Tízmillió marketinges országa vagyunk – interjú Bihari Viktóriával

Tízmillió marketinges országa vagyunk – interjú Bihari Viktóriával
Egy laza, mégis szakmáját profi módon értő social media managerrel és sztárbloggerrel – Bihari Viktóriával beszélgettünk arról (is): mi működik a Facebookon. A Kis Vikuként ismert vagány életművész csaj tavaly óta már a BeSocial ügynökséget erősíti.

(Ez az interjúnk eredetileg a 2016-os Evolution és Mobil Hungary konferenciáinkat megelőzően jelent meg.)

– A munkát komolyan vesszük, így interjúban nem szoktunk tegeződni, de mivel árad belőled egyfajta online lazaság, így képtelen vagyok téged magázni. Bocs. Csapjunk is a lecsóba: melyek szerinted a legfontosabbak a mai, online kommunikációban?

– Lazaság? Persze van egy rakás bennem, de a munkát is nagyon komolyan veszem. Hm. Hogy mi is a legfontosabb: humor, egyedi stílus, szórakoztató, nagyon speciális információk átadása. Valami olyasmi, ami megmozgatja a fantáziámat, amit szívesen megosztok én is, sőt, amiről lehet egy nagy társaságban később beszélgetni, amire lehet hivatkozni.

– Például?

– Mondjuk: tudtad-e, hogy Steve Jobs lánya a fősulin egy vad punk-rock együttes tagjaként nyomult? Szerinted melyik bandataggal jött össze a lenti képről?

– Ennyi elég is lenne egy jó közösségi média poszthoz?

– Gyakorlatilag igen, meg persze nem. A Facebook olyan, mint egy modern kori szövő, vagy hímző egylet. Itt jönnek össze az emberek, itt osztják meg a kisebb-nagyobb pletykákat. Ennek a közegnek lételeme a figyelemfelkeltő, humoros szóviccek, képek, történetek feltálalása.

– És a kép milyen legyen? Az adja el a posztot, nem?

– Persze. Nagyrészt legalábbis. Olyan kép kell, amiről egy ember, egy cég vagy egy márka stílusa, kultúrája rögtön felismerhető, amivel az üzenet könnyen azonosítható. Lehet persze ez egy jó infografika is, bár ebből is mintha már több lenne a kelleténél. Lehet, hogy furcsállod, de még stockfotót is nyugodtan szabad szerintem használni. Csak persze nagyon jónak, és főként relevánsnak kell lennie az adott üzenethez.

– Mit árul el rólad Facebook használatod, ha mezei júzerként, illetve self brandedet építőként tolod?

– Nagyrészt azt, hogy mi a véleményem a világról és önmagamról. Cégként komminukálva nem használom a privát oldalamat. Ha cégeknek kell írnom, akkor természetesen stílust váltok. Privát felhasználóként sokkal nyersebben és humorosabban lehet fogalmazni.

 

– Persze nyilván óvatosabb az ember, ha cégként közeledik a reménybeli fogyasztókhoz, de az is világos, hogy a Facebookra nem a termékismertetőket és az állandó „vedd meg”, „ezt is vedd igénybe” dumákat kell kitenni, mert hamar elpártolnak.

– Nyilván nem elsősorban ezeket, de óvakodni sem kell túlzottan ettől, mert egy idő után helye van ezeknek is. Egy friss, vagy eddig rosszul kommunikáló márkánál persze nagyon fontos, hogy eleinte nagyon sokat kell adni a közönségnek. Mint már említettem, humoros, egyedi és főként szórakoztató tartalmakat kell létrehozni. Később sem szabad ezt elfelejteni, de ha már megvan bizalom és a követői bázis, akkor azt sem kell elfelejteni mit is keresünk a Facebookon, mint vállalkozás, mint cég.

– Mi a helyes aránya a szórakoztató/kedveskedő/hasznos és termékajánló üzeneteknek?

– Szerintem naponta kettőnél több poszt általában nem szükséges, de minden hétre kell jusson legalább 3-4 szórakoztató szösszenet. A legjobb persze, ha szórakoztató, hasznos, de a terméket vagy szolgáltatást is eladunk közben, vagy a brandet építjük vele.

– Hogyan lehet jól ötvözni a szórakoztatást és a termék/szolgáltatás/márka üzeneteinek az eljuttatását?

– Ez már a mi szakmánk része, ügyfeleink főleg ennek a gordiuszi csomónak az átvágását várják egy jó online ügynökségtől. Természetesen ez cégenként más és más. De a humor mindig segít. Na jó, egy temetkezési vállalkozónál talán nem.

– Biztosan nem?

– Jó kérdés, hiszen ott is lehet mondjuk fekete humorral operálni, bár talán Drakula grófot nem biztos hogy bele kellene venni a kommunikációs kampányba...

– Eddig a fiatalosabb és extrém cégekről volt szó, de mit tehet valaki egy kockásabb, nagyon nagy nagyvállalat marketingeseként? Mondjuk közműcég, bank, biztosító vagy egy központilag, világszerte konzervatív imázst építő autómárka közösségi képviselőjeként?

– Vállalati szinten természetesen meg van kötve az ember keze és alkalmazkodni kell egy olyan arculathoz, ami – mondjuk úgy – énidegen.

– Ilyen felkéréseket nem is vállalsz?

