Ki győzi le a Facebookot?

Ki győzi le a Facebookot?
Szinte minden héten felmerül a kérdés, hogy mi jön a Facebook után, melyik lesz az a közösségi platform, amelyik egyszer csak legyőzi Mark Zuckerberg üdvöskéjét.

A marketingesek és a szakújságírók persze szívesen foglalkoznak a témával, hiszen mi tipikusan early adopterek vagyunk. Az elsők között kezdtük el használni a rendszert, így már évek óta dolgozunk ugyanazzal a kék fejléces felülettel.

Valljuk be, talán kicsit unjuk is már. J

ó lenne valami új, valami izgalmas, amit ismét felfedezhetünk, és amire elsők között mondhatjuk, hogy ez a tuti, ez az új király. Tisztázzuk: nincs ilyen.

Ráadásul pár évig nem is lesz valószínűleg. Ráadásul ha lesz is, ami legyőzi a Facebookot, azt ne egy másik közösségi platformtól várjuk, hanem egy új, kívülről érkező megoldástól.

Az új király nem megölni fogja a Facebookot. “Csak” elszívja tőle az időt, elveszi róla a fókuszt. Ezzel pedig folyamatosan értékteleníti majd el az emberek vagy a cégek számára ezt a felületet. Az eredmény pedig nem egy halott Facebook lesz, amit lekapcsolnak egy szép júniusi délutánon, hanem egy rendszer, amit még mindig sokan használnak, de már nem olyan sokan, és nem olyan sokáig. De nincs ebben semmi újdonság, hasonló folyamat lejátszódott már máshol is.

Gondoljunk az utóbbi pár év vagy évtized nagy figyelmet generáló “háborúira”. A 90-es évek fő kérdése az volt, hogy melyik operációs rendszer győzi le a Windowst. Ma tudjuk, nem győzte le igazából senki. A Windows még mindig a legelterjedtebb asztali operációs rendszert, de ez már szinte senkit nem érdekel, mert nem kötődünk annyira az asztali számítógéphez, mint húsz éve. Ott van helyette az internet és ott a mobil.

Aztán a következő nagy csata a böngészők terepén játszódott le. A Netscape-et legyőzte az internet Explorer, majd azt a Firefox és a Chrome. Ez a csata még mindig tart de már messze nem olyan fontos, mert közben kialakult egy másik harc, a legjobb kereső címért. Ezt megnyerte a Google, így pár évvel ezelőtt az volt a legizgalmasabb kérdés, hogy melyik kereső győzi le a Google-t.

Ez sem történt meg, de közben egy új felület megjelent, ami elvonta az emberek idejét, és korlátozta a Google lehetőségeit. Ez volt a közösségi média, amit szépen maga alá gyűrt a Facebook. A Facebookot saját területén legyőzni a következő 3-4 évben valószínűleg nem nagyon lehet, de jöhet egy olyan új szokás, használati mód, megoldás, ami elvonja a fókuszt. Például ilyen lehetne a mobil internetezés, ami a korábbiakhoz képest bizonyos szempontból egy teljesen más környezet.

De látjuk, hogy Mark és csapata nem ül tétlenül a fenekén, nagyon keményen terjeszkedik az okostelefonjainkon is. Sőt a virtuális valóság szemüveget fejlesztő Oculus VR felvásárlása is fontos tanulságokkal bír. Jól mutatja ugyanis, hogy ha a Facebook nem tudja saját maga kitalálni, mi lesz a jövő, akkor megpróbálja felvásárolni azokat akik képesek formálni az új irányokat.

A Facebook legyőzése jelenleg irreálisnak tűnik, még akkor is, ha az a Facebook, amit majd öt év múlva fogunk használni alapvetően egy teljesen más funkciókkal rendelkező, sőt talán más eszközökön futó rendszer is lesz.


Lévai Richárd

Lévai Richárd az üzleti eredményeket szállító közösségi marketing specialistája, több marketing könyv szerzője. Az idén 17 éves RG Stúdió marketing vezetője és egyik alapítója. 2015-ben a magyar kommunikációs szakma …