A zéró klikk élmény

A zéró klikk élmény
Mindenhol adatok vesznek körül minket, folyamatosan jönnek létre, minden pillanatban, ahogy éppen most is. El tudod képzelni, hogy percenként több mint fél millió Google keresést indítanak? 2,7 millió YouTube videót néznek meg? Fél millió Instagram fotó kerül feltöltésre? Szántó Péter cikke.

Mi is az az adat?
Az adat egy elemi ismeret, amely alkalmas különböző eszközökkel való feldolgozásra, értelmezésre és továbbításra. Tehát önmagában nem, csak agyi vagy gépi feldolgozás után alkothat értéket.

Rögtön belekezdve nézzünk meg egy érdekes példát, amely tökéletesen szemlélteti az adatot mint értéket. Két autókat gyártó cég a Tesla és a Ford között mindig éles verseny zajlott. Nagyság rendekkel nézve a Ford inkább a mennyiségre, míg a Tesla inkább a minőségre törekedett. Ebben az évben nagy meglepetésre a Tesla értékelése meghaladta a Fordét, pedig a eladott járművek száma kb. 1%-át teszi ki. Számokban nézve: a Ford és a Tesla market cap-e 2017 áprilisában 44B dollár és 51B dollár (forrás: http://www.businessinsider.com/tesla-value-vs-ford-gm-chart-2017-4) a Ford 100 millió a Tesla 186 000 autó ad el évente. Az egy, de igen lényeges különbség, hogy a Ford az eladás után nem rendelkezik információval, ellenben a Tesla nyomon követi minden egyes eladott autóját, tudja hogyan és merre használják a vevők. Ezek mind adatok, amelyek értéket képviselnek a hosszú távú célok és tervek eléréséhez.

Adattornyok
Mindenhol adatok vesznek körül minket, folyamatosan jönnek létre, minden pillanatban, ahogy éppen most is. El tudod képzelni, hogy percenként több mint fél millió Google keresést indítanak? 2,7 millió YouTube videót néznek meg? Fél millió Instagram fotó kerül feltöltésre? Több mint 3 millió "like" és közel fél millió "tweet" generálóik ebben a 60 másodpercben! És nem utolsó sorban: 39 300 órányi zenét hallgatnak a Spotify-on online. Ha ezeket összeadjuk, akkor naponta 25 00000 Terabyte adatról beszélhetünk, amely megegyezik 10 millió blu-ray disc-kel, amelyeket egymásra helyezve 4 Eiffel torony magasságot kapunk. Ami a leghihetetlenebb, hogy ezeknek az elképesztően nagy mennyiségű adatok 90%-a csupán az elmúlt 2 évben keletkezett.

0-klikk vásárlás
A klasszikus vásárlási forma szerint, a nyiltvatartási időben bemegyünk a kiválasztott boltba, körbenézünk és kiválasztjuk az általunk kedvelt terméket, majd a pénztárnál kártyával vagy készpénzzel fizetünk. Ha ezt online tesszük, akkor egy regisztrációs folyamaton kell keresztül mennünk a kiválasztás előtt, majd beállítani a szállítási és fizetési módot és ezután még egy konfirmáció is szükséges a megrendeléshez. Az 1-klikkes formánál, mint az Amazon esetében a kiválasztott terméket 1 gombnyomással megrendelhetjük. A legújabb technika ma már lehetővé teszi, hogy csupán kimondjuk az általunk kívánt termék nevét és az kiszállításra kerül.

Ha már az Amazon-nál tartunk, itt van: Alexa.

Alexa az egyik legújabb fejlesztése az Amazonnak (az apple "Siri"-jéhez hasonlítható). Egy digitális asszisztens, amely teljesíti minden kívánságunkat, bár ennek a dzsin lámpásától eltérően nem dörzsölgetésre, csupán a bankszámla adatainkra van szüksége.

Kering egy jó poén az Interneten Alexáról. Eszerint Jeff Bezos, az Amazon alapítója, megkérte Alexát, hogy vegyen neki valamit a Whole Food bolthálózatból, mire válaszul kapta hogy “Rendben, megveszem a Whole Food-ot”.

A vicc szerint Jeff ezután kiírja Twitteren, már a Whole Foods tulajdonosaként, hogy van még mint fejleszteniük a hangfelismerő szoftveren.

Egy másik, kifejezetten kedves és még igaz történet is fűződik ehhez a kívánság-teljesítő termékhez. Amerikában, egy 6 éves kislány megkérte Alexát, hogy vegyen neki egy babaházat és süteményt, majd elmondta neki, hogy mennyire szereti őt.

