Élet a Facebook-on túl? Merre járnak a fiatalok?

Élet a Facebook-on túl? Merre járnak a fiatalok?
A magyar fiatalok sok időt töltenek el a Facebookon, bár a 30%-uk kevesebbet, mint korábban. Kedvenc időtöltésük ebbena közösségi hálózatban a kapcsolattartás, hiszen a chat és az üzenetküldés a két leggyakrabban használt funkció. De kérdés, hogy merre járnak a Facebookozó fiatalok a Facebookon kívül?

 

A Facebookozó fiatalok közösségi média használat szokásait vizsgáló kutatásunkban többek között erre a kérdésre kerestük a választ.

Kiderült, hogy a 13-25 közötti válaszadók (az 13-18 közötti Z generáció Facebookozó tagja és az Y generácaió fiatalabb, 19-25 közötti tagjai) nagyon sokat Facebookoznak, bár egy jelentős részük már kevesebbet használja a Facebookot.

A legnagyobb közösségi hálózat kezd unalmassá válni, zavaró rajta a sok reklám, ráadásul féltik a fiatalok a személyes adataikat.

Talán a legkevésbé meglepő eredmény az, hogy a fiatalok okostelefonon szeretnek a legjobban Facebookozni.

 

Ha összerakjuk a csökkenő Facebook használatra utaló jeleket, a komoly közösségi és kapcsolattartási igénnyel és a sok okostelefon használattal, jogosan merül fel a kérdés, hogy eljött-e az ideje a “rendszerváltozásnak”?

Van-e valódi trónkövetelő, amit a fiatalok a következő nagy közösségi hálózattá tesznek?

Megvizsgáltuk hát a többi közösségi hálózattal, illetve okostelefon központú közösségi alkalmazással kapcsolatos időtöltéseket is.

 

Google+ a reménység (csak egyelőre?)

A Facebookról távozó fiataloknak jó terepet kínálhat a Google+, amiért a keresőóriás mindent meg is tesz az (erőszakosnak tűnő) integrációs politikájával.

A fiatalok körében azonban a siker egyelőre kétes.

A Facebookozó válaszadók  78,4%-a nem használja a rendszer, még ha közülük sokan (39,4%) regisztrálva is vannak.

21,6% az, aki rendszeresen belép a Google közösségi hálózatába, és mindössze 5,6% az, aki aktívan kommunikál és tartalmat tölt fel.

Érdekes módon a középiskolába járók a legaktívabb Google+ felhasználók a válaszok alapján.

 

A YouTube egy igazi fiatalos csatorna

A Facebookozó fiatalok körében a legnépszerűbb közösségi felület a YouTube.

Alig 7,3%-uk az, aki nem használja, 46,5% a rendszeres de passzív felhasználók száma, de ami óriási az az aktív felhasználók száma.

A válaszadók 33,5%-a pedig több-kevesebb rendszerességgel saját tartalmakat is tölt fel a YouTube-ra.

Ez tehát egy igazi másodlagos csatorna a Facebookozó fiatalokhoz, és bár nem közvetlen alternatívája az általános célú Facebooknak, mindenképpen érdemes rá odafigyelni.

 

Blogok és mikrobblogok

A fiatalok 69,6% egyáltalán nem érzi szükségét annak, hogy a Facebook mellett a Twitteren is jelen legyen, több-kevésbé aktív csiripelőnek csak a 8.9%-uk vallja magát, de a válaszadók a Tumblr-t sem kedvelik különösebben (86,3% nem használja, 6,3% aktív) .

Blogot még kevesebben (7,8%) vezetnek a Facebookozók közül.

 

A LinkedIn sem a fiatalok kedvence

Legalábbis a Facebookozó 13-25 év közöttiek azt állítják, hogy 93,5%-uk egyáltalán nem használja, és csak 3,3% tekinthető legalább valamennyire aktívnak.


Kreativitás és élmény

A Facebook tulajdonába tartozó fényképmegosztót, az Instagramot a megkérdezettek 26,9%-a használja, de csak 15,9%-uk tekinthető minimálisan aktívnak.

A Twitter érdekeltségű Vine-t alig használják a Facebookozó fiatalok.

Mindössze 6%-uk regisztrált és 1,8%-uk mondja azt magáról, hogy legalább néha szokott információkat megosztani.

