Üzleti lehetőségek a közösségi médiában. Vizsgáljuk meg a Foursquare-t

Üzleti lehetőségek a közösségi médiában. Vizsgáljuk meg a Foursquare-t
Aki közösségi média körökben forog, komolyabban érdeklik az okostelefonokban rejlő üzleti lehetőségek, vagy egyszerűen csak szeret valósághoz kötődő játékokkal játszani, biztosan találkozott már a Fourqsuare nevével. Bizonyos üzleti válallkozásoknak viszont komoly hasznára lehet.

Az alkalmazás egyike a legnépszerűbb geolokációs alapokon nyugvó közösségi oldalaknak, ahol a felhasználók az okostelefonjaik segítségével rögzíthetik, hogy merre járnak, milyen szolgáltatást vesznek igénybe, és azt hogyan értékelik – mindez megfűszerezve egy pontgyüjtésre és a bejelentkezésekért járó különféle kitüntetések elérésére alapozott közösségi játékelemmel. A jelenség sok elemében el lehetne merülni (például a modell üzleti életképessége, más geolokációs mobil alkalmazásokkal való összehasonlítása, stb), én most a vállalkozások számára jelentkező – és Magyarországon nagyobb részt kihasználatlan – üzleti lehetőséggel foglalkozom.

A Foursquare magyar felhasználóinak száma jelenleg 50-60’000 körül mozog. Ez egy értékes, jól szűrt és erősen közösségi vélemény-befolyásoló célcsoport, akik aránylag fiatalok (80%-uk globálisan 40 év alatti), okostelefon birtokosok, aktív mobilinternet és közösségi média használók akik nyitottak az új technológiák kipróbálására. Maga a célcsoport figyelemre méltó, de még izgalmasabbak az új (és régieket idővel kiváltani képes) vásárlásra ösztönző lehetőségek, amelyek a Foursquare játék és versengés elemének egy valós, kézzel fogható díjjal történő megkoronázásával nyílnak meg.

A Foursquare bejelentkezésekhez, értékelésekhez és a felhasználók által elért titulusokhoz az egyes vállalkozások speciális ajánlatokat és jutalmakat kapcsolhatnak, akár kiváltva ezzel a hagyományos hűségkártyás rendszert. Lehet kedvezményt adni a bejelentkezőknek (akik ezzel felhívják az ismerőseik figyelmét a vállalkozásunkra), ajándékot a barátaikkal csoportosan bejelentkezőknek (ezzel bátorítva a többszörös népszerüsítést és a csoportos vásárlást), illetve jutalmazni a happy hour bejelentkezést (ezzel növelve a boltunk kihasználtságát). X számú bejelentkezés után adhatunk kedvezményt (mint a hűségkártyák) vagy állandó kedvezményt nyújthatunk az elmúlt 60 napban legtöbbször bejelentkezett látogatónknak (ún “mayor”), ezzel ösztönözve, hogy a látogatóknak mi legyünk a törzshelye és mindennap visszatérjenek.

Természetesen a Foursquare felhasználói táborát kicsinek ítélhetjük illetve lehet, hogy nem szeretnénk az eddig más közösségi médiára alapozott stratégiánkat szétaprózni - a fenti marketing praktikákat más geolokációt alkalmazó közösségi eszközökhöz is köthetjük az adott helyzetnek megfelelően (pl.: Facebook bejelentkezés vagy like).

Amit mindenképpen érdemes szem előtt tartanunk: cégünk Foursquare jelenlétét aránylag kis idő és energia befektetéssel létrehozhatjuk, és utána a népszerüsítés már a közösség kezében van – kár kihagyni az internetes jelenlét tervezésének lépései közül. Fontos, hogy a Foursquare fenti akcióit (“specials”) Magyarországon még elég kevés cég kezdte el használni, így a felhasználói tábor körében könnyen kitünhetünk a konkurencia tengeréből, és mivel a marketing kommunikáció mindenképpen növekvő arányban fogja tartalmazni a mobil eszközöket, nem árt ezen a területen mielőbb tapasztalatokat szereznünk.

Evolution:  2014. március 12. Hotel Helia

Mobile Hungary: 2014. március 13. Hotel Helia

Két konferencia egy helyszínen! A részletekkel hamarosan jelentkezünk!