Amikor az érintéseink is nyomot hagynak

Amikor az érintéseink is nyomot hagynak
Milyen weboldalakat néztünk meg, merre jártunk, mit lájkoltunk, mire kerestünk, ezeket ma már mind követik, tárolják, analizálják a cégek, többek között azért, hogy egyre jobban ismerjenek minket és egyre jobb reklámokat mutassanak nekünk. Mi jön még?

Mi lenne akkor például, ha azt is tudnák, hogy hányszor mostunk fogat? Milyen gyakran nyitjuk ki a hűtőt? Mivel utazunk? Magunknak főzünk-e? Szoktunk barkácsolni, vagy sakkozunk inkább?

Könnyen azt gondolhatjuk, hogy ijesztő lenne, ha mindezt tudná rólunk a Facebook vagy a Google, de szerencsére könnyű megnyugodni, mert ennyi kütyübe soha az életbe nem fog kerülni olyan elektronika, amivel az Internet of Things részeivé válhatna a fogkefénktől a sütőig minden.

A Disney Research és a Carnegie Mellon Egyetem azonban egy egészen új megközelítéssel rukkolt elő, aminek eredményeképpen azonosítható az, hogy mikor, mit érintettünk meg, mikor mit használtunk.

Scifinek hangzik, pedig nagyon egyszerű dologról van szó. Hétköznapi, elektromágneses jelek elemzéséből megállapítható, hogy mivel kerül kapcsolatba az emberi test. Az EM- Sense névre keresztelt megoldás lényege az, hogy az emberi test által vezetett elektromágneses hullámokat feldolgozza, és megkülönbözteti a test saját jeleitől.

A szoftveres szűrés és a gépi tanulás pedig segít abban, hogy a begyűjtött jelekből kiderüljön, hogy egy fúrót használ éppen az ember, a laptopján dolgozik, vagy megfogott egy kilincset. A kutatók mindezt beépítették egy okosóra prototípusba, ami így nem csak mér, hanem információkat is ad a rendszerhez.

Gyakorlati élet szempontjából nagyon könnyen belátható, hogy milyen jól lehet figyelmeztetéseket, vagy információkat rendelni ahhoz ha tudja az óra, hogy éppen megérkeztünk az irodába, beültünk az autónkba, vagy elkezdtünk dolgozni a számítógépünkön.

Ugyanakkor érdemes végiggondolni, milyen óriási előnyt jelent (majd) ez marketing szempontból! Ha tudjuk, hogy egy ember autóval közlekedik, vagy kerékpárral, ha tudjuk, hogy szokott-e főzni? Mikor és milyen gyakran mos fogat, gyakran méri meg a testsúlyát? Szokott barkácsolni, de csak fúrót és sarokcsiszolót használ? Ezek mind olyan lehetőségek, amiket a célzásra és az információ megjelenítésre is tökéletesen lehet felhasználni a jövő marketingjében.

Feltéve, ha lesz olyan felhasználó, akinek van bátorsága folyamatosan hordani egy olyan eszközt, ami szó szerint az érintéseit is követi, és elmenti, hogy mikor milyen tárgyakat, mennyi ideig használt.

De én arra tippelek lesznek olyanok, akik nem csak meg merik ezt tenni, hanem hajlandóak lesznek sok száz dollárt fizetni azért, hogy az ebből származó előnyöket élvezzék, és ne foglalkozzanak a benne rejlő kockázatokkal.

(Fotó és szöveg: http://www.gizmag.stfi.re)


Lévai Richárd

Lévai Richárd az üzleti eredményeket szállító közösségi marketing specialistája, több marketing könyv szerzője. Az idén 17 éves RG Stúdió marketing vezetője és egyik alapítója. 2015-ben a magyar kommunikációs szakma …