Mit árul el a Facebook profilod a személyiségedről?

Mit árul el a Facebook profilod a személyiségedről?
Mit mondanak rólad a Facebook státuszfrissítéseid? A PLOS ONE legutóbb publikált tanulmányához a University of Pennsylvania kutatói vizsgálták meg a nyelvezetet, amelyet 75 ezer Facebook profilban használnak. Különbségeket találtak a kor, a nem és bizonyos személyiségjegyeket illetően. Mindez lehetővé tette a csoportnak, melyet a számítógép-és információkutató H. Andrew Schwartz vezetett, hogy előrejelzéseket tegyenek az egyes felhasználók profiljával kapcsolatban.

A PLOS ONE kutatói 92 százalékos pontossággal tudták megjósolni a felhasználó nemét. Három éven belül meg tudták mondani a korát is az esetek több, mint felében – írja a Mashable.

profile

Egy „nyitott szótár” nevű megközelítést alkalmaztak, amely során hagyták, hogy az adatok mutassák meg, mely szavak és kifejezések a legfontosabbak. A legtöbb tanulmány zárt szótáras módszerrel dolgozik, azaz releváns szavak egy előre létrehozott listáját használják. Ez a technika arra kényszeríti a kutatókat, hogy a már meghatározott jelzőket figyeljék, amelyeket a kezdetektől ismernek ahelyett, hogy újakat fedeznének fel.

A csapatot különösen érdekelte ebben a megközelítésben az, hogyan tudják meghatározni a felhasználók tulajdonságait. Minden résztvevő kitöltött egy kérdőívet, amelyen 5 fontos személyiségjegyüket értékelték: extrovertáltság, barátságosság, lelkiismeretesség, neuroticizmus és nyitottság. A kutatók ezután összevetették a teszteredményeiket a státuszfrissítéseikben használt nyelvezettel, a leggyakoribb szavakat és kifejezéseket felhőbe rendezve. (Az adatok egy része nyilvánosan elérhető a „The World Well-Being Project” honlapján.)

fb1

A nyelvhasználat egy része konzisztens volt a korábbi pszichológiai eredményekkel. Például az extrovertáltak hajlamosabbak voltak használni a „parti” szót, mint az introvertáltak és a neurotikus emberek többször használták a „depressziós” kifejezést.

A további felfedezések azonban még ennél is izgalmasabbak. Az introvertáltak hajlamosabbak voltak olyan japán médiumokról beszélni, mint az „anime” és a „manga” és a kevésbé introvertáltak pedig gyakrabban emlegettek közösségi eseményeket, mint a „vakáció”, „templom” és "sportok". Azok a felhasználók, akik a teszt szerint kevésbé nyitottak voltak, szívesen használtak rövidítéseket, mint [az angolban] a „2day” és a „ur”.

A kutatók azt remélik, hogy az eredmények felhasználhatók ahhoz, hogy még jobb betekintést nyerjenek abba, milyen viselkedés taszítja el egymástól az embereket.

„Amikor azt kérdezem magamtól” – magyarázza a társszerző Martin Seligman egy sajtónyilatkozatban –, hogy „Milyen lehet extrovertáltnak lenni?”, „Milyen lehet tinédzser lánynak lenni?”, „Milyen lehet skizofrénnek vagy neurotikusnak lenni” vagy „Milyen lehet 70 évesnek lenni?”, ezek a szófelhők sokkal közelebb állnak a lényeg megmutatásához, mint az összes létező kérdőív."