Ennek a beszélgetésnek közel 2 kg sütemény és egy 170 dolláros babaház lett az eredménye. De a történetnek itt még nincsen vége!

Amikor a média felkapta a hírt és több csatornán lejátszotta a kislány mondatait, a nézők lakásában lévő készülékek is elkezdtek babaházakat és süteményt rendelni, mert hallották a nevüket és az utasítást a tévékészülékeken keresztül :)


De honnan is jön ez a sok adat?

Az adat nem okos vagy buta. Mi tesszük azzá. Mi döntjük el, hogy mire használjuk és mit kezdünk vele.

Az Apple-nek nagyszerű eszközei vannak arra, hogy az alvásunkat vagy éppen a mozgásunkat vizsgálja különböző applikációkkal. Az alvási ciklusok követésére már 5 éve használom a Sleep Cycle alkalmazást. Minden éjszakám adata szerepel a programban, de valami még sem stimmel. Ott van az a rengeteg tárolt információ és mégsem kapok semmit tőle. Nem ad tanácsot vagy tesz javaslatokat az életmódom változtatására, pedig még az alvás előtti tevékenységemre és az egész napomra terjedően is kér információt.

Tudja, hogy melyik nap mikor aludtam, hogy hogyan aludtam, mégsem tudom, hogy egy nehezebb nap vagy egy lefekvés előtti sör milyen mértékben befolyásolja az alvásminőségemet. A lehetőségek pedig végtelenek lennének. Például a Philips Hue hangulat-égőjének a színét és fény erejét kontrollálhatná az alvásomtól függően, de nem teszi.

Nézzük a másik, elterjedt eszközt és a benne lévő még kiaknázatlan potenciált: Apple Watch. Méri az aktivitásunk, figyelmeztet arra, hogy álljunk fel és vegyünk levegőt (hátha az elfoglalt életünkben ezt elfelejtetnénk), de ő sem ad javaslatot az egészségesebb életmódra, pedig rengeteg adat áll rendelkezésére. Az év elején elindított projektem keretében napi meghatározott kalóriát égetek el és minden teljesítés után kapok egy virtuális jelvényt. Ez nagyszerű! Na de mit kezdjek vele?

Kicsit képzeljük el magunkat a jövőben, mondjuk egy helyzetet, amikor késésben vagyunk a munkahelyi megbeszélésről. Ez a rész még nem is olyan futurisztikus - ugye? Szóval a késést behozzuk a Waze segítségével, aki egy optimalizálás után a leggyorsabb utat javasolja, de sajnos a reggelit ki kellett hagyunk.

Mire a tárgyaló terembe érünk, mégis ott vár minket a kedvenc kávénk és egy friss bagel is. Hogyan történhetett?

A válasz nagyon egyszerű. Az óránk jelezte, hogy nem történt elegendő kalória bevitel és ezt az információt (ADAT) továbbította a kávézónak és az asszisztensünknek, aki ennek megfelelően cselekedett. Nem is olyan elképzelhetetlen :) Én már nagyon várom ezt a jövőt!

Még egy ehhez kapcsolódó történet így a végére. Áprilisban egy nagyon érdekes előadást hallottam a ShopTalk keretében az ApplePay termékmenedzserétől.

Baris Cetinok elmesélte, hogy az Apple ID használatával kísérleteznek a Macy’s weboldalán. Úgy szabják személyre az egész webshopot, hogy a Macy’s nem tud semmit rólad. Nincs regisztrált fiókod, szállítási-, számlázási adatok, nem voltál előtte az oldalon. De mégis egy személyre szabott website fog várni, amely az ízlésednek, stílusodnak, fizetési és szállítási preferanciáidnak megfelelő. Hogyan? Mert minden hozzád van igazítva az Apple ID-d alapján, és mindegy, hogy éppen Macbookot, Apple Watch-ot vagy éppen iPhone-t használsz. Minden adat elemzésre került, majd anonim módon átadásra került és így születik meg a személyre szabott online felület. Azt mondják, hogy ez a jövő: az adat és amit kezdesz vele. Én elhiszem! És várom is!

Ha tetszett a cikk, ha érdeklnek az adatok, nézd meg a videót a témában: 


Szántó Péter

Szanto.co Imádott eszközei az Apple, iPhone, Spark, Yesware, Spotify, Pomodoro, GTD és Smart Habits. Imádja a jó élményeket. Szántó Péter a USC volt hallgatója, a SpringTab és Szanto.co alapítója. Digitális …