Élet a Facebook-on túl? Merre járnak a fiatalok?

Élet a Facebook-on túl? Merre járnak a fiatalok?
A magyar fiatalok sok időt töltenek el a Facebookon, bár a 30%-uk kevesebbet, mint korábban. Kedvenc időtöltésük ebbena közösségi hálózatban a kapcsolattartás, hiszen a chat és az üzenetküldés a két leggyakrabban használt funkció. De kérdés, hogy merre járnak a Facebookozó fiatalok a Facebookon kívül?

 

A Facebookozó fiatalok közösségi média használat szokásait vizsgáló kutatásunkban többek között erre a kérdésre kerestük a választ.

Kiderült, hogy a 13-25 közötti válaszadók (az 13-18 közötti Z generáció Facebookozó tagja és az Y generácaió fiatalabb, 19-25 közötti tagjai) nagyon sokat Facebookoznak, bár egy jelentős részük már kevesebbet használja a Facebookot.

A legnagyobb közösségi hálózat kezd unalmassá válni, zavaró rajta a sok reklám, ráadásul féltik a fiatalok a személyes adataikat.

Talán a legkevésbé meglepő eredmény az, hogy a fiatalok okostelefonon szeretnek a legjobban Facebookozni.

 

Ha összerakjuk a csökkenő Facebook használatra utaló jeleket, a komoly közösségi és kapcsolattartási igénnyel és a sok okostelefon használattal, jogosan merül fel a kérdés, hogy eljött-e az ideje a “rendszerváltozásnak”?

Van-e valódi trónkövetelő, amit a fiatalok a következő nagy közösségi hálózattá tesznek?

Megvizsgáltuk hát a többi közösségi hálózattal, illetve okostelefon központú közösségi alkalmazással kapcsolatos időtöltéseket is.

 

Google+ a reménység (csak egyelőre?)

A Facebookról távozó fiataloknak jó terepet kínálhat a Google+, amiért a keresőóriás mindent meg is tesz az (erőszakosnak tűnő) integrációs politikájával.

A fiatalok körében azonban a siker egyelőre kétes.

A Facebookozó válaszadók  78,4%-a nem használja a rendszer, még ha közülük sokan (39,4%) regisztrálva is vannak.

21,6% az, aki rendszeresen belép a Google közösségi hálózatába, és mindössze 5,6% az, aki aktívan kommunikál és tartalmat tölt fel.

Érdekes módon a középiskolába járók a legaktívabb Google+ felhasználók a válaszok alapján.

 

A YouTube egy igazi fiatalos csatorna

A Facebookozó fiatalok körében a legnépszerűbb közösségi felület a YouTube.

Alig 7,3%-uk az, aki nem használja, 46,5% a rendszeres de passzív felhasználók száma, de ami óriási az az aktív felhasználók száma.

A válaszadók 33,5%-a pedig több-kevesebb rendszerességgel saját tartalmakat is tölt fel a YouTube-ra.

Ez tehát egy igazi másodlagos csatorna a Facebookozó fiatalokhoz, és bár nem közvetlen alternatívája az általános célú Facebooknak, mindenképpen érdemes rá odafigyelni.

 

Blogok és mikrobblogok

A fiatalok 69,6% egyáltalán nem érzi szükségét annak, hogy a Facebook mellett a Twitteren is jelen legyen, több-kevésbé aktív csiripelőnek csak a 8.9%-uk vallja magát, de a válaszadók a Tumblr-t sem kedvelik különösebben (86,3% nem használja, 6,3% aktív) .

Blogot még kevesebben (7,8%) vezetnek a Facebookozók közül.

 

A LinkedIn sem a fiatalok kedvence

Legalábbis a Facebookozó 13-25 év közöttiek azt állítják, hogy 93,5%-uk egyáltalán nem használja, és csak 3,3% tekinthető legalább valamennyire aktívnak.


Kreativitás és élmény

A Facebook tulajdonába tartozó fényképmegosztót, az Instagramot a megkérdezettek 26,9%-a használja, de csak 15,9%-uk tekinthető minimálisan aktívnak.

A Twitter érdekeltségű Vine-t alig használják a Facebookozó fiatalok.

Mindössze 6%-uk regisztrált és 1,8%-uk mondja azt magáról, hogy legalább néha szokott információkat megosztani.

