben persze – ha barátságok nem is alakultak ki a kormányzattal – legalább azt elérték, hogy tényezőként tekintenek rájuk az ágazatért felelős szakpolitikusok – derült ki a közgyűlésen.

A másik jelentős téma az úgynevezett „bónusz szabályozás”, amely az ügynökségek számára jelent „erős belenyúlást” a mindennapi működésbe, dacára annak, hogy a jogszabályban maga a bónusz szó egyszer sem fordul elő... A jutalékszinteket megszabó szabályozás bevezetésre hagyott igen rövid határidő és az igencsak megnövekedett adminisztrációs terhek mellett az a legfurcsább, hogy a törvénynek mind a mai napig nem született meg a végrehajtási rendelete. Így éppen a legfontosabb részletszabályokra, a „hogyan”-okra nincsen pontos válasz.

Mi az a 10-47?

Ugyanakkor a szakpolitikával folytatott egyeztetések, a klasszikus és direkt lobbitevékenység mellett a gazdasági hatásokról is több tanulmányt készítettek. Éppen a reklámadó idején látott napvilágot a PWC tanulmánya, amely szerint minden, a reklámra, promócióra elköltött 10 forint 47 forintnyi GDP termelést generál. Hogyan? Úgy, hogy a vásárlásra ösztönzés révén növekszik a belső fogyasztás, de a reklámok növelik a versenyt is, így a hatékonysági mutatókat. Nem is szólva az olyan társadalmi hatásokról, mint amilyet például a mellrák ellenes kampányt követően lehetett tapasztalni, a megnövekedett szűrővizsgálati szám például az egész gazdaságnak jót tesz, hiszen társadalmi szinten érezhetően csökken a megbetegedések száma. Ez pedig nem csak az életminőséget javítja, hanem a tb kiadásokat is igen jelentősen mederbe tereli. Emellett született tanulmány az EY (korábban Ernst&Young) céggel közösen is: ez a reklámadó piactorzító hatásait ecsetelte.

Az IAB eredményei és Novák Péter döntése

A szövetség talán legaktívabb tagozata, az online ágazatot összeboronáló IAB Hungary. A szervezet elnöke, Novák Péter szintén sok sikerről számolt be. Így az új, mobilra optimalizált oldalaknál alkalmazott hirdetési méretek sztenderdizálása mellett létrejött egy programozott médiavásárlással foglalkozó Programmatic munkacsoport, sőt, megvalósulni látszik végre a digitális közönségmérés új, pontosabb rendszere az IAB hathatós közreműködése révén. Novák Péter jelezte, hogy a meglehetősen önálló tagozat január közepén tart tisztújítást, és mint azt a Digitahungary.hu portálon már nyilatkozta is: nem indul újra az elnöki posztért.

Tiszteletbeli Örökös Tagok

Maradt idő szerencsére az ünneplésre is. A szép környezetben három életmű-elismerést adott át Nagy Bálint. Az MRSZ Tiszteletbeli Örökös Tagságot eddig ketten kapták meg:

Dr. Takács Ildikó és Sas István. Ilyen illusztris személyek mellé csatlakozott most három, a szakmában jól ismert hölgy: Merényi Éva, Dr. Pócsik Ilona és Dr. Skriba Judit.

 

 

Megbízói szektor:

Bánhegyi Zsófia, Magyar Telekom

Baráth Péter, Vodafone Magyarország

Grósz Judit, Microsoft Magyarország

Kádár Tamás, Sziget Kulturális Menedzser Iroda

Nagy Bálint, egyéni tag (IBS)

Szollár Domokos, Mol

 

Médiaszektor:

Csikesz Erika, TV2 Média Csoport

Heal Edina, Google Számítástechnikai Szolgáltató

Hivatal Péter, MTG Metro Gratis

Novák Péter, Hasznaltauto.hu (Schibsted Media Group)

Steff József, Central Mediacsoport

Vidus Gabriella, M-RTL Televízió

 

Szolgáltatói szektor:

Aczél László, Young & Rubicam Budapest

Gulyás János, MEC Interaction Hungary

Kovács Zoltán, Dentsu Aegis Network Hungary

Liptay Gabriella, egyéni tag

Mezriczky László, Ispiro Consulting

Pőcze Balázs, MITO

 

Elnökségbe került tagozati képviselők (5 fő):

Dr. Bacher Gusztáv, Jogi Tagozat (Szecskay Ügyvédi Iroda)

Barnóth Zoltán, IAB (M Csoport Magyarország)

Kardos Gábor, IAB (Magyar Jeti)

Vörös Csilla, Kutatói Tagozat - (Nielsen Közönségmérés)

Ziegler Gábor, IAB (CEMP Sales House)

 

Az MRSZ Felügyelő Bizottságának megválasztott tagjai:

Dr. Megyer Örs, egyéni tag (ÖRT, Admirror)

Somlói Zsolt, Mindshare Médiaügynökség

Dr. Turkovics Monika, Magyar Állami Operaház


Halaska Gábor

Dr. Halaska Gábor Figyelő hetilap rovatszerkesztője, startup szakértő diplomáit az Államigazgatási Főiskolán és az ELTE Jogi Karán szerezte. A kilencvenes évek eleje óta dolgozik újságíróként. ...