– Dehogynem, hetente több tucatszor kell kreatívnak lennem. És nem én vállalom el az ügyfeleket, hanem a Főnökeim (akiket nagyon szeretek bájdövéj). :)

– Hogyan lehet először is a célcsoportot belőni?

– A célcsoport lövi be magát. Pár hónap elteltével látni lehet, kik a rendszeres olvasók, kik azok, akik visszatérnek, akik üzeneteket írnak. Nálam jellemzően a 18 és 40 közötti hölgyek vannak többségben, de azt hiszem, ez a bűvös határszám az egész magyar internetre jellemző.

– És aki csendesebb típus nem írogat, arra hogyan lehet mégis odafigyelni, hiszen 100-ból mindig csak 2-3 igazi hangadó van, nem?

– Lehet, hogy csak páran vannak, de a hangadók után megy a tömeg az online világban is. Ezt sosem szabad elfelejteni.

– Az ügynökségeknél meg a megrendelők igyekeznek megmondani a tutit, nem?

– Szerintem ahogyan a focihoz is mindenki ért, úgy a marketinghez is. Tízmillió marketinges országa vagyunk. De mi mindig meghallgatjuk az ügyfelet természetesen. Persze megpróbáljuk a tapasztalatainkkal segíteni, terelni a helyesnek vélt irányba. Ám az is előfordul néha, hogy egy pofonegyszerű stratégia jön be, amire a túl tekervényes agyú kreatív reklámügynökségnél nem is gondoltak elsőre.

– Mennyire relevánsak a trollok és fikázók posztjai? Hogyan lehet ezt kezelni? Ki szabad moderálni őket?

– Trollok mindig is voltak, mióta interaktív lett a web. Velük nem kell foglalkozni, az ő egójuk maszturbációjával és megkeseredettségével nem feladatom bíbelődni. Azokkal törődöm, akik építő jellegű kritikákat mondanak, belőlük tudok tanulni és fejlődni, mint magán ember. Céges szinten foglalkozni kell velük és megválaszolni a véleményüket, a kérdéseiket, de az teljesen más sztori.

– Bejegyzéseid stílusa ugyanolyan legyen vagy lehet azért többféle is? Mennyire kötnek egy-egy bejegyzést konkrét emberhez, márkához az emberek?

– Sokszor váltogatok stílust nagyon élesen. A humoros bejegyzések után versek jönnek másnap, vagy egy kis pszichológia, közélet, mikor-mi jut eszembe. Sokan mondták, hogy egy adott szálon és egy következetes stílus mentén kommunikáljak, de szívből élek, azt írom, ami épp eszembe jut. És lásd: működik.

– Hm. Nem gondoltam volna. Apropó, mitől van stílusa egy bejegyzésnek?

– Erre nincs válasz. Stílust nem lehet tanulni. Az vagy van valakinek, vagy nincs. Az emberek nagy részének nincs.

– Mitől lesz egy poszt személyes? Mi az a szükséges plusz, amitől valakinek a bejegyzései az emblémájává válnak?

– Az őszinteség, a hibák felvállalása, az esetlenség, az emberszag. Szeretem leírni, miket rontottam el az életben, mennyire ugyanolyan vagyok, mint bárki más. Ezzel könnyű azonosulni, másrészt én elég sok szarkazmussal és öniróniával operálok, ezáltal kevés rajtam a fogás. Tudják, hogy hús-vér ember vagyok, aki azt írja, amit gondol. Nagyjából ennyi a titok...

– Melyek a legfrissebb trendek a közösségi médiában mostanság?

– A mozgó képek, anim-gifek, illetve a rövid videók. Ilyenek nem csak a Facebookot, de az Instagramot is elárasztották. Ezeket is érdemes tolni.

– Gondolom drága is, nem?

– Az attól függ, hogy egy világhírű gyorsétterem hálózat minden elemében grandiózus filmjét akarjuk megcsinálni, vagy a Gizike Szépségszalon spotját. És persze van olyan is, amikor a felhasználóktól kérünk ötleteket. Ezeket kombinálhatjuk is, amiből egész jó dolgok sülhetnek ki. Persze próbálkozni kell és nem árt ha van a közelben egy tapasztaltabb szakember, mert nagyon csúnyán beéghetünk mi is, sőt leszerepelhet a vállalkozásunk is!

 

Bemutatkozás:

Bihari Viktória, Viku

 

– Goldenblog-díjas, számos versíró és kreatív pályázaton nyertes blogger eredetileg az ELTE-n filozófia szakán tanult.

– Utána a Nők Lapja Cafénál volt külsős cikkíró.

– Ezt követően dolgozott a Myrtis Creative ügynökségnél és az Affianced Ékszerészet marketing feladatain is.

– Blogírást tanított a Central Media Group-nál.

– Mentor a FÁNK Club-ban (Fejlődés Áramlás Növekedés Közösség).

– Főállásban a BeSocial-nél kreatív

– Önkéntesként dolgozott a British Heart Foundation-nél, de fiatalabb korában a gyorséttermektől kezdve a mozin át a videotékáig dolgozott, azaz számos „egyszerű élethelyzetben” kipróbálta magát.


Halaska Gábor

Dr. Halaska Gábor Figyelő hetilap rovatszerkesztője, startup szakértő diplomáit az Államigazgatási Főiskolán és az ELTE Jogi Karán szerezte. A kilencvenes évek eleje óta dolgozik újságíróként. ...