Milyen gyors a magyar web?

Milyen gyors a magyar web?
Megvizsgáltuk a magyar webet oldalbetöltési sebesség, mobil optimalizáltság, titkosított kapcsolat szempontjából. Egy évvel ezelőtt is megtettük (sajnos kevesebb adattal) és most megismételtük, így van némi összehasonlítás is. Adatok, következtetések, gondolatok következnek.

(A blog.fps.hu szakmai cikke következik.)

Az Alapok

Alexa TOP 500 alapján összesen 304 site kizárólag magyar nyelvű oldalak a nagy külföldi tulajdonban lévő oldalakat kihagytuk (Google, Wikipedia, Facebook stb.)

2015. májusában kezdtük és ismételtük meg 2016. júniusában (a leglátogatottabb oldalak listája számottevően nem változott, időközben néhány site megszűnt) csakis nyitó oldalakkal foglalkoztunk Google PageSpeed Insights eszköz szolgált a méréshez.

Ebben a Google Spreadsheetben megnézheted az összes adatot, ha érdekelnek a részletek.

Oldalbetöltési sebesség
Miért is fontos foglalkozni vele?

Mert:
- a Google erős rangsorolási faktorként veszi figyelembe, SEO szempontból kifejezetten fontos
- a felhasználói élmény szempontjából: nem vagyunk hajlandóak sokat várni, kilépünk, nem használjuk az oldalt, ha az lassú
- közvetlen hatással van a konverzióra, bármi is legyen az

Google PageSpeed Insights
- a Google eszköze, amit a botja is használ
- mobilt és desktopot külön vizsgálja (ahogy a bot is)
- 1–100-as skálán pontozza az oldalakat
- mindkét esetben (mobil, desktop) 85 ponttól boldog a Google

Minimum 85 pont?

Nem olyan egyszerű ezt elérni. Az fpsnél az általános követelményekhez mobilon min. 70 pont, míg desktopon min. 80 pont kerül. Mindig törekszünk nagyobb pontszámra, sőt a cél mindig a minimum 85 pont, de…

Mi okozza a legtöbb problémát?

- rossz tervezés vagy ügyféloldali „igények”: túl sok egyedi betűtípus (webfont) használata, háttérképek, háttérvideók használata. Webfontoknál megoldható az aszinkron betöltés, de az csúnya eredménnyel jár: előbb megjelenik websafe fonttal, majd betöltés után átáll a kívánt fontra, ami ugrást okoz, durvább esetekben pedig layout átrendeződést.
- nagy képek, melyeket az oldal kezelője tölt fel és kezel (nem optimalizált képek használata). A nagyfelbontású kijelzők miatt akár 3x-os méretben is fel kell tenni képeket, melyeket az ilyen eszközzel rendelkezők le is töltenek.
- third-party JavaScriptek, melyekre szükség van, méghozzá meghatározott helyen kell behúzni azokat. Ezekre a JS-ekre cache ügyben nincs ráhatásod, ha ott nincs elég browser cache idő beállítva, akkor az máris lehúzza a pontszámot. A legviccesebb az, hogy a Google Analytics mérőkódján is csak 2 óra cache idő van beállítva, ami önmagában 1 pont levonásával jár (persze ez is megoldható saját hosztolással). Ide tartoznak a különböző hirdetési rendszerek, mérést, rögzítést végző, social media és egyéb embeddelt tartalmakhoz tartozó JavaScriptek (ezek együttesen leginkább a hírportáloknál fordulnak elő).
- nincs elég széleskörű hozzáférés a hosztinghoz, azaz nem tudod magadnak beállítani a cache időt, tömörítést (gzip) és a különböző http fejléceket. A szolgáltató pedig a globális szolgáltatása miatt nem tudja, vagy egyszerűen nem akarja beállítani ezeket.
- szerver válasz ideje, amire ismét nincs ráhatás, bár a jó szolgáltató választása ebben segíthet, ha van rá mód.
- a keretrendszer, CMS is lehet akadály - „hajtás feletti” CSS és JS legyen a head szekcióban. Legalábbis ezt szeretné a Google, ami teljesen jogos is. Viszont, ha fejlesztés, karbantartás szempontjából vizsgálod meg a site-ot, akkor ez a szeparálás nem szerencsés.

Persze vannak olyan oldalak a világban, akik elérik a 100 pontot, jellemzően saját tervezői és fejlesztői csapattal, mint pl. a Smashing Magazine. Rulez.

Eredmények
Íme a kutatás eredményei számokban.

2015. május
- mobilon átlag oldalbetöltési sebesség: 57 pont
- desktopon átlag oldalbetöltési sebesség: 64,19 pont
- az oldalak 25%-a használ responsive megoldást

2016. június
- mobilon átlag oldalbetöltési sebesség: 60,05 pont
- desktopon átlag oldalbetöltési sebesség: 65,19 pont
- az oldalak 79,61%-a szolgálja ki a mobil eszközökkel rendelkező felhasználókat
- az oldalak 41,78%-a használ responsive megoldást
- az oldalak 37,83%-a használ szeparált, vagy RESS megoldást megoldást (mobil eszközökhöz)
- az oldalak 14,47%-a használ SSL tanúsítványt (https)
- mobilon a felhasználó által letöltött adatmennyiség 3,81MB átlagosan.

Kíváncsi a továbbiakra? Érdemes átmenni, és elolvasni az egész tanulmányt

https://blog.fps.hu/magyar-mobil-web-sebesseg-ssl/



Címkék: FPS, internet, sebesség