Az Apple megölheti a remarketinget

Az Apple megölheti a remarketinget
Mi lenne, hogyha a keresési és webes látogatási előzményeinket nem tudnák a cégek célzott bannerekre, remarketingre felhasználni? Ha például egy új autó, telefon vagy repülőjegy netes vásárlását követően nem bombázhatnának minket újabb készülékeket vagy szállásokat kínáló hirdetésekkel. E téren az Apple a hirdetők számára fenyegető lépést tett!

 


Nem, egyáltalán nem állítom, hogy elsőre könnyen megértettem miről is van szó. Miért? Mert csak úgy repkedtek a marketinges, sőt, online marketinges és keresőmarketinges szakkifejezések Bobály Mihály, a JabJab online marketingügynökség vezetőjének – amúgy profi – felvezetőjében az Internet Hungary konferencia Adat-Reklám szekciójában szeptember 27-én.

Ám amikor végre megértettem, rájöttem, hogy bizony a hatalmas online marketing piac egy fontos szeletét tépázhatja meg az amiről szó van. Mint az előadó – kissé humorosan – megjegyezte Csermely Ákos (disclaimer: az Internet Hungary szervezője, a Digitalhungary.hu oldal kiadója) gondolatkísérletéből nagyon gyorsan valóság lett.

Miért? Mert Ákos inkább egy költőinek szánt kérdést tett fel: „Mi történne, ha a böngészők nem engednék be harmadik felek cookie-jait? Lehet ez valakinek az érdeke? Mi lehet erre majd a szakma és a piac válasza?”

Annak, aki nincsen benne a marketinges szakmában és ezt a kérdést nem tudja hová tenni, az megkímélnénk: már ettől a ponttól nem tanácsos tovább olvasnia, bár aki cégvezetőként érdekelt az eladásokban azért legalább kérdezzen rá erre a problémára. Mert aki egy kicsit is érintett a remarketingben, annak kötelező képben lennie!

Miért is válik – részben – valóra Csermely Ákos kissé borús víziója? Mert az Apple épp a napokban jelentette be, hogy az általa alapértelmezetten használt Safari böngészőkben – kis túlzással – kiírtja a harmadik felek sütijeit (cookie-k). Aki e sütiket megkóstolná inkább, azt megint csak eltanácsolnánk az online marketinges szakértőjéhez egy kis továbbképzésre...


Bosszantó bannerek

A viccelődést félretéve: ezek harmadik felek – többek közt a Google maga, de kisebb online reklámcégek, ügynökségek is – azok, akik a böngészési előzményeink, kereséseink alapján (azaz a cookie-k segítségével) a mi gépünkre varázsolják a remarketing hirdetéseket. Ha autókat nézegettünk, autós hirdetéseket kapunk, ha telefont keresgélünk, akkor telókat és kiegészítőket jelenítenek meg a remarketing bannerek, ha repülőjegyet vettünk, akkor pedig szállásokat, és utazáshoz kapcsolódó dolgokat kapunk még hosszú hetekig a képernyőnkre. Ez persze bosszantó, ha már rég megvettük az autót, a telefont vagy már vissza is jöttünk az utazásból, de a sütik annyira azért nem okosak még, hogy tudják: már megvettük a terméket, köszönjük, nem kérünk tött „releváns” reklámot.

Az egy külön cikk témája lehetne, hogy egyes újfajta online fizetési szolgáltatók, köztük hazaiak is, dolgoznak azon, hogy a vásárlási adatainkat is „közöljék” a hirdetési rendszerekkel, azok pedig a vásárlás után már ne ajánlgassák, amit rég megvettünk. Azaz lehet, hogy egy szép napon még kellemesebb lehet majd a remarketing. Ha addig meg nem hal – legalábbis az Apple készülékein.

Az Apple így nyírja ki a remarketinget

Miért? Mert az új Safari szabályok szerint ha 30 napig nem járunk egy oldalon, oda már nem tudnak külső felek soha többé remarketing bannereket elhelyezni! Ha viszont 30 napon belépünk, akkor újraindul a számláló; magyarán a Google és a Facebook kevéssé érintett e szabály által, hiszen ezen oldalakra a nagy többség naponta látogat, de havonta egyszer szinte bizonyosan. (A megoldást az Apple Intelligent Tracking Prevention-nek nevezi, és ha nem térünk vissza minden nap egy oldalra, akkor már korlátozni kezdi a harmadik feles sütik használatát.)

Tiltakoznak az Apple ellen

Amerikában az egész online marketinges szakma hangosan tiltakozik az Apple tervezete ellen, különösen úgy, hogy az Apple-nek nincsen saját online hirdetési rendszere, tehát nem is lehet (vagy csak a Google és Facebook oldalakon) extra, vagy máshová fizetendő pénzért sem remarketinget bejuttatni majd a Safarisok szeme elé. Ameddig ez így marad, addig viszont a Safari böngészőkkel használt iPhone-ok, iPadek és Mac-ek kevéssé lesznek kitéve – a felhasználók egy jó részének az említett módon bosszantó – remarketing hirdetéseknek. Az Apple felhasználók ezt bizonyára értékelni fogják és újabb bizonyítékét látják majd annak, hogy a magánéletük és az intim szférájuk az almás cég számára sokkal fontosabb, mint például a Google-nek.

Mi következik ebből az új Safari szabályból, ami drasztikusan lecsökkenti a harmadik fél által használható sütiket? Elsőként az, hogy a remarketing listák mérete mindenképpen csökkenni fog valamelyest. No de asztali gépeken mindössze öt százalékos a Safari részesedése. Igen ám, de az igen dinamikusan növekvő mobilpiacon közel sem ez a helyzet: a Safari böngésző globálisan 19 százalékon áll a mobilos használatnál és 59(!) százalékon a tabletes böngészésnél!


Az előadást követő fórumbeszélgetés résztvevői azért kissé megnyugtatták a szakmai közönséget: a remarketing hazai piaci részesedése az online marketing költésekben mindössze pár százalékos, ráadásul a Safari böngésző nálunk 5 százalék alatti piaci résszel bírnak. Az IAB Adex mérése szerint a 68,38 milliárd forintra becsült online reklámköltésből 28,97 milliárd a display piac, melynek tehát csak egy töredéke a display remarketing. E töredék töredéke az olyan remarketing, amely Safari böngészőkben jelenne meg.


Az Apple boltok bajban lehetnek 

Ám nyilván egyes szegmenseknek, mint például az Apple termékeket és kiegészítőket kínáló boltoknak, webshopoknak okozhat még nagy fejtörést, ha a remarketingről, mint eszközről le kell mondjanak. Pontosabban kizárólag a Facebook vagy a Google oldalain tudják majd használni retargetált hirdetéseiket, ott is csak addig, ameddig valaki minden 24 órában legalább egyszer használja a két nagy oldal valamelyikét.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Halaska Gábor

Dr. Halaska Gábor Figyelő hetilap rovatszerkesztője, startup szakértő diplomáit az Államigazgatási Főiskolán és az ELTE Jogi Karán szerezte. A kilencvenes évek eleje óta dolgozik újságíróként. ...