A Pinterest ennél éppen, hogy népszerűbb.

A válaszadók 8,6%-a regisztrált tag, 3,6%-uk pedig szokott tartalmakat megosztani.

 

Path a kisközösség

Egy időben nagy port vert fel a Path nevű közösségi alkalmazás megjelenése, ami 150 főben maximalizálja az ismerősök számát.

A megkérdezett magyar fiataloknak ez nem elég vonzó alternatíva.

Bár sokan féltik az adatukat a Facebooktól, a Path alkalmazását a válaszadóknak mindössze az 1,7%-a próbálta ki.

 

Hol vagy és hová mész?

A “hol vagy” a Facebookozó fiataloknál nem egy olyan kérdés, amire szeretnek nyilvánosan válaszolni, hiszen a Facebook becsekkolását sem sokan használják (8,8%-uk jelentkezik be heti szinten rendszeresen szórakozó helyekre, éttermekbe, vagy más helyekre). De ez még midig több, mint a FourSquare használat a körükben (6,5%).

A hová mész kérdésre a Waze közösségi navigációs alkalmazása adhatja meg a választ, de a 13-25 közötti fiataloknak mindössze 2,1%-a regisztrált már ebbe a rendszerbe.

Ennek persze lehet oka az is, hogy a Waze egy autózáshoz kötődő app.

 

Kommunikációs alternatívák

A Facebook egyik legfontosabb felhasználási területe a megkérdezett magyar fiatalok körében a kommunikációs háttér biztosítása.

Nem véletlen, hogy a chatet és az üzenetküldést olyan szívesen használják.

Ugyanakkor furcsa, hogy a Facebook hanghívás funkciója mennyire nem terjedt el.

Ennek egyik oka lehet az, hogy a Facebook nem tudta megismertetni ezt a funkciót a felhasználókkal. Egy másik ok pedig az lehet, hogy sok, kifejezetten kommunikációra kiélezett megoldás közül választhatunk. Ezeről is megkérdeztük a 13-25 közötti Facebookozó korosztályt.

 

A Skype helye egyelőre elvitathatatlan. A válaszadók 22% mondja magát aktívnak ebben a rendszerben. Ők rendszeresen használják a Skype-ot, de az eseti felhasználók száma sem olyan kicsi (17,2%), azok száma akik nem használják mindössze 20%.

A Facebook is érzi, hogy nemzetközi szinten veszélyezteti a Snapchat, nyilván nem véletlenül próbálta felvásárolni.

A Facebookozó magyar fiatalok azonban ezt az alkalmazást még nem nagyon ismerik.

96%-uk konkrétan nem használja, mindössze 2,4%-uk tekinthető itt aktívnak.

Az sms alternatívájaként használt WhatsApp népszerűbb megoldás.

A megkérdezett fiatalok 6,3%-a aktív, bár 88,5%-uk nem használja még ezt a megoldást.

 

Facebook mellett nincs másnak esély?

Ez volt tehát a nagy közösségi körkép, ami egy kis bepillantást engedett a Facebookozó magyar fiatalok szokásaiba.

Első látásra azt is mondhatnánk, hogy a Facebook mindent visz, hiszen egy-két kivételtől eltekintve a felhasználók alig aktivizálódnak más közösségi hálózaton, még a Google+ is csak passzív tömeget tudott összegyűjteni a fiatalok körében.

Azonban nem szabad elfelejteni, hogy a megkérdezettek 52,4%-a Facebook mellett legalább egy másik közösségi hálózatot használ aktívan. Igazából az átlag 1,9. Vagyis sokan használnak több közösségi hálózatot is.

A Google Pluszra esetében pedig fontos jel, hogy bár az aktivitás jelenleg minimális, nagyon sokan (majdnem 40%!) már ott vannak.

Már csak a megfelelő eszközöket kell megtalálnia a Google-nek (és a cégeknek) annak érdekében, hogy ott is igazi tömeges pezsgés tudjon kialakulni.


Lévai Richárd

Lévai Richárd az üzleti eredményeket szállító közösségi marketing specialistája, több marketing könyv szerzője. Az idén 17 éves RG Stúdió marketing vezetője és egyik alapítója. 2015-ben a magyar kommunikációs szakma …