A Pinterest ennél éppen, hogy népszerűbb.

A válaszadók 8,6%-a regisztrált tag, 3,6%-uk pedig szokott tartalmakat megosztani.

 

Path a kisközösség

Egy időben nagy port vert fel a Path nevű közösségi alkalmazás megjelenése, ami 150 főben maximalizálja az ismerősök számát.

A megkérdezett magyar fiataloknak ez nem elég vonzó alternatíva.

Bár sokan féltik az adatukat a Facebooktól, a Path alkalmazását a válaszadóknak mindössze az 1,7%-a próbálta ki.

 

Hol vagy és hová mész?

A “hol vagy” a Facebookozó fiataloknál nem egy olyan kérdés, amire szeretnek nyilvánosan válaszolni, hiszen a Facebook becsekkolását sem sokan használják (8,8%-uk jelentkezik be heti szinten rendszeresen szórakozó helyekre, éttermekbe, vagy más helyekre). De ez még midig több, mint a FourSquare használat a körükben (6,5%).

A hová mész kérdésre a Waze közösségi navigációs alkalmazása adhatja meg a választ, de a 13-25 közötti fiataloknak mindössze 2,1%-a regisztrált már ebbe a rendszerbe.

Ennek persze lehet oka az is, hogy a Waze egy autózáshoz kötődő app.

 

Kommunikációs alternatívák

A Facebook egyik legfontosabb felhasználási területe a megkérdezett magyar fiatalok körében a kommunikációs háttér biztosítása.

Nem véletlen, hogy a chatet és az üzenetküldést olyan szívesen használják.

Ugyanakkor furcsa, hogy a Facebook hanghívás funkciója mennyire nem terjedt el.

Ennek egyik oka lehet az, hogy a Facebook nem tudta megismertetni ezt a funkciót a felhasználókkal. Egy másik ok pedig az lehet, hogy sok, kifejezetten kommunikációra kiélezett megoldás közül választhatunk. Ezeről is megkérdeztük a 13-25 közötti Facebookozó korosztályt.

 

A Skype helye egyelőre elvitathatatlan. A válaszadók 22% mondja magát aktívnak ebben a rendszerben. Ők rendszeresen használják a Skype-ot, de az eseti felhasználók száma sem olyan kicsi (17,2%), azok száma akik nem használják mindössze 20%.

A Facebook is érzi, hogy nemzetközi szinten veszélyezteti a Snapchat, nyilván nem véletlenül próbálta felvásárolni.

A Facebookozó magyar fiatalok azonban ezt az alkalmazást még nem nagyon ismerik.

96%-uk konkrétan nem használja, mindössze 2,4%-uk tekinthető itt aktívnak.

Az sms alternatívájaként használt WhatsApp népszerűbb megoldás.

A megkérdezett fiatalok 6,3%-a aktív, bár 88,5%-uk nem használja még ezt a megoldást.

 

Facebook mellett nincs másnak esély?

Ez volt tehát a nagy közösségi körkép, ami egy kis bepillantást engedett a Facebookozó magyar fiatalok szokásaiba.

Első látásra azt is mondhatnánk, hogy a Facebook mindent visz, hiszen egy-két kivételtől eltekintve a felhasználók alig aktivizálódnak más közösségi hálózaton, még a Google+ is csak passzív tömeget tudott összegyűjteni a fiatalok körében.

Azonban nem szabad elfelejteni, hogy a megkérdezettek 52,4%-a Facebook mellett legalább egy másik közösségi hálózatot használ aktívan. Igazából az átlag 1,9. Vagyis sokan használnak több közösségi hálózatot is.

A Google Pluszra esetében pedig fontos jel, hogy bár az aktivitás jelenleg minimális, nagyon sokan (majdnem 40%!) már ott vannak.

Már csak a megfelelő eszközöket kell megtalálnia a Google-nek (és a cégeknek) annak érdekében, hogy ott is igazi tömeges pezsgés tudjon kialakulni.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Lévai Richárd

Lévai Richárd az üzleti eredményeket szállító közösségi marketing specialistája, több marketing könyv szerzője. Az idén 17 éves RG Stúdió marketing vezetője és egyik alapítója. 2015-ben a magyar kommunikációs szakma …